Byggahus.se

byta brytare

1. d-sajn
    Medlem Nivå 6
    Nu har jag fått hem en ljungbrytare (506 U) av vanlig modell.
    Är dock lite fundersam hur jag skall koppla in den..

I min gamla brytare så har jag två svarta och en brun.

På baksidan av min jung brytare så har jag en röd ingång/utgång i toppen och två svarta ingångar/utgångar i botten. Ingen text förutom ett litet M vid den röda.

Någon som har erfarenheter av dessa brytare, och kan förklara vart mina kablar skall ta vägen?

2. E
    Medlem Nivå 6
    du kanske kan fixa en bild?

3. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Så vitt jag kan hitta diagram på JUNGs hemsida så verkar deras modell vara att märka ingång med röd och utgång(ar) med svart. Bilden är från en PDF från deras hemsida.

Hade jag brytaren i min hand skulle jag ohma upp funktionen också, inte endast lita på detta...

Nästa problem är att bestämma vilka av dina kablar som är vad.

Men två svarta och en brun ger mig anledning att misstänka att brun är obruten fas och att de svarta är mellantrådar till en trappkoppling. För visst är detta en trappkoppling? Där du kan tända/släcka med antingen denna brytare eller en annan på annan plats?

Även detta borde mätas upp innan inkoppling sker. Du bör alltså ha 230V mellan den bruna tråden och jord/nolla, du kan t.ex. mäta mot skyddsjordblecket i ett vägguttag.

Stämmer båda dessa antagenden ska du koppla den bruna ledaren mot det rödmärkta uttaget och de svarta ledarna mot de svartmärkta uttagen (vilken som, typ).

4. d-sajn
    Medlem Nivå 6
    Det är ingen trappkoppling, det är istället så att strömmen gick vidare från lampan till ett eluttag. (mao så kommer det fyra kablar till själva lampan. brun,svart,blå och jord.

Tycker att det är lite konstigt att röd skall vara in då den sitter i toppen, av brytaren, eller?

Jag fixar en bild i eftermiddag.

5. E
    Medlem Nivå 12
    ja, snart är det kväll.... :)

japp röd är in, tyskarna är värdelösa på att skicka med ordentliga beskrivningar, samt att dom inte märker strömbrytare mm. Och deras snabbkoppligar är inge vidare.....

6. d-sajn
    Medlem Nivå 6
    och så blev det dagen efter... problem hemma med mobil till Vista :confused:

Bifogat finns en inte alltför stor bild, men eventuellt så kan man kanske se något på den.
    Men alltså, röd är in. jag antar att det borde vara mina två svarta som skall vara in då.

7. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Nu förstår jag inte varför det inte är en trappkoppling.
    Eller det är kanske en kronbrytare alltså, då ena brytaren manövererar lampan den andra vägguttaget?

Men då borde det gått två st svarta ledare till dosan för din för din lampa. Den ena som bruten fas till lampan och den andra som bruten fas till uttaget.