Byggahus.se

Mellantrådar i dubbeltrapp

1. T
    Renoverare Nivå 14
    Finns det några bestämmer för vilka färger dessa ska ha?
    Måste de ha olika färger eller kan de ha samma färg?
    Kan de ha samma färg som tändtråd?

2. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Får absolut inte vara gul/grön.
    Ska ej vara blå (kan dock i undantagsfall vara tillåtet, dvs inte för att andra färger råkar ta slut, utan vid speciella installationer)

Bör vara annan färg än den obrutna fasen.

Sen är valet rätt fritt, för elektrikerns egen skull kan det vara ide att använda olika färg på mellantrådar och tändtråd om dom går i samma rör, då slipper man mäta så mycket för att utröna vilken tråd som är vilken.

edit:
    och är det dubbeltrapp kan man använda olika färger för resp brytares mellantrådar.
    många trådar blir det...

3. T
    Renoverare Nivå 14
    Hmm, okej då får det nog bli svarta mellantrådar då jag kör vit som tändtråd.

4. pefo
    Medlem Nivå 10
    Nix! Blå får bara användas till annat än neutralledare, dock inte skyddsjord, i en mångledare, tex om man kopplar in en strömbrytare. Löst dragen i rör får blå endast användas som neutralledare.

5. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Ja det var precis det jag menade, så för att förtydliga det hela la jag dessutom till att det inte är tillåtet bara för att t.ex. de andra färgerna tagit slut.

I thomas L s inlägg framgår det inte heller om det är en rörinstallation eller kabelinstallation...

6. T
    Renoverare Nivå 14
    Det är en rörinstallation med FK, så jag drar svarta mellantrådar då jag inte använder svart till något annat.

7. pefo
    Medlem Nivå 10
    Kunde ju varit för att de tagit slut i lådan och nyckelordet här är mångledare typ EKLK od. Tyckte inte att det framgick tillräckligt tydligt. :)

Eftersom Thomas frågade om de kunde ha samma färg utgick jag också från att det var en rörinstallation. ;)