2 645 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
Elfel
Hej!
Råkade häromdan köra elmotorsågen genom strömförsörjande förlängningskabel ute vid stugan. Det blixtrade till förstås. Efter det fick jag inte längre någon ström i det vägguttaget (inomhus). Kollade uttaget längre bort (på samma kabel i väggen), ingen ström där heller. Kollade alla säkringar som var hela, provade tom med ny propp, men fortfarande ingen ström i uttaget. Idag körde jag ett element och värmefläkt i ett helt annat uttag. Plötsligt la det uttaget också av. Ny koll på säkringar, inget fel.
Vad i allsin dar är det frågan om? Om någon har ett tips är jag tacksam
Central och kablar är typ 50-tal. Ingen jordfelsbrytare.
Thomas
Råkade häromdan köra elmotorsågen genom strömförsörjande förlängningskabel ute vid stugan. Det blixtrade till förstås. Efter det fick jag inte längre någon ström i det vägguttaget (inomhus). Kollade uttaget längre bort (på samma kabel i väggen), ingen ström där heller. Kollade alla säkringar som var hela, provade tom med ny propp, men fortfarande ingen ström i uttaget. Idag körde jag ett element och värmefläkt i ett helt annat uttag. Plötsligt la det uttaget också av. Ny koll på säkringar, inget fel.
Vad i allsin dar är det frågan om? Om någon har ett tips är jag tacksam
Central och kablar är typ 50-tal. Ingen jordfelsbrytare.
Thomas
Moderator
· Stockholm
· 57 870 inlägg
Har du kollat huvudäkringarna också?
Och skaffa i alla fall en portabel jfb innan du kör med elsågen ute igen!
/Kent
/Kent
Någon kabel eller anslutningspunkt (troligen det senare) som genom åren blivit lite halvdålig och brunnit upp i samband med kortslutningen. En dålig anslutningspunkt får ju lite grann av samma karaktäristik som en säkring.
Ok,. Ska kolla huvudsäkringar och anslutningar.
Tackar sålänge.
Ps Ja, en jfb är nog ingen dum ide'
Tackar sålänge.
Ps Ja, en jfb är nog ingen dum ide'
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Och kosta på en fast JFB i elcentralen så är det inget som "glöms bort"
Protte
Protte
Klicka här för att svara