El
62_an: [citat] Ser onekligen intressant ut. Jag hade preliminärt bestämt mig för Eljo Trend Solid tryckknappar och dimmers i rostfritt/grått. Och det finns en jalusiknapp i den serien. Ser ut att vara inbyggd elektronik i knappen som ska förhindra att båda utgångarna går till samtidigt. Är nog avsedd bara för 230V. Är det 230V styrsignaler till trafon? Problemet för mig är nog just trafon.
pellefant: man kan köra ett hål i masoniten med en dosfräs för takdosa/kopplingsdosa eller större. då brukar det gå att lirka upp sladden o sätta i proppen. samma med diskmaskinen, man sätter uttaget i skåpet bredvid(oftast diskbänksskåpet)
Floppman: Har du mätaren inomhus så vill gärna elbolaget att du flyttar ut den till ett fasadmätarskåp. Inom Eon:s nät så betalar du ingenting till Eon om inte mer än 15 meter kabel behövs. Det du betalar är den "vanliga" elektrikern och det material som behövs (mätarskåp mm). Grävningen får du fixa själv. Lycka till!
pefo: Siemens har ett antal 400V-spisar men dessa kopplas som full trefas. Din spis är en 230V-spis men för att klara klena matningar går det att dela upp inkopplingen på två olika faser/grupper. Men det är fortfarande två 230V matningar. De olika färgerna kan vara för att veta vilka fas och nollor som hör ihop ifall man måste koppla på två grupper som ligger på samma fas exempelvis i en
hammerlake: perfekt beskrivning tack, jag skall leta efter trappkopplingsschemat bara för att lära mig
farfetched: Hej. Är det möjligen så att någon av er har koll på om det finns fasadbelysning som går helt och hållet på solceller? Jag vet ju att det finns sådana där trädgårdslampor som man sticker ner i jorden (och får stulna) men jag skulle vilja ha ett alternativ som man kan sätta upp på fasader för lite upplysning av både fasad och marken omkring. Gärna en variant som aktiveras när det
trojlee: jag är i precis samma läge, för mig blir det defenitivt 3-fas. Varför?jo...dels så vill jag kunna ha igång motorvärmare på två bilar och kunna köra cirkelsågen/kompressorn/borrmaskinen..och all belysning samtidigt...vill inte vara orolig att säkringen ska åka varje gång man gör ngt. Sen så får man ju centralen och en JFB separat för garaget. Har redan dragit kabel men garaget
Hemmakatten: Vi har infällda takspottar. Men i vårt tak ligger plasten en bit upp i isoleringen. Innertaket är 22 mm slätspont, sedan 145 mm (eller var det 170mm ?) isolering, därefter plasten och ovanpå detta lösull 400mm. Enligt konstruktören är detta ett helt okej förfarande, man kan tydligen lägga plasten upp till 1/3 in i väggar och tak. Fördelen är uppenbar, ingen risk att det blir
Styrman_jansson: [citat] Dvärgbrytare går som sagt att låsa och det finns låsbara blindhuvar till diazedsäkringarna. Hänger man sedan upp en "arbete pågår får ej manövreras" skylt så skall även en idiot förstå bättre än att sätta i propparna... Ifall han gängar i dem ändå skall han långsamt avrättas ;)
prototypen: Problemet är att förkopplingsmotståndet måste ta upp variationerna i nätspänningen på något sätt. Varierar nätspänningen med 10 volt så måste förkopplingen vara beredd på nästan 10 volt då spänningen över lysdioderna ska vara konstant. Har man bara ett motstånd så måste man bränna flera volt för att strömmen inte ska variera så mycket Protte
robban44: Varför inte ringa eller maila Treotham och få en manual på svenska? http://www.treotham.se/jung_radiostyrning(1).asp
pettersvarte: Efter lite surfande fann jag www.utelampor.se som har en hel del av deras sortiment...
vandenHoogen: Lägger upp en bild på mitt projekt som inspiration. [bild] LED.Belysning från ClasOhlson (7st 1w varmvit LED) Upp/ner ljus från ljusexperten (kommer ej ihåg tillverkare) med 2st GU10 lågenergilampor på 7w st. Hoppas det kan inspirera någon.
