Jag har jordfelsbrytare på centralen, gemensam för alla grupper. Om jag sätter en separat jfb på en utomhuskontakt, och det blir fel på maskinen jag jobbar med (eller valfri utomhusgrej), vilken jfb slår då av strömmen - båda, eller bara en av dem, och i så fall vilken?

Den som löser först. Sen vilken det blir av dem är nästan en gissningslek.
Risken är att det blir husets iom att den kommer att ha lite "vanlig" läckström från resten av huset också

Den som har lägst märkström slår av först. Sätter du två 30mA i samma slinga är det i stort sett 50/50 vilken som löser, samma som om du sätter två lika stora säkringar efter varandra.
Normalt tror jag man brukar ha en selektivitet på typ 3-4 gånger märkströmmen eller nåt sånt. Efter en 300mA sätter man en 100mA osv för att den närmast felkällan ska lösa först.

Man har ingen selektivitet mellan standard (icke-selektiva) jordfelsbrytare om jordfelsströmmen överstiger märkningen. För hierarkisk användning av jordfelsbrytare finns det särskillda selektiv-modeller med en fördröjning. De används högre upp i hierarkin. Selektiva jordfelsbrytare ger inte personskydd utan bara skydd av anläggningen.

Aha, då klarnar det. Tack för svaren!

Utan att veta säkert så skulle jag tro att båda jordfelsbrytarna kommer att lösa ut. Båda "triggas" av felströmmen samtidigt. Om sedan en av dem faktiskt bryter strömmen någon 10 dels sekund snabbare spelar nog ingen roll. Den andra brytaren har vid det laget redan börjat bryta och kommer troligen inte att "hinna ångra sig" utan fullföljer brytningen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.