6 035 läst ·
18 svar
6k läst
18 svar
Gammal jordfärg
Sida 1 av 2
Hej! Håller på att hjälper en kompis med att flytta lite VU och strömbrytare. Är inte färdigutbildad elektriker ennu.
Men när jag öppnade den gammla brytarn så var det 2st Svarta kablar 1 Grön och 1 Vit FK.
Jag är fundersam vilken som är den GRÖNA och den VITA. Om Grön kan vara gammal jord!? Fast Jord ska man ju inte ha till brytaren endå. Hadde vart tacksam om någon kunde klargjort detta för mig.
MVH
Men när jag öppnade den gammla brytarn så var det 2st Svarta kablar 1 Grön och 1 Vit FK.
Jag är fundersam vilken som är den GRÖNA och den VITA. Om Grön kan vara gammal jord!? Fast Jord ska man ju inte ha till brytaren endå. Hadde vart tacksam om någon kunde klargjort detta för mig.
MVH
MÄT fram vad som är vad. Eller än bättre följ upp till central.
En ren gissning: Grön är tändtråd.myggaan skrev:Hej! Håller på att hjälper en kompis med att flytta lite VU och strömbrytare. Är inte färdigutbildad elektriker ennu.
MVH
Min gissning är att det går svart, vit, grön till strömbrytaren.myggaan skrev:Hej! Håller på att hjälper en kompis med att flytta lite VU och strömbrytare. Är inte färdigutbildad elektriker ennu.
MVH
sedan går det vit och svart till det ojordade vägguttaget under strömbrytaren.
grön är säkert en tänd tråd.
vit är neutral (nolla)
svart är fas. (den med ström på)
OBSERVERA ATT DETTA ENDAST ÄR MIN KVALIFICERADE GISSNING.
Medlem
· Södermanland
· 200 inlägg
Får stämma in i kören: MÄT! Det går ALDRIG att lita på färgerna i gamla installationer!
Medlem
· Södermanland
· 200 inlägg
Du har alltså pluggat el i tre år? Eller ljög du i första inlägget?
305:Nej, men det visste inte kablarna om.
305:Nej, men det visste inte kablarna om.
Enklast är väl att ta en multimeter (mätinstrument), ställ den på "summerläge", oftast en symbol med en not eller "ljudvågor". När motståndet är under ett visst värde (vanligen runt 80-100 ohm) så piper multimetern för att visa att du har kontakt... Ta en bit typ FK eller nåt för att förlänga mätsladdarna om du inte har väldigt långa, så mäter du mellan sladdarna i väggen och där dom kommer ut, alternativt i centralen om du verkligen inte vet vart dom går (men då måste du ha spänningslöst i hela centralen, annars kan du sabba multimetern!!!).myggaan skrev:
Jag går förresten 2:an på gymnasiet...
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Inget illa menat men om man inte vet hur man mäter ut vad som är vad så skall man nog inte ge sig på den fasta installationen. I ursprungsinlägget står att man avser att flytta lite uttag och brytare dvs något som egentligen är behörighetskrävande.
Att resistansmäta kan funka men det förutsätter oftast att man gör lite ingrepp i dosor etc och är man det minsta osäker skall man nog kanske ta det lite lugnt med sådant. Det finns liksom en del saker som kan gå fel och sen kan man inte ge sig den på att det är rätt kopplat från början, inte så att ledare drar om sig själv men till exempel tidigare ägare kan ha gjort en del patentlösningar som kan få de flesta att klia sig i huvudet.
/Kent
Att resistansmäta kan funka men det förutsätter oftast att man gör lite ingrepp i dosor etc och är man det minsta osäker skall man nog kanske ta det lite lugnt med sådant. Det finns liksom en del saker som kan gå fel och sen kan man inte ge sig den på att det är rätt kopplat från början, inte så att ledare drar om sig själv men till exempel tidigare ägare kan ha gjort en del patentlösningar som kan få de flesta att klia sig i huvudet.
/Kent
instämmer heltsnickarboden skrev:Inget illa menat men om man inte vet hur man mäter ut vad som är vad så skall man nog inte ge sig på den fasta installationen. I ursprungsinlägget står att man avser att flytta lite uttag och brytare dvs något som egentligen är behörighetskrävande.
/Kent
Det enklaste måste väl ändå vara att öppna upp dosorna längs med kabeldragningen och klura ut hur det faktiskt är draget. Hittar man då någon som är knas är det ju ytterst lämpligt att fixa det i samma veva. Läser man dessutom till elektriker och inte reder detta är det ju illa...
Kan ju säga att det fungerade lite halvdåligt här hemma. Huset byggt -55, vi flyttade in strax efter nyår och jag har då upptäckt ganska mycket spännande lösningar. För det mesta är det vit fas, svart nolla och röd gjord. Men ibland är det svart fas och vit nolla, ibland röd fas och röd nolla, ibland blå nolla och vit jord, och snubben som bodde här innan hade satt upp lite belysning i källaren där han använd EKRK 3G1.5 och använd blå fas, brun nolla och grön/gul jord. Fast i kablarna från uttag och knappar etc så var det lite blandat, typ grön/gul tändtråd och fas och mycket kul.phl skrev:
I köket fanns inte ens nåt spisuttag, utan det var bara ett täcklock i metall och sen gick gummikabeln in i dosan där den var skarvad med typ förhistoriska metall-torixar, och kablarna var 5st svarta 2.5mm2-FK, lite blandat här och var med jordade/ojordade uttag, vissa dragna från nån fas från en trefasgrupp och naturligtvis ingen jordskena i centralen.
Hade jag bara haft material, tid och kunskap så hade jag nog helst dragit om elen i det här huset