E
elmont: Cylindas fyllhöjds kyl/frys ligger på 120 watt
3 svar · 3,8k läst
E
elmont: Om det är dyrt eller billigt beror på VAD som du köpte, jag kan ju nämna att Siemens JFB 300 mA E2168250 har ett katalogpris på 9105:- + hjäpkontakter c:a 400:- och en E2168252 ligger på över 17 000:- + hjälpkontakter. Det beror naturligtvis på att det inte är så enkelt att den en jordfelsbrytaren är den andra lik, utan att dom kan ha stora olikheter i funktion. Mest som upplysning
13 svar · 13,9k läst
prototypen
prototypen: En bit plexiglas. Protte
1 svar · 3,7k läst
E
elmont: Naturligtvis kan man reklamera ett arbete som inte är yrkesmässigt utfört,men det är inte upp till beställaren att avgöra vad som kan betraktas som "yrkesmässigt" utan det måste en opartisk "besiktning" avgöra.
11 svar · 5,0k läst
A
ampz: Det finns ett knep för att enkelt byta lampor som sitter högt upp. Man använder en slags mjuk "gummitratt" monterad på en lång käpp. Förslagsvis ett plaströr, typ grövre elrör. 30-50mm eller så. Vet ej vart man köper gummitratten, men dom finns att få tag på nånstans i alla fall. Med hjälp av gummitratten man kan mycket lätt både skruva i och ur glödlampor på 6.5meters höjd.
4 svar · 2,7k läst
H
Hobber: Tack för svaret. Det var väl så jag misstänkte. Suck:-) /Claes
2 svar · 2,5k läst
E
elmont: Problemet är väl att du lägger värmekabeln själv, den ska om allt går rätt till läggas av den "behörige" därefter isolationsmätas av densamme "du" spacklar och den behörige mäter igen, "du" lägger golvet den behörige kontrollmäter och kopplar in. Får inte jag göra "hela jobbet " så är jag heller inte så intresserad av att komma och göra en mätning hos dig som du ev. kan
1 svar · 7,1k läst
Lindgrenski
Lindgrenski: Det får bli att kapa en skarvsladd, vem saknar 15cm? :p
6 svar · 2,0k läst
M
-MH-: Nja, skall sätta upp en konvektor istället för mangel(!), och en radiator under ett fönster (1200W) där det inte suttit något tidigare. Den första blir fast installation, på den säkringen hängde det en radiator, en mangel och ett uttag. Den andra blir med stickpropp, skall bara hitta ett uttag med tilräklcigt kräm. Har tre att välja på, men en av dem är det en mikro och kyl på
3 svar · 3,4k läst
E
el_richard: jordugglan 121 ? vad är det? www.clasohlson.se www.jula.se www.conrad.se
2 svar · 3,3k läst
Mikael_L
Mikael_L: [citat] Finns det inget uttag där nu så är det du tänker göra en fast installation, och kräver behörighet. Om jag nu ska vara petig...
6 svar · 4,3k läst
E
elmont: Ja, fast ett annat fabrikat. GARO är bra,även priset.
10 svar · 9,4k läst
·
F
fialottabus: åhh, tack. Jag som just nu kör ca en timme enkel väg till jobbet ,på motorväg, ska då sluta oroa mig, för badet åtminstone. God fortsättning och tack!
6 svar · 2,7k läst
pefo
pefo: Vad är det för typ av lampa, glöd, urladdning etc? Har du en dimmer eller vanlig strömbrytare? Har du haft lampa i uttaget tidigare som fungerat ok? Har du provat i ett annat uttag? Byt ljuskälla till en ny om det är den som gått sönder. Fungerar det fortfarande inte, gå tillbaka med aramturen till inköpsstället och begär att få byta ut den då det förmodligen är ett
2 svar · 3,1k läst
E
El_-micke: vill du ha en smidig kabel som är bra att lägga utan att va som en lampsladd kör med exk
12 svar · 31,7k läst
F
Floppman: Det lär stå på ett kopplingsschema du fick med. Jag tippar att fasen ska kopplas på L, L1 är nog tändtråden.
1 svar · 5,9k läst
I
ipppe: Har ingen aning om vilken dimmer som gör vad ;) men jag hade exakt samma problem med en billigare dimmer, men då visste jag att jag hade för många watt genom den... Den började blinka på låg belysning efter ett tag på full belysning, typ när dimmern vart överhettad... Slog man av en stund och den fick kyla ner sig funkade det bra tills man vred fullt igen... Till slut gav dimmern upp
8 svar · 9,8k läst
E
elmont: och slang med tråden i går dubbelt så fort, är lättare att arbeta med, lättare att frakta, utesluter i stort användning av muff och kostar MINDRE/m än rör och tråd, då får man både råd och tid att fästa slangen ;).
32 svar · 11,2k läst
prototypen
prototypen: Titta under värme allmänt på dessa två trådar, aktuella just nu (på sid 1) Simpla elradiatorer? Tips på oljefyllda element Protte
11 svar · 3,7k läst
F
falukorv: Ska det installeras efter Svensk standard så, det kvittar vad ni klagar på, ska det vara enligt standard så..
13 svar · 9,6k läst
J
jakim: Ok tack, då är ju problemet löst. En JFB och en 10A automat. :)
14 svar · 3,9k läst
·
E
el_richard: [citat] På nyare propphuvuar finns det ett litet hål, som man kan stoppa in mätpinne och mäta. Då kan man mäta mellan metallhöljet och propphuven...
24 svar · 13,0k läst
H
hjerpe: När det gäller mindre kabel area som i brytare/VU är det bara snabbkoppling som gäller för mig iaf. Och med de kvalitetsgrejerna vi har så går dessa även fint att demontera. Men vid instalationer i tex industrin så har även jag åtgärdat och bytt ut snabbkopplingsplintar mot skruv efter varmgång... Så mitt svar är: snabb!
12 svar · 6,6k läst
Tripod
Tripod: OK! Det låter bra. Får testa...när jag nu får tummen ur och börjar montera armaturerna. Får bli till sommaren när det är varmare ute.
9 svar · 5,3k läst
E
elmont: Han var säkert bara anställd ;)
13 svar · 5,3k läst
S
sa3afc: Våran firma kör alltid med Eljo om inte kunden beställt något speciellt.
8 svar · 4,0k läst
M
Mats: Och nej du får inte göra det själv. Du får enbart byta vissa saker som uttag och strömbrytare men du får inte utöka en installation
2 svar · 4,5k läst
P
pepparkakshuset: Just nu handjagar vi dem och eftersom det är en sommarstuga kan det ibland bli panikartat om kölden slår till tidigt, då får man slänga sig i bilen :-) Men en termostat vore ju det optimala. Har någon förslag på en med separat känselkropp på c:a 3 m ledning ?
3 svar · 8,1k läst
pefo
pefo: Jag hoppas att det är av nyfikenhet som du frågar och att snåldjävulen inte sitter på din axel. Annars hoppas jag att du har en bra brandförsäkring! ;) Troligast alternativ 2 då man nog inte lägger speciellt mycket krut på någon strömbegränsning annat än kortslutningsskydd. Exakt vad som händer beror nog mest på vilken kvalité det är på trafon.
9 svar · 8,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.