GoForIt
GoForIt: Om det är möjligt (eller rimligt möjligt) beror ju på hur elanslutningen/uppbyggnaden på armaturen är utförd. I ex. de flesta halogenarmaturer med inbyggd rörelsedetektor, så finns det en anslutningsplint där man väldigt enkelt ser att fasen först går till detektorn för att sedan återkomma som en tändtråd. I ett sådant fall är det ju enklast att dra fram en kabel med fyra
16 svar · 5,1k läst
·
GoForIt
GoForIt: Över dusch/badkar måste armaturerna vara klassade med minst IP44. Min rekommendation är att du väljer sådana till hela badrummet. Installation av spotlights, som du beskriver det, är som KalleSWE är inne på en fast installation och skall utföras av en elektriker. Kanske kan du, efter samråd med elektrikern, utföra viss förmontering etc. I ett badrum gäller ju att vara extra
2 svar · 2,5k läst
K
KalleSWE: I dom kvikkök jag monterat är det för borrade hål i skåpet för ledningsdragningen. Sedan har inte bägge kablarna varit enbart vita ;)
1 svar · 2,1k läst
M
mrfrenzy: Ett alternativ kanske kan vara att byta kabeln till lilla huset till en som är tillräckligt grov för att koppla direkt efter huvudsäkringarna (som du då ökar till 25A om det behövs)
3 svar · 6,1k läst
R
robban: OK! Tack! Det är alltid bra att fråga innan! ;-)
4 svar · 1,8k läst
T
trojlee: man tackar:).........
2 svar · 2,9k läst
E
elmont: Pump och reglercentral brukar ligga på samma säkring som mätaren, så bryter man spänningen stannar hela anläggningen.
15 svar · 3,7k läst
·
pefo
pefo: Det är mycket vanligt att man i dessa värmepumpens tider ofta säkrar ner huvudsäkringen till 16A för att spara på fasta avgiften. Samtidigt har man 16A avsäkring på pump+tillskott. Selektiviteten vid överlast är lika med noll eller snarare är det troligast att huvudsäkringen går innan någon gruppsäkring eftersom summan av gruppernas last ofta är större än vad man får på en
6 svar · 9,4k läst
RilleRock
RilleRock: [citat] Låter helt klart vettigt för de vita är helt klart Mycket billigare.
8 svar · 4,8k läst
RilleRock
RilleRock: [citat] Helt klart vettigare. Så hade jag själv gjort.
2 svar · 3,4k läst
B
berggren.t: sekundvis. Var 1 och en halv sekund.
7 svar · 4,2k läst
P
pr95: Kolla på Fristående Elkraft WWW .VICTRON ENERGY.COM mvh.PR 95
10 svar · 3,0k läst
prototypen
prototypen: Eller Vanlig DIN-skene tidur och en liten kapsling. Protte
2 svar · 3,6k läst
J
johan77: Om jag byter trafon i armaturen till en trafo som klarar både bakkantsstyrning och framkantsstyrning (t ex osram halotronic mouse), löser den problemet då?
3 svar · 4,3k läst
snickarboden
snickarboden: e3henri>Färgerna på installationen i ditt hus var tydligen rätt vanlig på typ 50 talet dvs svart nolla och röd jord. Kruxet är att sen bytte man och hade svart som fas vilket medförde att det finns en del hus med rätt röriga installationer. yakumo>Det brukar även krävas diverse protokoll rörande elinstallationen vid nybyggnation, hur löser du det? /Kent
19 svar · 9,2k läst
M
MMMGGG: [citat] Förstår det, har begärt en riktig offert där material vs arbete specas, förstår själv inte kostnaderna. Tack ändå!
2 svar · 2,7k läst
J
jonasb: [citat] Som sagt, köpte min för några år sedan, dom kan ju ha lagt till stöd för något beskrivande språk därefter, med den programvara jag har lägger man ut grindar, vippor, räknare etc. /Jonas
7 svar · 2,0k läst
Mikael_L
Mikael_L: Sen har vi alla de tillfällen då betongplattan redan är klar (kanske sedan 40 år tillbaka ;) ), då blir det ju alltid till att flyta in slingan.
