Jaja, förlåt då ;)
Å andra sidan, dom som får fel idéer får ju ändå inte göra jobbet...

Å tredje sidan så finns det dom som gör jobbet ändå så då gör det ju inget om dom har rätt idéer! ;)

ampz skrev:
Jordade eluttag löser även vissa tekniska problem med jordloopar/vagabonderande strömmar. Den som var med och jobbade med koaxialkabelbaserade datornätverk känner till problemet.
Så fort man hade ett tiotal datorer utspridda i några olika ojordade rum sammankopplade via nätverkskabeln så fick man sig en rejäl smäll varje gång man kopplade i eller ur en dator. .
Hänger inte detta ihop med att vi inte håller ordning på fas och nolla i våra stickproppar?

Måste vara det enda stället amerikanerna lyckats bättre med sina elinstallationer. :D

Mellanbarn skrev:
Hänger inte detta ihop med att vi inte håller ordning på fas och nolla i våra stickproppar?

Måste vara det enda stället amerikanerna lyckats bättre med sina elinstallationer. :D
Njae, kan det verkligen ha och göra med hur fas/nolla vänds?

Och amerikanska eluttag går att vända hur som helst så länge stickproppen är ojordad. Dom har väl dessutom den något udda lösningen att ojordade stickproppar funkar i jordade uttag(!!), men jordade stickproppar funkar inte i ojordade uttag.
Isolationen är ju bedrövlig också. Det går utmärkt att hålla fingrarna mot kontaktstiften medans man sticker in kontakten i väggen. Helt otroligt. Jag ger inte mycket för amerikansk elsäkerhet.

Det är väl britterna och fransmännen som har oförväxlingsbar fas och nolla? Extraisolerade apparater med europakontakt går dock att vända "bak och fram" i frankrike. Inte för att det spelar nån roll.

ampz skrev:
Och amerikanska eluttag går att vända hur som helst så länge stickproppen är ojordad. Dom har väl dessutom den något udda lösningen att ojordade stickproppar funkar i jordade uttag(!!), men jordade stickproppar funkar inte i ojordade uttag.
Det finns en variant av de jordade uttagen som inte 'öppnar' om inte jordpinnen trycks in. Finns också 'petskyddsvarianten' där uttaget är spänningslöst om inte jordpinnen sitter i. Minns dock inte om det var just amerikanska uttag dock. Kan ha varit någon annanstans. Någon kanske vet?

dom ujordete utagen i usa er polariserte N pinen er bredere en L pinen
det er då inget petsjyd i dom men skruvfeste får kabelen er myket bra det er svårt å mislykes med koplingen
vel å få et utag in i boksen er en anesak da kablene er awg12 ungefer 3.5mm2 eler awg14 ungefer 2.5

prototypen skrev:
Innom ljud och då proffsljud får man ibland klippa skyddsjorden för att få bort brum, skyddsjord bidrar med brumproblem, sk jordloopar.
Där måste jag säga att du har fel! eller så tolkar jag dig fel.
Jobbar som ljudtekniker på min fritid, sedan 14 år tebax!
skall ALDRIG klippa en jord! finns "ground lift" funktioner på dagens saker!
vilket medför att på lågnivå sidan kommer aldrig "jordbrummet" att höras, men utrustningen är fortfarande jordad
vilket den SKALL vara om den är byggd för det!

/Jonas

jkling skrev:
Där måste jag säga att du har fel! eller så tolkar jag dig fel.
Jobbar som ljudtekniker på min fritid, sedan 14 år tebax!
skall ALDRIG klippa en jord! finns "ground lift" funktioner på dagens saker!
vilket medför att på lågnivå sidan kommer aldrig "jordbrummet" att höras, men utrustningen är fortfarande jordad
vilket den SKALL vara om den är byggd för det!

/Jonas
Många prylar använder ju nätjorden som signaljord vilket brukar kunna bli lite halvjobbigt, men lineboxar brukar lösa de flesta brumproblem. Dock inte när folk drar högtalarkabel från stegvagnarna längsmed 3-faskablarna... :rolleyes:
Men jag har varit med om ett par gånger när man tejpar över jordstiften för att få bort brum (inget jag själv gjort eller kommer göra), vilket ju kan resultera i ren livsfara..!
(är väl lika bra att erkänna att jag också jobbar med såntdär...)

Nej, usch nu blev det allens för OT igen....

pefo skrev:
Det finns en variant av de jordade uttagen som inte 'öppnar' om inte jordpinnen trycks in. Finns också 'petskyddsvarianten' där uttaget är spänningslöst om inte jordpinnen sitter i. Minns dock inte om det var just amerikanska uttag dock. Kan ha varit någon annanstans. Någon kanske vet?
Brittiska uttag har ofta ett slags petskydd som gör att det inte går att sticka in kontakten om inte jordpinnen är där.
Vill man exempelvis pressa in en europaplugg med runda stift i britternas fyrkantiga uttag så får man sticka in någonting annat i hålet för jordstiftet först. Det är givetvis inte helt bra att göra så då "gruppsäkringen" (ligger väl vanligtvis på 32A eller så) kanske inte löser ut innan de tunna ledningarna i europakontakten brinner upp. Men det är hursomhelst ett väldigt utbrett fenomen.

Dom borde nog egentligen ha designat in en liten 2,5A säkring i den standardiserade europapluggen så att den skulle gå att använda någotsånär säkert i brittiska uttag också, även om den rent mekaniskt inte passar helt perfekt.

ampz skrev:
Njae, kan det verkligen ha och göra med hur fas/nolla vänds?

Isolationen är ju bedrövlig också. Det går utmärkt att hålla fingrarna mot kontaktstiften medans man sticker in kontakten i väggen. Helt otroligt. Jag ger inte mycket för amerikansk elsäkerhet.

Det är väl britterna och fransmännen som har oförväxlingsbar fas och nolla? Extraisolerade apparater med europakontakt går dock att vända "bak och fram" i frankrike. Inte för att det spelar nån roll.
Spelar stor roll menar många. Gör en sökning med google får du se.
Den här killen förklarar varför:
http://www.kennethshem.se/Hoegtalarskroenor.html

Och public service i form av P4 skriver såhär:
www.sr.se/cgi-bin/jonkoping/program/amnessida.asp?programID=2267&Nyheter=&grupp=2699&artikel=1747156

Vad gäller amerikanernas stickproppar minns jag tydligt hur jag satt och svor på ett hotellrum och inte fick i sladden. Upptäckte som ruci säger att stiften är olika breda.

Och du ska inte hålla fingrarna mot kontaktstyckena, men man kan hålla emot sin svenska stickpropp om man glömt reseadapter. :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.