Vi har en spis med en stor och en liten ugn.
När man startar den lilla ugnen och den blir varm löser ofta jordfelsbrytaren. Slår man tillbaka den igen så funkar det fint efteråt.

Bytte för en tid sedan elementet i lilla ugnen då det var trasigt (enligt servicerparatören som gjorde jobbet) men problemet kvarstår.
Ha trodde att felet skulle försvinna efter att sioleringen torkat (tydligen vanligt)...

Idag var min svåger här och drog lite el i huset och han kikade lite på spisen...
Vi har mellan 140-240V i jorden när ugnarna är på!!!!!
Använder vi plattorna så är det inget i jorden...

Nån som har någon teori????

Nu vet jag inte hur du har mätt spänningen på jord. Men det tyder på att du inte har jord kopplad överhuvudtaget till spisen.

Det är farligt.

Detta har troligen ingenting med den utlösta jordfelsbrytaren att göra. En elektriker kan troligen lokalisera felet som löser jfb på ganska kort tid (man behöver en isloationstetstare).

Du har som sagt troligen även ett allvarligt fel på din skyddsjord från spisen, du bör snarast få hjälp av en elektriker.

Om det är så att ni brutit jorden och mätt spänningen mellan spisens jord och jord från matningen så säger detta ganska lite.
Den spänning ni då mäter upp beror t.ex. på impedansen i mätinstrumentet oche detta varierar mellan instrument och beror också av vilket mätområde som används. Mät strömmen istället. Jag inte koll på vilken jordfelström som kan anses acceptabel, men skulle gissa att upp till 0,1 mA är OK. JFB för personskydd löser ut vid 30mA.

Med tanke på att det verkar att vara fel på spisen så skall i vara försiktiga inte vidröra spisen under dessa mätningar.

Nja en sak med JFB man skall ha i åtanke är att ingen är den andra lik. Beroende på kvalité och lite andra saker så kan en JFB som är märkt med 30 mA bryta vid 16 mA.. 30 mA är den övre gränsen. Dvs 2 JFB från samma leverantör, samma fabr, samma märkning kan skilja sig på när dom bryter.

Min svåger som gjorde en snabbkoll på spisen är elektriker men har aldrig jobbat med en spis och han blev inte klok på vad som kunde vara fel.
Får kontakta dom som utförde reparationen senast men var lite nyfiken på vad det kunde vara...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.