Ett problem för den som installerar en JFB är ju att i början kanske den bryter ofta p.g.a. felaktigheter i befintlig materiel. Detta innebär störande driftavbrott.

Nu är min fråga: Finns det jordfelsmätare som kan mäta och indikera detta (utan att bryta) så att man får god tid på sig att åtgärda felen innan man byter till en riktig JFB?

Det lär vara svårt att mäta upp sådant utan ett rätt omfattande arbete, t ex så kanske det inte bara är en felkälla utan flera som samverkar o s v...

Det blir nog en del störningar hur man än gör, om man mäter upp de enskilda grupperna och då finner att det är isolationsfel på t ex kyl/frys så kanske det är enkelt löst men lär bli lite klurigare om det är pannan det handlar om.

Sen är ju frågan om man skall köra vidare med felaktiga apparater/utrustning oavsett jfb, det låter nämligen lite farligt i mina öron och lär även vara rätt tveksamt juridiskt med tanke på anläggningsinnehavarens ansvar.

Som svar på din fråga så nej, det finns, mig veterligen, ingen apparat som gemene man kan använda för att enkelt hitta eventuella felkällor, det finns isolationsprovare men det krävs en hel del ingrepp i central mm för att använda dessa.
Kort sagt så lär det vara lika mycket jobb hur man än gör.

/Kent

Förstår inte vad vitsen skulle vara, en vanlig isolationsmätning räcker för att finna fel i den fasta installationen. Man mäter att både fasledare och nolla är skild från skyddsjord. Är anläggningen frisk så tar mätningen några minuter.

Protte

Man kan lätt mäta felströmmarna i en anläggning med en läckströmstångampermeter.

prototypen>Vad har du för förutsättningar om du räknar med en tid på ett par minuter?
Med alla fasta förbrukare bortkopplade så börjar jag förstå det men vete tusan om man ens hinner med att lossa, mäta och skruva fast trådarna på den tiden om det är några grupper. Speciellt inte om man sen skall kolla det efteråt med.

Gp>Hur funkar en sådan? Mäter den mellan faserna/nolla eller hur? Har aldrig ens sett en sån så därför jag frågar.

/Kent

snickarboden skrev:
prototypen>Vad har du för förutsättningar om du räknar med en tid på ett par minuter?
Med alla fasta förbrukare bortkopplade så börjar jag förstå det men vete tusan om man ens hinner med att lossa, mäta och skruva fast trådarna på den tiden om det är några grupper. Speciellt inte om man sen skall kolla det efteråt med.
/QUOTE]

Man tar bort alla säkringar eller slår av dessa, mäter sedan "efter" säkringen. Ger det felindikaton på någon del så har du begrännsat sökområdet.

Nu för tiden när man isolationsmäter ska man koppla ihop alla faser och neutralskenan och mäta till jord. Då mäter man hela anläggningen med en mätning.

Logano skrev:
Nu för tiden när man isolationsmäter ska man koppla ihop alla faser och neutralskenan och mäta till jord. Då mäter man hela anläggningen med en mätning.
Och om detta inte gav ett bra resultat så får man fortsätta att felsöka på varje grupp, vilket kan ta lite tid i anspråk om man har otur eller så hittar man felet på någon minut som nån skrev.

Kuriosa:
Påminner mig en släktings nyinköpta villa.. På entrédörren hade han skrivit en lapp:
"RING INTE PÅ KLOCKAN, KNACKA!!!!, annars löser min nya jordfelsbrytare ut"

snickarboden skrev:
Gp>Hur funkar en sådan? Mäter den mellan faserna/nolla eller hur? Har aldrig ens sett en sån så därför jag frågar.
/Kent
En vanlig tångamperemeter borde väl funka fint. Dra faser och nolla genom amperemeter så bör den visa felströmmen.

Jag skrev "en frisk anläggning"

Lossa byglingen mellan PE och N skenan, koppla ihop faserna och nollskenan med krokodiler, mät.
Har man redan JFB så löser man ut denna och då är redan nollan bruten.

Har man en sjuk anläggning så kan man leta sig fördärvad, på forumet nyligen så hittade en person en gipsskruv genom en kabel efter 20 inlägg, typ.

Protte

Det går inte bra med en vanlig tångampermeter, den kan inte mäta så små strömmar. I alla anläggningar finns det läckströmmar såväl gamla som nya. Det är därför som man skall dela upp en anläggning i flera JFB. Det enklaste är att koppla tången över alla tre faser + nolla. Sätta på alla förbrukare ex spis, kaffek, micro etc. Den ström som Tången visar är din läckström.

ampz>Rätta mig om jag har fel men det lär väl bli strul med mätområdena? Drar förbrukarna några Ampere så lär det bli svårt att se skillnader på mA.

/Kent

snickarboden skrev:
ampz>Rätta mig om jag har fel men det lär väl bli strul med mätområdena? Drar förbrukarna några Ampere så lär det bli svårt att se skillnader på mA.

/Kent
En JFB fungerar så att den mäter alla strömmar som går ut och tillbaka från en anläggning. Är det en "frisk" anläggning så är summan=0mA. Så det går alldeles utmärkt att göra som jag beskrev.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.