12 svar · 5,1k läst
D
dalle: Jag valde Alternativ B, men det var mest för att ugnen sitter på annat ställe. Klipper du proppen så bryter du mot garantivillkoren. Alternativ C är inte tillåtet, måste ha "synlig" flerpolig avskiljare (strömbrytare eller vägguttag, proppskåpet duger inte).
3 svar · 16,5k läst
·
Mikael_L
Mikael_L: Kan inte elektrikern sätta både en 4pol JFB och en enkel personskyddsautomat för att mata utomhusel, i samma kapsling? Detta borde väl inte bli så väldigt mycket merjobb. Förutsatt att utomhusel inte sitter spritt på flera säkringar då...
7 svar · 4,7k läst
J
jakim: Ok, tack. Jag har tagit för givet att dom nu har bytit brytaren fast jag kanske skulle påpeka detta ochså. Så för att testa om man har en inducerad spänning så kan man koppla på en last (t.ex. en glödlampa) och mäta på nytt och då ska man få 0 V.
2 svar · 2,4k läst
P
petersv: 300mA jordfelsbrytare (skydd för installationen, ej personskydd) uppströms av UPS verkar gå bra i de större installationer jag har sett. Upp till 3kA fungerar 30mA också bra i de fall jag har varit med om. Nedströms UPS fungerar personskyddand jordfelsbrytare som vanligt.
27 svar · 7,6k läst
·
D
Doh: Jag vill ha dimmer till takspottar och taklampa och vanlig brytare till bänkbelysningarna ( spottar och lysrör). Har inte spacklat och målat, men... Det är ett lättbetongvägghörn med högskåp redan monterat och i bruk mellan nuvarande och ytterligare önskad brytarplacering. Fräser nog in dosor och rör upp till tak och kör EKK vidare till nuvarande dosa isf. Peha EasyClick verkar ju
3 svar · 3,9k läst
M
Mats: Om nu inte classe har ändrat i sortimentet så har de väl bara patchkabel dvs den sorten som man använder mellan kontakter och inte installationskabel som man ska använda mellan uttag och paneler. Det går att använda fel sort även om det är lite bökigare att få bra kontakt
4 svar · 4,1k läst
Snailman
Snailman: Om det är något som ni kan påverka, så är det om nätbolaget tillåter det , mycket billigare att montera det slutliga elsåpet på stolpar direkt, och sedana flytta över det till huset/garaget man sparar ca 3000kr i byggströmsavgift, samt man slipper även att hyra ett byggströmsskåp. http://forum.byggahus.se/el/5075-maetarskap.html
7 svar · 2,9k läst
E
e3henri: [citat] Tack så jättemycket. Nu vet jag precis hur jag ska göra. Det blir kulokabel som är lite enklare från vägguttaget fram till dosa eller strömbrytare inne i garderoben. Sedan EKK 4G från dosan/brytaren genom väggen till fläkten och anslutning enligt din instruktion. Min PAX har möjlighet till extra stryning via stömbrytare så jag passar på att ansluta en extra ledare till dosan
11 svar · 21,3k läst
E
e3henri: [citat] Tack så jättemycket för hjälpen. Jag har varit så orolig för att jag måste bygga om hela badrummet. Då blir det till att byta ut den silikontätade kulodosan och gummikabeln mellan dosan och amaturen. Jag ska nog byta strömbrytare till en bättre modell också. Den nuvarande har utvändiga skruvar och endast klämfästen för kablarna.
7 svar · 6,1k läst
·
R
Range: Vad bra att det går, men jag får kolla upp om det är ok att byta själv... Jag vet hu det ska sitta, men det hjälper ju inte om jag inte får göra det... Var kollar man upp om man får göra det själv?
3 svar · 3,2k läst
phl
phl: Jag har en hemmabyggd stjärnhimmel i taket i sovrummet. Vill minnas att det blev runt 180 punkter matade med 7 skapligt högintensiva vita LED:ar. Taket är vitt, fibern 0,75mm. Du kan knappt ana punkterna i dagsljus, dock ger den fullgod "ledbelysning" (led, inte LED =) på natten.
4 svar · 5,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.