Jag har sedan drygt 15 år en lägenhet i Spanien, som är byggd på 60-talet. Kablarna verkar inte ha följt någon färgstandard. Det har funnits ett antal jordade uttag för bl.a elvärme, men uttagen har någon tidigare ägare låtit ta bort, och jag kan inte skilja nollan från jorden bland de tre kablar som finns där.
Nu skulle jag börja använda ett jordat uttag i badrummet (som jag inte använt tidigare). Då skulle jag ersätta det gamla uttaget (som ville ha tre "hanstift") med ett modernt jordat uttag. Lätt som en plätt, trodde jag. Men då visade det sig att någon för länge sedan hade kopplat jord och nolla till samma skruv på det gamla urtaget. Till jordskruven gick ingen kabel!
Så frågan är: finns det något sätt att mäta eller på annat sätt avgöra vilken av de två spänningslösa kablarna som är jord? Faskabeln har jag ju hittat genom att mäta mot de andra två.
Tacksam för hjälp.
P.S. Centralen i lägenheten har två brytare som slår ifrån vid problem; det är väl jordfelsbrytare, som man tydligen var tidiga med här. Det verkar som den ena brytaren går till jordade uttag och den andra till icke jordade. Men att öppna den vågar jag knappast göra själv.