El
pettersvarte: [citat] Tror ni man kan använda denna utomhus?
mrfrenzy: Om du kikar på den synliga delen av kabeln så är det tryckt eller inpräntat med svart eller vit text vad den heter.
petersv: I ett Y-system som är det vi normalt använder i Sverige (utom kanske i någon lusig industri) ingår tre faser och en nolla som bärare av elen. Det är det som definierar ett Y-kopplat system. Nollan är tansformatorns nollpunkt. Dessa 4 ledare bär elen, och kan inte hoppas över eller ändras på. I Sverige har vi vidare valt att normalt jorda nollpunkten i vårt system. Jordningen sker
62_an: Jag har hittat två alternativ till 85mm-burkarna från Maxel: LVH20 från Maxel som måste vara gjord av guld med tanke på priset, ca 300:-/st Och MD43 från Malmbergs, 59:-/st hos Elonline.com LVH20 är specad för max 20W, men jag ska kunna använda en 20W IRC som blir lite varmare men lyser som en 35Watts enligt en kille på Maxel. Höjden är 85mm vilket ger ca 13mm luft mellan armatur och
andersmc: Räkna med att du får belasta säkringen med högst 2000W (egentligen 2400W). Räkna sen ihop vad som ska vara inkopplat och igång samtidigt. Har du en kupévärmare drar den kanske 2000W bara den, så då kan du inte ha något annat på den säkringen.
Mattias L.: [citat] Jag är för trött för att förstå humorn men det är säkert skoj :p Ja, den är definitiv gjord i Kina som typ allt annat så jag är inte så hjälpt av originalspråket dessvärre.
hempularen: Ok jag svävade ut lite, även 250w i en inbyggd dosa lär brinna ganska snabbt.
prototypen: Det är kul att städa med tryckluft, sedan får man städa igen. Protte
Johan Gunverth: [citat] Kan meddela att inom grafiska branschen används 965-färg eller ibland 950 och reaktionerna från mina kunder är att gamla växter i det ljuset har "fått liv" igen. Det är alltså vanliga dagsljusrör, om än med högre Ra-värde, vi talar om. Dyrare förstås, men inte så fasligt mycket dyrare.
el_richard: [citat] Helt rätt, båda under samma överfall. Självklart skall man se till att det blir bra kontakt mellan kablarna.
pefo: Öppna dörren på kylen/frysen och vänta tills kompressorn startar! :D
steen919: Hade en elektriker ute häromdan. När han kom innanför dörren tittade han runt och började småskratta. Efter ett tag sa han att om det varit ett elbolag hade jag fått tre röda proppar på skåpet! Bara att riva ut och lägga nytt. Som tur var är det bara en del av huset eftersom den andra delen är relativt nybyggd och har ok installation. Men kostar gör det ju, även om man drar rör
Mats: Jag vill ha två för att just dela upp värmen. Har nämligen varit med och renoverat ett hus där golvvärmen (vattenburen) frös pga utlöst jfb
hajduman: ok tack för svaren, jag läste i en annan tråd om ikeas spottar på 35 watt som heter driv, nån som vet ifall dom skulle funka?
el_richard: [citat] Nja, det är oftast bara 2 faser som används... man brukar dra en 3-fas matning runt mellan flera rum, så att dessa sammsas på samma matning.
pellefant: [citat] jag sätter numera "hylsor" på alla fk & rk/mk som jag ansluter till noll och jordskenorna i centraler, det har hänt att när man lossat en fk så har några av kardelerna varit avskjuvade och trillat bort, iofs kan det ju bero på att jag drar åt ordentligt (vill inte att det ska släppa med tiden). det är inte ovanligt att anslutningar i gamla centraler sitter väldigt löst.
ZeroX66: Okej då får det bli enfaseb isf. Sant att man kan ta proppen. Har ju faktiskt ett kopplingsschema på allt och vas som tillhör vad. Glömde :) /Micke
jakim: Hur funkar en luft/luft i en dammig verkstad med sågspån och sånt?
prototypen: Det är en fördel om det är lite luft emellan burken och gamla taket, taket blir inte så varmt. Protte
silfwerpihl: Köp en elektronisk transformator, de skall vara tysta allesammans. Gissar att du har en konventionell? Kanske att det valet gjordes pga ledningslängderna på sekundärsidan? I sådana fall kolla in: http://www.sg-as.no/index.php?pid=3&open=alpha&opencat=Trafo&showid=820162&lng=sv
Ahlbom: Perfekt! Då får det bli att kabeln går genom väggen (hållet borrat snett neråt/utåt inifrån sätt), uttaget sitter ovanför hålet på utsidan för att komma genom kabelgenomföringen :)
e3henri: [citat] Be din elektriker titta i installationshanvisningen. Det finns inget generellt beteende för fläktar utan det beror på modell. Pax har säkert 5-6 olika modeller med lampstyrningen, timer, fuxt, varvtalsjusteringen m.m. i olika kombinationer. Själv har jag en PAX260 som är konstantmatad och kör på reglerbart lågvarv då det är "torrt" samt maxvarv då det e fuktiget. Den går
pr95: Man använder lämpligtvis en megger 500/1000v och mäter isolationsresistansen i megaohm eller?
DjAlbert: Jag adventsstjärnor på altanen , inglasad dock ej uppvärmd. Har bara kört en lång 2x1,5 kvmm och grenat av till varge stjärna , sen byter jag till vanliga lampor resten av året. Har även adventsljusstake på lilla verandan som hör till köksingången , det är samma där , ingalsad utan värme , där är stakarna kopplade direkt till 230V utan nått imellan förutom sladd o stickpropp ;)
DjAlbert: Hmm .. Kör på spisuttaget .. Det är väl enklast . Annars om det bara är motorn som vill ha trefas så kan du koppla om den till enfas , sätt då en tillräkligt stor konding mellan två lindningar. Sen om det är värmelementen i den , för det var väl kvar o bryggare i ett eller ? , som vill ha trefas , så går det att koppla om dem med , men bara om dom har 230V elementspänning , men