Jahapp... Så t ex EKK 3G1.5 från amokabel får inte användas utomhus, men EKK 5G1.5 från nexans går bra?

Jag vet att det finns oändliga variationer på EKK, men då benämns dom ju olika. Typ EKK-S, EKK-light etc etc, då finns det alltså inga allmänna bestämmelser om hur "vanlig" ekk ska/får vara? (nu menar jag kabel som BARA är EKK).
För vad jag vet på etiketterna så står det ju inte hur/var/när kabeln får användas.

Det kan säkert tillverkaren stå med, oftast så har tillverkaren produktinformation om sina produkter på internet.

Som att köpa en bil, i bilen så står inte alla trafikregler mm. (och alla dessa liknelser med bilar)

Därför köper man bara kvalitets varor, typ NOKIA, ERICSSON, NEXANS.

Och NEXANS EKLK är bra mycket bättre än ERICSSON´s kabel, ni måste bara prova den, veckar sig aldrig.

Om man orkar läsa grossisternas kataloger så står användningsområde för samtliga kablar åtminstone hos elektroskandia, selga och ahlsell

Japp, dom läser man när man har långtråkigt på kontoret...eller när man disskuterar i vissa forum på internet...... :-)

Undrar hur mycket jag skulle få gjort hemma om ADSL modemet skull gå sönder i nästa Åskväder...

Ett annat "bondfångeri" är ju högtalarkabel. Vanlig 0,75mm2 skarvsladd duger utmärkt i de flestafall , och är bra mycket billigare än radio-tv-handelns specialprodukter.
Skall man vara litet mer advancerad kan man tex "fyrfläta" FK, eller RK, till en alldeles perfekt högtalarkabel (med ledarrarea enligt tycke ock smak)

Är det inte underbart hur en tråd med en fråga om RKUB totalt spårar ur!!! :D :D :D

• Gilla
Jo J-son
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.