8 335 läst ·
27 svar
8k läst
27 svar
Måste det finnas HB i alla GC?
Sida 1 av 2
Jag upptäckte just att min grupp central är för liten 
Den har bara 4 rader och jag trodde den hade 5. En lösning är att sätta en till central direkt under den befintliga där man kan ha inkommande matning, huvudbrytare, åskskydd och jordfelsbrytarna t.ex.
-Frågan är då, måste jag ha huvudbrytare i båda centralerna eller räcker det med att märka ordentligt?
Problemet är ju att om jag har 2 jfb i den nya centralen så blir det ju 2 " matningar" till den gamla. Det funkar ju att ha jfb i den övre också förstås men jag vill gärna veta vilka alternativen är.
En följdfråga blir:
-Finns det nån nedre gräns på hur lågt en gruppcentral får vara monterad? Nedre kant på den nya hamnar gissningsvis på kanske 80-90cm höjd. Övre kanten på den "gamla" är på ca 180-190cm. Det är nästan så att den enda lämpliga platsen är just under den befintliga.
Den har bara 4 rader och jag trodde den hade 5. En lösning är att sätta en till central direkt under den befintliga där man kan ha inkommande matning, huvudbrytare, åskskydd och jordfelsbrytarna t.ex.
-Frågan är då, måste jag ha huvudbrytare i båda centralerna eller räcker det med att märka ordentligt?
Problemet är ju att om jag har 2 jfb i den nya centralen så blir det ju 2 " matningar" till den gamla. Det funkar ju att ha jfb i den övre också förstås men jag vill gärna veta vilka alternativen är.
En följdfråga blir:
-Finns det nån nedre gräns på hur lågt en gruppcentral får vara monterad? Nedre kant på den nya hamnar gissningsvis på kanske 80-90cm höjd. Övre kanten på den "gamla" är på ca 180-190cm. Det är nästan så att den enda lämpliga platsen är just under den befintliga.
Jag har för mig att centraler ska monteras minst typ 130cm över golvet eller nåt sånt, undantag för bostäder som är handikappanpassade...
Så länge den första huvudbrytaren bryter strömmen till båda centralerna så får man väl ha så. Så sitter det hemma hos oss iaf, men det sattes ju upp för en 30-40 årsen så det är mycket möjligt att det har kommit nya regler om det där.
Så länge den första huvudbrytaren bryter strömmen till båda centralerna så får man väl ha så. Så sitter det hemma hos oss iaf, men det sattes ju upp för en 30-40 årsen så det är mycket möjligt att det har kommit nya regler om det där.
Står i faktaboken Elinstallation som alla läser på elutbildningen, sidan 118, jag är utbildad elektriker.
Det är för att inte barn ska komma åt dem, har du lås på centralen så kan man sätta den lägre då obehöriga inte kan öppna den.
Det är för att inte barn ska komma åt dem, har du lås på centralen så kan man sätta den lägre då obehöriga inte kan öppna den.
Det kanske är så att detta gäller för gamla propp skåp med gängsäkringar? Ursäkta att jag tvivlar men jag tycker forfarande det låter konstigt... Hur gammal är din bok? Orsaken till att jag tycker det är konstigt är att jag för några veckor sen fick ett telefonsamtal från dottern (10år) där hon berättade att det "sprakade" från datorn. Det var en smal sak att dirigera henne till gruppcentralen där hon kunde slå ifrån automaten. Vi bor i lägenhet i väntan på att huset ska bli klart och den gruppcentralen är på 130cm höjd i underkant. Där finns bla. tiduret till motorvärmaren. (Sprakandet berodde på dåligt intryckt kontakt till skärmen)falukorv skrev:
När jag monterade mätar centralen med huvudsäkringarna i så fick jag instruktioner från nätägaren att övre kant ska vara på ca. 2m höjd. Centralen är monterad ute på stolpen. Fast den centralen är ju låsbar iochförsig.
Är det nån som vet hur det står i Blå boken (eller dagens motsvarighet)?
Gängsäkringar ska placeras minst 1,7 m över golv ja (eller i låsbart skåp, i kapsling eller i elrum).jakim skrev:
En elcentral ska placeras med övre kanten högst 2,2 m över golv.
För normcentral har jag för mig att undre kanten ska vara minst 0,8 eller 0,9 m över golv.
Det viktigaste i mitt tycke är däremot ryggningsavståndet! 1,2 m (eller i undantagsfall 0,8 m i bostäder).