"innehåller" EKK och EKLK vanliga FK-ledare eller används något annat till denna "beståndsdel"?

EKK och EKLK innehåller just som beskrivs i beteckningen EK.
Det finns förklaring på nätet
Första bokstaven beskriver ledaren
Andra grundisoleringen
tredje (och fjärde) manteln

Protte

Mikael_L
Det finns även FKK/FKLK och RKK (och kanske RKLK?)

någon som håller på med hem läxor? ;-)

Finns det något som heter mk fortfarande? :D

Jodå på min kabelhylla finns fortfarande en bit blå MK 6 mm2 men det ska inte gå att köpa numera, RK ersätter.

Protte

el_richard skrev:
någon som håller på med hem läxor? ;-)
Nej, jag går fortfarande inte på någon el-utbildning och har således ingen kurslittratur, är därför hänvisad till nätet...

Men: Om det nu finns både FKK/FKLK resp. EK. Varför används då främst FK resp. EKK/EKLK och inte tvärt om?

Du ska få en motfråga - Inget mer du undrar över??

Logano skrev:
Du ska få en motfråga - Inget mer du undrar över??
Jodå! Jag ber att få återkomma till det...

305 skrev:
Men: Om det nu finns både FKK/FKLK resp. EK. Varför används då främst FK resp. EKK/EKLK och inte tvärt om?
en gissning är att FK drar man i rör vilket gör det lättare om den är böjligare.
EKK/EKLK spikar man på vägg, om man inte drar EKK i vägg då, men då EK är styvare så är det lättare att få den rak.

sen vet jag inte om det finns några säkerhetsaspekter med.

men när det blir lite större area så brukar jag använda FKKJ då den är lite smidigare i säk.brytare än vad EKKJ är.

• Gilla
zwepp
  • Laddar…
prototypen skrev:
Jodå på min kabelhylla finns fortfarande en bit blå MK 6 mm2 men det ska inte gå att köpa numera, RK ersätter.

Protte
Draka tillhandahåller forfarande MK, den benämns numera N07V-R, vilket också är en benämning för FK. Skillnaden då? FK har i en given dimension sju kardeler, MK har tjugo.

FK = Fåtrådig
MK = Mångtrådig

Har någon sagt mig någon gång...

Mikael_L
Eller fåkardelig och mångkardelig....

EK = enkardelig, RK = rikkardelig...

Men jag är inte riktig säker på benämningarna ... Jag tar gärna emot ett litet påhopp ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.