Jordfelsbrytaren behöver inte sitta i gruppcentralen, för att den skall fungera måste dock nollan och fasen som matar badrummet dras genom den (2 polig jfb). Den kan i princip sitta var som helst. Skyddsjorden är dock inte inblandad i jfb alls !!!!!. Dvs Den grön/gula skall alltid vara kopplad obruten mellan jord-skenan i gruppcentralen och ev. jordat uttag eller utrustning i badrummet. Jordfelsbrytaren har ingenting med "fel i jordledningen" att göra. Så det är faktiskt en litet missvisande benämning. På engelska heter det "residual current circuit breaker" (RCCB), vilket kanske mer beskriver verkligheten. Saknas det en liten del (Typ 30mA) av den ström man matar in i fasen , jämfört med vad man får tillbaks i nollan, så har residualströmmen tagit fel väg, och det är dags att stänga av......
Ja, och det ställer fortfarande inte till några problem med att montera en separat jordfelsbrytare.Epon skrev:
Som PST skriver, skyddsjorden förblir orörd, nollan + fas från centralen dras till JFB sedan till torkskåpet.
I teorin så monterar man JFB någonstans mellan centralen och det man skall skydda.
Detta förfarande är ytterst vanligt när man skall komplettera en elcentral med en jordfelsbrytare som bara skall betjäna en grupp. (exempelvis golvvärme)
Har säkert monterat över 200 olika jfb på detta sätt...
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Jag har en elcentral från 1952, då byggd av överblivna delar av min farbror (som är elektriker) och den hade separerade noll och skyddsjord så det var inget problem alls att montera JFB. Det finns inget säkert om gamla elcentraler vissa har separata skenor och vissa är "fusk". Man kan inte dra alla gamla över samma kam, man måste se efter!Epon skrev:
Protte
Måste tacka för alla funderingar o svar. Grejjen är att jag vart lite impulsiv med uttaget i badrummet. Typ en timme efter att jag satte ditt uttaget så insåg jag att jag skulle kolla upp vad som gälde med er. Men att fixa JFB för hela lgheten för en billig penning hade jag ingen aning om. Tack för det, och då innebär det väl att jag kan ha kvar mitt uttag i badrummet? Det sitter på lagligt ställe. Högt o långt borta från vatten.
MvH SvanJr
MvH SvanJr
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Har du hört talas om storlek på serietillverkning och konkurrens.
"Vanliga" JFB tillverkas av många och i stora serier, special i små serier av ett fåtal tillverkare.
Prissättningen är fri och slutpriset behöver inte ha något samband med tillverkningskostnaden, därför blir en del människor oerhört rika.
Protte
"Vanliga" JFB tillverkas av många och i stora serier, special i små serier av ett fåtal tillverkare.
Prissättningen är fri och slutpriset behöver inte ha något samband med tillverkningskostnaden, därför blir en del människor oerhört rika.
Protte
kom på en sak
vi har en JFB vid elskåpet under trappen. sen har vi en Vägguttags JFB till tvättmaskinen/torktumlarn som tidigare ägare satt dit, alltså bägge.
undrar vart den under trappen går... trodde den låg på hela huset......... kanske bara går till badrummet med bubbelbad, golvvärme och bastun.
Kan jag som obehörig kolla det??
vi har en JFB vid elskåpet under trappen. sen har vi en Vägguttags JFB till tvättmaskinen/torktumlarn som tidigare ägare satt dit, alltså bägge.
undrar vart den under trappen går... trodde den låg på hela huset......... kanske bara går till badrummet med bubbelbad, golvvärme och bastun.
Det är väl rimligen bara att bryta resp. JFB manuellt och se vad som slocknar?coss skrev:kom på en sak
Klicka här för att svara