3 942 läst ·
18 svar
4k läst
18 svar
användning av denna kabel??
Sida 1 av 2
Köpte en kabel via en kille på jobbet.nu tänkte jag bara kolla upp med er om jag har nån användning för den vid mitt nya husbygge..
beteckningen på kabeln är EKKJ-1 kv 4*6/6 Vad jag förstått e väll detta 6kvadrat.Nån har sagt till mej att de krävs 10kvadrats kabel till huset..
Mkt tacksam för svar
beteckningen på kabeln är EKKJ-1 kv 4*6/6 Vad jag förstått e väll detta 6kvadrat.Nån har sagt till mej att de krävs 10kvadrats kabel till huset..
Mkt tacksam för svar
Kanske....
Kan vara bättre med 16 kvadrat, men det vet bara du.
Kan vara bättre med 16 kvadrat, men det vet bara du.
Nu blir man osäker igen..
Ska bygga 1,5plans hus på dryga 200kvm bergvärme inte onödigt mkt lampar etc..
+ett garage/stall på samma kvm som huset.
Vad avgör om min kabel räcker till detta?Vore självklart bra om den räcker men vill juh inte riskera att man underdimensionerar...
tack för alla svar..
Ska bygga 1,5plans hus på dryga 200kvm bergvärme inte onödigt mkt lampar etc..
+ett garage/stall på samma kvm som huset.
Vad avgör om min kabel räcker till detta?Vore självklart bra om den räcker men vill juh inte riskera att man underdimensionerar...
tack för alla svar..
Var ska du ha mätarskåpet då? Serviskabeln (mellan stolpe/kabelskåp) och mätarskåp står ofta elbolaget för, den liksom ingår i ansl.avgiften. Men från mätarskåp till stallet (eller huset om du ska ha mätaren på stallet) kan du använda din kabel. Det som blir över säljer du vidare!s60 skrev:
En del markkabel kan ta skada av UV-ljus. Jag kan inte säga något om din kabel.s60 skrev:
Den blir inte förstörd på direkten precis. Måsta klara av att hinna bli nedlagd i backen också. Men i vilket fall som helst kan du förvara den i skugga för säkerhets skull.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
MIKAEL !
EKKJ är svart och därmed skyddad mot mycket UV. EKKJ dras upp på både väggar och stolpar, skarv under jord är ingen höjdare.
Protte
EKKJ är svart och därmed skyddad mot mycket UV. EKKJ dras upp på både väggar och stolpar, skarv under jord är ingen höjdare.
Protte