4 020 läst ·
14 svar
4k läst
14 svar
Hur ska detta göras?
Jag har idag en gummikabel RDOE(?) med den gamla 3 fas handsken (oval, 4 tåtar), den är kopplad i handsken vid elmätaren på ena kallvinden draget i en armerad tryckluftslang(!?) över innertaket, ner på andra kallvinden, och sen dragen längs med hela huset, där den ligger i en hög, redo att kastas ut genom vindsfönstret för att användas framför garaget till vedklyv eller liknande
Hur gör jag detta arrangemang, till ett fungerande 3fasuttag i garaget? kabeln vill jag ha nergränd helst, fast det går ju att dra "knut till knut" om man vill ha den lufthängd, då det är typ 6 meter mellan knutarna.
jag skulle gäna ta några fungerande "vanliga uttag" också. läs mer om detta längst ner. (om ni är nyfikna)
vilken, vilka kablar ska anvädas? elcentraler? byggcentral? proppskåp? elektriker? kostnad?
Om ni inte fattar hur jag menar osv, så fråga frågor.
ang befintlig ström i garaget:
en kabel sitter fast i uttaget i källaren, sedan dragen i en tryckluftslang genom ventilationsgallret, ner i marken och upp i garaget.
tryckluftslang verkar poppis
Hur gör jag detta arrangemang, till ett fungerande 3fasuttag i garaget? kabeln vill jag ha nergränd helst, fast det går ju att dra "knut till knut" om man vill ha den lufthängd, då det är typ 6 meter mellan knutarna.
jag skulle gäna ta några fungerande "vanliga uttag" också. läs mer om detta längst ner. (om ni är nyfikna)
vilken, vilka kablar ska anvädas? elcentraler? byggcentral? proppskåp? elektriker? kostnad?
Om ni inte fattar hur jag menar osv, så fråga frågor.
ang befintlig ström i garaget:
en kabel sitter fast i uttaget i källaren, sedan dragen i en tryckluftslang genom ventilationsgallret, ner i marken och upp i garaget.
tryckluftslang verkar poppis
Om du vill ha trefasuttag samt några vanliga uttag i garaget är det enda rätta att sätta en undercentral i garaget. Ordentlig kabel (EKKJ) dras med fördel från din huvudcentral i huset, i marken fram till garaget. Där monteras central med egen jordfelsbrytare och säkringar. Undvik tryckluftsslang...
tryckluftsslang fatta jag att man ska klara sig utan, men vad ska man ersätta den med då? eller ska kabeln dras oskyddad genom väggar och så?
och ska jag koppla ekkj kabeln med hanske i centralen eller ska behörig elektriker skruva fast den utan nån handske emellan?
och ska jag koppla ekkj kabeln med hanske i centralen eller ska behörig elektriker skruva fast den utan nån handske emellan?
Det ska vara en fast installation gjord av behörig.
Inkopplingsmässigt så finns det egentligen två alternativ. Avsäkrad via den befintliga centralen eller direktansluten på inkommande matning. I det första fallet kan man skippa en undercentral även om man inte bör göra det. Direktansluter man så måste det upp en central. Fördelarna är att man kan gå direkt från mätarskåpet om det sitter bättre till än den befintliga centralen. Dessutom blir det mer separerat på så sätt vilket kan vara praktiskt. Den befintliga RDOE kabeln kan du göra trefas skarvsladd av om den har fem ledare. Då blir den bra mellan ett utanpåliggande uttag på garagets fasad och vedklyven
Inkopplingsmässigt så finns det egentligen två alternativ. Avsäkrad via den befintliga centralen eller direktansluten på inkommande matning. I det första fallet kan man skippa en undercentral även om man inte bör göra det. Direktansluter man så måste det upp en central. Fördelarna är att man kan gå direkt från mätarskåpet om det sitter bättre till än den befintliga centralen. Dessutom blir det mer separerat på så sätt vilket kan vara praktiskt. Den befintliga RDOE kabeln kan du göra trefas skarvsladd av om den har fem ledare. Då blir den bra mellan ett utanpåliggande uttag på garagets fasad och vedklyven
Svårt att veta hur mycket det kommer att kosta då det är lite beroende på hur man kommer att lösa matningen till garaget samt hur långa sträckor det rör sig om. Det lättaste är nog att höra med någon elfirma som kan titta på det och ge ett kostnadsförslag, beror lite på hur mycket el du behöver i garaget med.
Gräva ned kabeln kan du göra själv, 50-60 cm djup och skall markeras med kabelband en bit ovanför kabeln (5-15cm)
Gräva ned kabeln kan du göra själv, 50-60 cm djup och skall markeras med kabelband en bit ovanför kabeln (5-15cm)
Gräva får du göra själv om du vill, men du måste kolla med elektrikern vilket djup han vill ha kabeln på. Sen så kommer elektrikern dit och lägger ner kabeln och när han är klar så gräver du igen.
Edit: Fanns visst redan ett svar...
Edit: Fanns visst redan ett svar...
Medlem
· Västra Götaland
· 970 inlägg
Kabel som kan komma att användas är troligen EKKJ, FKKJ, N1XV-U eller N1XV-R. Dimensionen beror framförallt på avsäkringen. Gräva kan du göra själv, men rådfråga din lokala elektriker innan. I undercentralen rekommenderas:
Huvudbrytare,
jordfelsbrytare,
trepolig dvärgbrytare C16A,
3 x enpolig dvärgbrytare B10A,
vilket tar upp 12 normmoduler.
Siemens, Hager och Eldon/General Electric är exempel på fabrikat som används i centraler av yrkesfolk.
Huvudbrytare,
jordfelsbrytare,
trepolig dvärgbrytare C16A,
3 x enpolig dvärgbrytare B10A,
vilket tar upp 12 normmoduler.
Siemens, Hager och Eldon/General Electric är exempel på fabrikat som används i centraler av yrkesfolk.
priset förstår jag att det är svårt att uppskatta, men det är kanske 30 meter kabel som går åt. och det måste ju gå att bedömma om det kommer kosta 10, 20 eller 30 tusen att göra detta, kanske mer ändå? man vill ju ha lite deg färdigt när man ringer dem 
Medlem
· Västra Götaland
· 970 inlägg
Då beställer du bara matning fram till en undercentral som "avlämningspunkt". Har du jorfelsbrytare i hushållet? Annars blir tu tvungen att sätta in en sån på matningen oxå.
Måste du verkligen det. Tar du ut matningen före den befintliga centralen så räcker det väl ändå med JFB på den nya även om det är en bra ide att sätta JFB även på den befintliga när elektrikern ändå är på plats.
Klicka här för att svara