20 472 läst ·
22 svar
20k läst
22 svar
Gammal 3-fas spis ska ersättas med ny dito...
Moderator
· Stockholm
· 56 268 inlägg
Det är ju upp till den anslutna apparaten att "koppla in sig" på de delar av periflex uttaget som behövs. Dvs har du en ren 3-fas 400V spis så kan anslutningssladden mycket väl sakna en pinne. Men däremot så måste nollan finnas med i uttaget, annars kan det bli farligt om man senare ansluter en 230V spis.
Däremot så verkar Granit och Sawsaw inte riktigt övverens om det är tillåtet att skippa en fasledare i periflexuttaget? Det borde ju inte kunna bli farligt om den saknas, däremot kan det ju bli lite retligt om man senare kopplar in något som behöver den fasen.
Tack för alla svaren, det uppskattas mycket!
<Hempularen> Men om du har en 2 fas inkoppling beskriven för spisen så kanske det är en lösning, det borde stå hur mycket den då drar på resp. fas.
Ja, alltså, det finns ju ett abtal alternativ att koppla in den beskrivna:
1. 400V 3N~ (Kräver nolla, annars = OK)
2. 230V (kräver 4 mm^2 kabel + el grande säkring = ½OK)
3. 230V 3~ (Only for Belgium = NOK)
4. 400V 2N -Denna har ett mycket märkligt kopplingsschema, se nedan...
Plint på spisen:
1 - Kopplas med en fas benämnd "R", kopplas samman med plint 2
2 - Kopplas enl. ovan ihop med 1
3 - Kopplas med en fas benämnd "S"
4 - Kopplas med en fas/nolla? benämnd "N", kopplas samman med plint 5
5 - Kopplas enl. ovan ihop med 4
Det skumma med denna är att det framgår att det är 230V mellan "S" och "N", men att det är 400V mellan "R" och "S". Det står också att det är 230V mellan "R" och "N"...
I vilket fall behöver jag väl ändå en nolla för alternativ 4, så det kokar väl ned till samma sak = "Elektriker, hilfe!".
Tack än en gång för alla förklaringar; det är alltid intressant att lära sig hur saker funkar.
/J
<Hempularen> Men om du har en 2 fas inkoppling beskriven för spisen så kanske det är en lösning, det borde stå hur mycket den då drar på resp. fas.
Ja, alltså, det finns ju ett abtal alternativ att koppla in den beskrivna:
1. 400V 3N~ (Kräver nolla, annars = OK)
2. 230V (kräver 4 mm^2 kabel + el grande säkring = ½OK)
3. 230V 3~ (Only for Belgium = NOK)
4. 400V 2N -Denna har ett mycket märkligt kopplingsschema, se nedan...
Plint på spisen:
1 - Kopplas med en fas benämnd "R", kopplas samman med plint 2
2 - Kopplas enl. ovan ihop med 1
3 - Kopplas med en fas benämnd "S"
4 - Kopplas med en fas/nolla? benämnd "N", kopplas samman med plint 5
5 - Kopplas enl. ovan ihop med 4
Det skumma med denna är att det framgår att det är 230V mellan "S" och "N", men att det är 400V mellan "R" och "S". Det står också att det är 230V mellan "R" och "N"...
I vilket fall behöver jag väl ändå en nolla för alternativ 4, så det kokar väl ned till samma sak = "Elektriker, hilfe!".
Tack än en gång för alla förklaringar; det är alltid intressant att lära sig hur saker funkar.
/J
Mitt svar var att jag har fel och Sawsaw har rätt. Alla anslutningar i perilexuttaget måste vara inkopplat.hempularen skrev:Det är ju upp till den anslutna apparaten att "koppla in sig" på de delar av periflex uttaget som behövs. Dvs har du en ren 3-fas 400V spis så kan anslutningssladden mycket väl sakna en pinne. Men däremot så måste nollan finnas med i uttaget, annars kan det bli farligt om man senare ansluter en 230V spis.
Däremot så verkar Granit och Sawsaw inte riktigt övverens om det är tillåtet att skippa en fasledare i periflexuttaget? Det borde ju inte kunna bli farligt om den saknas, däremot kan det ju bli lite retligt om man senare kopplar in något som behöver den fasen.
Lite OT då men finns det godkända uttag för 2N~??
Jag förstår inte speciellt mycket men jag måste dra tre fas till min lägenhet annars är mitt nya kök dödsdömt... Jag fick veta att det kommer att kosta mellan 20-30000kr att dra från elskåpet en våning under mig rakt upp till min lägenhet... det är ju helt absurt....
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 inlägg
Priset bestämms av tillgång och efterfrågan på jobb, kallas marknadsekonomi, prissättningen är fri. Grabbarna vill inte ha mer jobb, priset skulle motivera jobb på lördag.
Gissar jag
Gissar jag
Klicka här för att svara