Den senare är vettigare då den verkar ha plan botten.

En helt vanlig apparatdosa och en morakniv är bättre och billigare. Såga så djupt som hålsågen kan och stäm bort biten. Skär bort allt onödigt som sticker ut på dosan och den kommer att passa.

Protte

Ja det är en vanlig apparatdosa, På Byggmax kostar de 10:95. (Grön för enkelgips, gul för dubbelgips/gips+plyfa)

MEN det framgick kanske inte riktigt om du skulle återanvända den gamla kanaliseringen, och hur den är dragen i väggen.
Std apparatdosor är jo gjorda för VP-rör dragna strax innanför väggen (Bakom gips/plyfa, eller infästa i lättbetong tex).

Så vad som kan te sig billigt i inköp kanske blir dyrt när elektrikern måste anpassa arbetet efter materielen, istället för tvärtom.

Plankvägg; Det är nog inte så jobbigt med rätt fräsverktyg att ta ut plats för en std dosa, om dosan skall flyttas, kanske man kan utgå ifrån att det skall dras VP-rör till den

Men här kommer en intressant sak: Det är helt tillåtet att göra snickeiarbetet, dvs fräsa plats för rör och dosor själv !!!!
Det är dock krav på att elektrikern monterar rören och dosorna...

Se bl.a.

http://www.alltombostad.se/Templates/Article.aspx?id=25183

Normalt är alla studsar utom en pluggade. (nu har det kommit dosor som har proppar i studsarna, inte bra)
Väggen är massiv = timmer?
Den hålsåg jag har sågar precis så djup som en "vanlig grön eller gul" behöver.

Protte

Ja timmer, eller eg. heter det väl stående plank 70x220mm.
Jag testar med en dosborr och stämmer bort.

PST: Det måste göras ny kanalisering, genom fräsning eller stämjärn, vilket jag gör själv.
Sen om jag provmonterar VP/slang mellan dosor och tar bort det igen eller låter det sitta känns som
att det är sak samma. Elektrikern drar och kopplar trådarna.

Det där med att man inte ens får montera en dosa känns som hål i huvet i min värld.
Om min elektriker inte tycker att det är ok att jag monterat dosa & slang så får han väl ta bort det och sätta dit det igen :)

Bra länk förresten!

Tror jag ändå kör Old Fashion med stämjärn & hammare.
Fräsen har en förmånga att sprida skiten lite väl mycket :D

För din egen skull så ta dit den elektriker du tänker ha, han kan ge dig lite tips och råd så du inte gör alla dom fel som dom flesta "vanliga" gör. Det blir helt säkert både billigare och bättre.

• Gilla
Huggmejsel
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.