Hobbyfixarn: Kolla att kompressorcylindrarna avluftas när den stannar så att motorn inte startar mot kompression. Extra viktigt med en Y/D startad motor för den har bara 1/3 startmoment jämfört med en direktstartad motor om jag minns rätt.
prototypen: Vet du var armaturen ska sitta, VP rakt ut. Får gärna luta utåt så ev kondens rinner ut. Kabel är mera flexibelt och går att dra in i VP rör en bit. Protte
Mikael_L: [citat] Nädu, vad det gäller den ljusblå ledaren finns det inte alltid undantag, utan i princip bara detta!!! (det här stämmer nog inte helt ;) , men av de saker som vi husägare kan råka på ....) Sen menade du nog inte så... men jag ville bara inskärpa betydelsen för alla som läser detta, att blå får inte användas till vad som helst bara för att någon lämplig färg saknas.
andersw: just denna brytare är en trappbrytare och kommer anslutas med ett långt rör (ca 10 meter) till nästa brytare, via sänkt tak. Det käns lättast att dra ett rör hela vägen istället för att koppla via dosa och kulo. Röret och dosan kommer knappt synas ändå så det gör inte så mycket.
Alphonse: Min fråga kanske är enkel men finns det inte någon lämpligare symbol för uttag än den som jag använt mig av i det nedersta flerledarschemat? Hoppas ni förstår min fråga.
prototypen: Kaffekokarn tror jag det var som hade rykande och luktande erfarenheter av dosdimmer. JAG TYCKER inte det är så kul det där med tryck så dimmar det upp eller ned, ett vred KÄNNS mycket bättre. Protte
raginaharjar: [citat] Tackar för svaret. Låter bra det, blir lite mindre fippel med taket då. Går detta att läsa sig till någonstans(branschregler) eller är det tillverkarrekommendationer?
neo1: Spotarna under köksskåpen slocknar nästan när man kör en elvisp i uttagen vid diskbänken, inte när man startar elvispen utan när man stänger av den.
Kasch: OK, så IP44-uttag räcker? Måste inte fixa fast anslutnng med anslutningsdosa? Undviker helst att förlora uttag och att kapa tvättmaskinssladden.
MagnusSt: Om man ska återgå till trådens ämne så monterade jag en Panasonic värmepump här hemma fär 2 år sen och fick tipset att sätta i trågvärmen endast om pumpen frös igen. Jag har hittils inte haft några problem, har kört med pumpen ner till 20 minus utan problem iaf. Jag kör även med stickpropp och blev lite orolig när jag läser vad ni skriver men när jag kikar på vad min
FlyFear: Helt klart ska man tapetsera väggen först och sedan doslocket löst. Lätt att hitta och smälter in lite mer i väggen än ett vanligt vitt. Det underlättar för alla. Har du otur och får en elektriker med fast pris som måste komma åt dosan. Så kan det bli bra många hammarslag och borrhål innan man hittar den. Sedan när man äntligen har hittat dosan så är det ätt jävla jobb att
pellefant: bra fråga, låt det vara som det är tills man utökar elen/bygger om, då drar man jord överallt.
pellefant: kanske inte så dumt med en brytare på väggen, när man slår av vattnet slår man av elen åxå.
prototypen: Är det inte någon som har statistik på hur mycket problem det är med JFB kontra vanlig säkring som går sönder? Jag har inget speciellt runt JFB ( en på allt) och det brukar gå en huvudsäkring per år men inget jordfel! Protte
Doldr: Denna timer är värdelös i mitt tycke. Köp den för 298 istället. Den är bättre och så slipper du nollan. Jag har haft bägge.