8 335 läst ·
27 svar
8k läst
27 svar
Måste det finnas HB i alla GC?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Den första frågan är fortfarande obesvarad.jakim skrev:Jag upptäckte just att min grupp central är för liten
Den har bara 4 rader och jag trodde den hade 5. En lösning är att sätta en till central direkt under den befintliga där man kan ha inkommande matning, huvudbrytare, åskskydd och jordfelsbrytarna t.ex.
-Frågan är då, måste jag ha huvudbrytare i båda centralerna eller räcker det med att märka ordentligt?
Problemet är ju att om jag har 2 jfb i den nya centralen så blir det ju 2 " matningar" till den gamla. Det funkar ju att ha jfb i den övre också förstås men jag vill gärna veta vilka alternativen är.
En följdfråga blir:
-Finns det nån nedre gräns på hur lågt en gruppcentral får vara monterad? Nedre kant på den nya hamnar gissningsvis på kanske 80-90cm höjd. Övre kanten på den "gamla" är på ca 180-190cm. Det är nästan så att den enda lämpliga platsen är just under den befintliga.
Det måste inte vara HB i varje ellåda i en gruppcentral. Om nu Jakim sätter dit en låda till så är dessa två lådor att betrakta som en gruppcentral så behövs bara en HB.
Om höjden så skrev Elmontörn väldigt bra "I betjänings vänlig höjd, vilket brukar leda till c:a 1,7 m till centrum", sitter man då i rullstol som jag har en bekant som gjorde så blev det ca 1 meter.
Det finns elcentraler på lite större ställen (behöver inte vara industri) som står på golvet och räcker upp till taket.
Protte
Tack 
Jag läste även i Blå boken ( 513.1) just att " Materiel, inklusive lednings system, skall vara ändamålsenlig och överskådligt annordnad och så utförd att dess viktiga delar är lätt åtkomliga för montering, tillsyn, betjäning och underhåll"
Mer en generell text men det närmaste jag lyckats hitta.
Jag läste även i Blå boken ( 513.1) just att " Materiel, inklusive lednings system, skall vara ändamålsenlig och överskådligt annordnad och så utförd att dess viktiga delar är lätt åtkomliga för montering, tillsyn, betjäning och underhåll"
Mer en generell text men det närmaste jag lyckats hitta.
Skulle nog föredra en gruppcentral i vuxenhöjd och dirigera dottern ner under skrivbordet för att dra ur sladden till datorn istället.jakim skrev:Det kanske är så att detta gäller för gamla propp skåp med gängsäkringar? Ursäkta att jag tvivlar men jag tycker forfarande det låter konstigt... Hur gammal är din bok? Orsaken till att jag tycker det är konstigt är att jag för några veckor sen fick ett telefonsamtal från dottern (10år) där hon berättade att det "sprakade" från datorn. Det var en smal sak att dirigera henne till gruppcentralen där hon kunde slå ifrån automaten. Vi bor i lägenhet i väntan på att huset ska bli klart och den gruppcentralen är på 130cm höjd i underkant. Där finns bla. tiduret till motorvärmaren. (Sprakandet berodde på dåligt intryckt kontakt till skärmen)
Nästa gång kommer hon på att hon kanske ska slå till något när datorn inte startar. Oj då! Den säkringen gick visst till utbyggnaden där någon håller på att koppla...
Känns lite 90-tal 
Jag har en RÖD bok som jag läser varje kväll innan jag hoppar ner i lopplådan. 
haha, min chef har samma bok, har försökt att få honom att byta bort den. Men det är omöjligt, svårt att lära gamla hundar att sitta...el_richard skrev:
Fast fick han bestämma så skulle det vara svart fas, 220/380v i uttagen och endast tvåtrådig telefoni...
Klicka här för att svara