T
Tycho Brahe: Hej! Är det någon i detta forum sm kan svara på detta så skulle jag bli mycket glad! Jag undrar om det går att driva tre Floorpoint LED golvspot (http://www.elbutik.se/product.html?product_id=120369&search_page=) med en Converter PLR (http://www.elbutik.se/product.html?product_id=220076&category_id=1273&search_page=). Jag ska placera transformatorn i en apparatdosa och dra ledning fram till
0 svar · 4,0k läst
E
elmont: Samt att i en Wago eller Torex blir det inte glappt med tiden, det ser ju fjäderbelastningen till.
8 svar · 16,7k läst
E
e3henri: [citat] Intaget blir ju från sidan (upptill på bilden som visar fläkten från undersidan).
10 svar · 16,6k läst
·
Mikael_L
Mikael_L: Dessutom är du aldrig helt säker på att inte få en kyss om inte nollan också är bruten, men detta scenario kräver dock att något mer fel finns i elanläggningen.
20 svar · 11,4k läst
·
W
wsp: He He, jobbar tyvärr inte kvar på WSP, men kul att "träffa" på en kollega. För sent att lägga golvvärmen på egen grupp, men golvvärmen är endast på 240W så de e nog lugnt. //WSP
2 svar · 9,7k läst
E
e3henri: [citat] Låter ju lovande. Min central ser "fräsh" ut så den har säkert rätt saker invändigt. Då gäller det ju bara att hitta en lämplig elektriker som vill ta ett sådant minijobb då. Fast det är väl risk att det blir värre om det inte fungerar och så vill man kanske ha åtminstone 2-3 olika grupper (utebelysningen är nog inte i topptrimm så jag vill inte att den slår ut frysen)
14 svar · 7,3k läst
T
TimPellet: Två vuxna i Boråstrakten. Vi har inte nya vitvaror etc men har lågenergilampor både ute och inne och har ingen extra värme på någonstans som förbrukar el i dag. Vi kan precis komma ned till 20kwh per dag i el-förbrukning. Att det skulle stiga till det dubbla ser jag inte som någon orimlighet om man lägger till tre barn, värmegolv och lite motorvärmar timmar etc. Jag tror att du får
15 svar · 20,8k läst
Mikael_L
Mikael_L: [citat] Japp, det är sant, en JFB eller ev personskyddsautomat för all utomhusel är ju en bra ide också... Som sagt, det blir snabbt många JFB när man börjar bli lite paranoid ;)
6 svar · 4,8k läst
pellefant
pellefant: när jag började göra installationer körde jag med typ malmbergs grejor, men ibland så slutade grejorna funka och jag fick byta ut dom med besvär och kostnader.... iofs om jag hade sålt dom för samma pris som det "fina" elmaterialet så hade det kanske varit ide för att tjäna mer ifall grejen höll. sen så kan det ju vara bra för att ha nöjda kunder att man inte säljer billigt skit
17 svar · 4,8k läst
A
A4a: [citat] För att du har en tändtråd från varje brytare till belysningen och vid vissa tillfällen passerar strömmen bara en brytare. Till skillnad från en traditionell trappkoppling där strömmen passerar alla brytare och därmed alltid en eventuell dimmer.
19 svar · 30,2k läst
H
husabergrobin: tack för det:)
3 svar · 1,8k läst
K
kalleklu: Tack för snabba och bra svar! /Kalle
6 svar · 4,4k läst
E
e3henri: Hej, När jag flyttade in i mitt 60-tals hus så gnällde besiktningsmannen på att elen låg för nära duschen. Om man ser det ovanfrån så ser det ut så här: Vänstersidan: Lång som ett badkar med monterad dusch nästan högst upp (ovanifrån sett) Ovan/undersidan: något bredare än ett badkar Högersidan: draperi Utanför draperiet där uppe sitter ett badrumsskåp och där nere sitter
0 svar · 4,9k läst
·
Mikael_L
Mikael_L: [citat] Ahh, självklart, jag missade bara helt att det var utanpåliggande vi pratade om, men det var ju uppenbart i första inlägget.
13 svar · 29,0k läst
pefo
pefo: [citat] Vilket som sagt är mest viktigt inom industrin där stopp och påföljande produktionsbortfall kostar pengar och därför är något man vill undvika.
