Jag har bytt JFB till en ny JFB (Häger CDA425R) som jag misstänker är kass. Den sitter i en undercentral som jag har i garaget. Efter installation försöker jag slå till JFB, men den slår ifrån. I mitt fall har jag inga grupper anslutna efter JFB. Jag har enbart matning från bostadens central till undercentralen med enbart huvudbrytare och JFB. Inga anslutningar till jordplint och nollplint förutom matningsledningens nolla och jord.
* Kan JFB detektera jordfel i andra delar av anläggningen än den del som ska skyddas?
* Är det således möjligt att jag har ett jordfel i andra delar av anläggningen.
* Behöver en ny JFB vara spänningsatt en stund innan man slår till den för att magnetiseras?
* Hur kan jag testa för att bekräfta att det är jordfelsbrytaren som är kass?
* Kan JFB detektera jordfel i andra delar av anläggningen än den del som ska skyddas?
* Är det således möjligt att jag har ett jordfel i andra delar av anläggningen.
* Behöver en ny JFB vara spänningsatt en stund innan man slår till den för att magnetiseras?
* Hur kan jag testa för att bekräfta att det är jordfelsbrytaren som är kass?
Moderator
· Stockholm
· 57 870 inlägg
Hur är det kopplat i centralen då? Ingen bygling mellan jord och nolla?
Du skriver att du har bytt till en ny osv. Varför? Löste den gamla också ut?
Du skriver att du har bytt till en ny osv. Varför? Löste den gamla också ut?
Om jordfelsbrytaren inte är spänningsatt, går det att återställa den då?
Inte ovanligt att det blir fel på dom så att dom inte går att återställa, har varit ute för detta med ett antal olika fabrikat, men då går det inte att återställa dom ens i spänningslöst tillstånd.
JFB:n kan bara detektera jordfel som ligger efter den aktuella jfb:n, den ser bara åt ett håll.
Inte ovanligt att det blir fel på dom så att dom inte går att återställa, har varit ute för detta med ett antal olika fabrikat, men då går det inte att återställa dom ens i spänningslöst tillstånd.
JFB:n kan bara detektera jordfel som ligger efter den aktuella jfb:n, den ser bara åt ett håll.
Kolla att du anslutit kablarna på rätt sida om JFB, dvs matning in på tex L1 osv.
Och med detta menas att du har två nollplintar? En före och en efter JFB:n? För nollan går väl genom JFB:n innan den landar på nollan för utgående grupper? Om inte så bör du nog kontrollera inkopplingen ordentligt.Rypos skrev:
Kolla om JFB:n går att slå på med huvudbrytaren i undercentralen av, dvs spänningslös. Går inte det så är den trasig. Annars så slå på huvudbrytaren. Löser JFB:n då, kolla inkopllingen som Epon beskriver det. Är det riktigt gjort (och nollan då) är nog risken stor att det kan vara fel på JFB:n.
Du matar alltså med 5 ledare !! Då skall det se ut så här: (bifogas) i en diazed-central, motsvarande är sant även i en dvärgbrytarcentral, men det ser lite annorlunda ut där !!!
1) Kolla att inkommande jord är kopplad till jordskena, och att inkommande nolla går till jfb !!!!
2) Kolla att noll & jordskena är frånskilda !!!! .Det kan sitta ett bleck där och isåfall kan jordströmmar lösa ut jfbn!
1) Kolla att inkommande jord är kopplad till jordskena, och att inkommande nolla går till jfb !!!!
2) Kolla att noll & jordskena är frånskilda !!!! .Det kan sitta ett bleck där och isåfall kan jordströmmar lösa ut jfbn!
Moderator
· Stockholm
· 57 870 inlägg
Det var något åt det hållet jag misstänkte.
En liten (ganska stor) varning. Se till att du är absolut säker på kopplingen och dubbelkollar och trippelkollar innan du slårt på spänningen nästa gång. Kontrollera varenda koppling och kan du inte för dig själv motivera exakt varför den tråden sitter på den klämman så tar du reda på varför en gång till.
Felinkopplad nolla i en central kan ge svårbegripliga och extremt farliga fel.
En liten (ganska stor) varning. Se till att du är absolut säker på kopplingen och dubbelkollar och trippelkollar innan du slårt på spänningen nästa gång. Kontrollera varenda koppling och kan du inte för dig själv motivera exakt varför den tråden sitter på den klämman så tar du reda på varför en gång till.
Felinkopplad nolla i en central kan ge svårbegripliga och extremt farliga fel.
eller om man känner sig osäker så kan man ju göra en skiss på hur det är kopplat, eller hur man har tänkt koppla, och lägga ut här på forumet så får man ju en bedömning av det.
Klicka här för att svara