Jag håller på med ett källarprojekt där jag nu tänkte dra ut rör för elkablar i plattan så man slipper ha utanpåliggande el till alla uttag.. Jag antar nu att man inte får lägga ner rör som är skarvade? Hur gör man då för att få till längden? "Svetsar" ihop rören? De längsta 16mm rör jag hittat är 3 meter...
Sedan är jag lite osäker på hur man gör böjarna - en böjfjäder måste såklart till, men värmer man sen röret och böjer eller?
Eller bör man rulla ut slang typ gul 50mm rör? Finns de i mindre dimensioner?

/Freppa

Varför skulle man inte få skarva elrör i en platta?
Blandar du inte ihop det med vatten- och värmerör nu?
Jag gjöt in slang med fördragen tråd, då var allt draget o klart när elektrikern kom.

Varför skulle man inte få skarva rör som är ingjutna?

Annars så kan du väl gjuta in VP-slang? Finns väl slang som är godkänd för det?

Mike kom först :) Nästan ordagrant.

Böjarna gör du med ren handkraft. Du trycker i böjfjädern så att den ligger där du vill ha böjen (se till att du har satt fast ett snöre eller en stump ledning i den så att du har något att dra ur den med efteråt. Annars sitter den där den sitter). Sedan lägger du röret över knät och böjer till.

Har för mig att man inte fick lägga skarvade rör i plattan då det finns risk att de separerar vid gjutning. Någon som har kunskap om vad reglerna säger?

fredrik95 skrev:
Har för mig att man inte fick lägga skarvade rör i plattan då det finns risk att de separerar vid gjutning. Någon som har kunskap om vad reglerna säger?
Är man rädd för att rören skall "hoppa isär" vid gjutning så kan man linda lite eltejp runt skarven som låsning.

Men är skarvarna rätt monterade så skall det inte vara några problem men det är alltid bra att gardera sig med lite extra eltejp.

Se sedan till att inte göra rörbockarna för snäva. Det kommer du bara att ångra när du/elektrikern skall dra i elkablarna.

it-snubben skrev:
(se till att du har satt fast ett snöre eller en stump ledning i den så att du har något att dra ur den med efteråt. Annars sitter den där den sitter). Sedan lägger du röret över knät och böjer till.
Snören var bannlysta när jag var lärling
Kan man inte skaka ur fjädern är det en för hård böj, och då är det bara att börja om sa gubben.
Har jag praktiserat på mina lärlingar oxå.

Hur böjer man VP-slangen? :-)

Precis skippa snöret, man ska kunna skaka ut fjäderna utan hjälp av snöret....

Lägger mest slang i gjutningar, men för längre sträckor, och grövre matningar även rör. Slangen tål mindre innan den blir platt och lättare att vecka.
Brukar tejpa för att vara på den säkra sidan.
Men har gjort en provdragning men vp-rör och skarvmuff med låsfjäder direkt i SKB. Gick hur bra som helst, fast inte som jag vill testa hos någon kund.

hmm, hur gör man då när man ska in längre i röret än vad fjädern når? Skakar ni in den också, eller är rördragningen feltänkt? Använder själv en bit najtråd, för att få någon styvhet i den.

Köp färdiga böjar så slipper ni besväret med att få ut fjädern ;)

FlyFear skrev:
hmm, hur gör man då när man ska in längre i röret än vad fjädern når? Skakar ni in den också, eller är rördragningen feltänkt? Använder själv en bit najtråd, för att få någon styvhet i den.
Jag skakar in den också. Om fjädern går att skaka ut ur röret är det aldrig mågra problem att få igenom dragfjädern.

Föredrar egentligen alltid rör före slang, men slöheten gör att det har blivit ett par meter slang genom åren. Det är smidigt och går snabbt.

Det skadar inte att gå upp till 20mm där man normalt använder 16mm heller för den delen. Jag skulle dessutom dratt med säg tre st 32mm tomrör för framtida behov (kraftmatning, HDMI-installationer etc).

Är du orolig att rören ska dela sig i skarvarna rekommenderar jag att du köper skarvar med låsfjädrar. De sitter ruskigt bra, glider de isär vid gjutning har du definitivt lyckats med något extraordinärt!

Man najar fast rören så att dom sitter stumt och då går det inte isär, naja måste man annars flyter dom upp.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.