Hej,

Jag skall montera ett uttag utomhus på balkongen. Tanken är att jag skall använda el från befintligt utanpåliggande uttag som finns inne i lägenheten i ett skafferi. Så, jag kommer fortsätta från det uttaget, borra igenom husväggen och sätta ett nytt uttag över hålet. Vilken kabel skall jag lämpligen välja från uttaget inomhus ut till det nya uttaget? Som sagt, båda uttagen är utanpåliggande.

EKK Light bör fungera, den är tillåten att dra inomhus och utomhus samt i dold i rör.

Tack. Vad är det fö skillnad på EKK och EKK Light?

Om jag förstått det rätt så är EKK Light UV-skyddad, dvs tål att sitta utomhus utan att spricka sönder

Och glöm inte jordfelsbrytaren, om du inte redan har en... :)

och glöm inte vp/slang röret genom väggen:)

Det var en tråd på forumet för ett tag sedan om att inte all EKK-light var UV-beständig. Man får rådfråga tillverkarens datablad.

Jag tror det står för lätt! Det är ju en kabel med mindre diameter än vanlig EKK.
Har alltså inget med UV-beständighet att göra.
Det är min teori, rätta mig om jag har fel.

Mikael_L
Jag tror inte heller att man kan uttala sig om en EKK-light's UV-beständighet eller inte. Det är nog tillverkarens datablad som gäller. Och står det ingenting om UV-beständighet så bör man för säkerhets skull anta att den inte är det.

Om du tittar på Jula's, Biltema's och Clas Ohlsons EKK-ligth så anger dom i två fall att den är beständig, i det tredje anges inget om beständighet. Jag minns inte vem som hade vilken...

Köper du "mer seriös" kabel hittar du tillverkarens uppgifter på nätet. Jula, classe, biltema återger antagligen informationen, men man får inte veta vilken tillverkare det egentligen är.

Jula's och biltemas kabel är svensktillverkad av Amokabel

Litet påpekande: Menar du att uttaget i skafferiet skulle anslutas med stickpropp och sedan dras "fast" till balkongen ?
Så får man egentligen inte göra...

nej, kabeln skall anslutas fast till båda uttagen, vilket jag int heller får göra egentligen... (utan behörighet)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.