11 svar · 3,4k läst
M
Mats: Tentor ska du klara själv genom de kunskaper du ska ha tillägnat dig i utbildningen. Om inte är det som sagt hög tid att plocka fram studieböckerna. Den här tråden stänger jag Mats Moderator
3 svar · 2,0k läst
·
C
coss: ja du vet: vissa föds med silversked, i sverige föds vi med hasselbladare!!
14 svar · 3,1k läst
J
jonasb: Hej, har nu tittat var närmaste jordtag finns (isolerade luftledningar). Det ligger 100 meter ifrån mig vid transformatorstation, nästa jordtag är ytterligare 200 m meter bort från mig. Jag undrar då om det är någon ide att installera ett grovskydd eftersom nedslag/inducerade spänningar på sekundärsidan av transformatorn (sträckan mellan mig och transformatorstation eller längre ut
14 svar · 4,8k läst
B
byggareBob: [citat] Det måste varit ett tag sedan för priserna ligger inte kvar.....
9 svar · 3,3k läst
T
Tuff Match: [citat] Se bara till att nolla och jord är anslutna i andra änden, så dom inte ligger oinkopplade.
3 svar · 12,6k läst
·
RilleRock
RilleRock: Blå är inte helig dock snarare sunt förnuft att man inte använder den till annat.
3 svar · 3,9k läst
Lindgrenski
Lindgrenski: [citat] Får nog bli en liten sådan.
3 svar · 1,6k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: Jag har nu införskaffat Philips säkerhetständare (E 7902186), som även är snabb- och mjuktändare. Eftersom jag hade 24st gamla glimmare i drift, kändes det som en bra investering. Rören håller längre och risken för kortslutning (brand) är elimininerad. Försäkringsbolaget tyckte väl också att det var en bra idé, men några rabatter var det inte tal om för mig som privatperson.
9 svar · 7,5k läst
E
elmont: Problemet ligger inte i din elinstallation utan det är svagheter i din utrustning som orsakar dina besvär. Jag har själv sysslat lite med ljud och haft liknande bekymmer och då oftast med jordade förstärkare där man hos tillverkaren anslutet skyddsjorden till mittpunkten på trafon i nätdelen. Försök att ansluta allt på samma fas/säkring och "vänd" på stickproppen så kanske det
6 svar · 4,6k läst
E
elmont: ???????????????????????????????????????
12 svar · 4,6k läst
J
Johannabacken: Tack för svaret. Har inte kunnat bestämma mig om x10 är tillräckligt bra eller om man måste vänta in att PLCBus eller liknande ska få tillräckligt bra mjukvarastöd och pc-gränssnitt. ///Johan
5 svar · 4,4k läst
T
trojlee: behöver jag dra 1,5 kvadrats kabel eller 2,5?? Kan jag låta "gammla" installationens kablar vara kvar fast jag kopplar bort lite(DE TAR JAG BORT) och drar in matningen i kopplingsdosor och där vidare till apparatdosor osv med vp-rör...??...det jag undrar är om jag kan låta den utanpåliggande matnings kabeln vara kvar??...eller måste jag ta bort den och dra vp-rör till el-centralen?? Blir
18 svar · 6,6k läst
·
V
vandenHoogen: Jo här med, inte så tungt att bära med sig lite blå tejp, men när man är ute som serviceelektriker så är det inte ofta man stöter på det, tyvärr. Slarvas mkt därute.
20 svar · 8,2k läst
K
Kaffekokare: Jag har gjort likadant med utebelysningen. En vanlig trappbrytare växlar mellan på och auto. Har inget behov av att kunna släcka belysningen manuellt. Däremot kan det vara bra att kunna göra en funktionstest när som helst.
11 svar · 7,5k läst
T
tomastomas: Är det bara för tillfällighetsbruk när man råkar vara borta nån gång är det väl inte alls nån dum ide att ploppa in en timer i lamputtaget. Jula har en variant har jag sett. http://www.jula.se/e-Sales/esa/default.jsp?mainpage=ItemDetails.jsp&%40where.ItemID%40EQ=406056 Jämfört med (den digitala) Eljo-varianten för 1500 kr får man ju 15 Jula-timers. Kanske inte heller nån nackdel om
5 svar · 20,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.