Byggahus.se
Frågan är framförallt med tanke på trådarna rörande jordat/ojordat i samma "rum" men då infinner sig ju gensat problemet om vad som defintionsmässigt är just _rum_? Självfallet rör detta endast de installationer som är byggda vid tidigare datum men det finns ju liksom en del sådana här fastigheter i landet så det kanske inte är helt irrelevant.

Skall man definitionsmässigt se till problem så kan man ta som exempel en öppen hall eller trappa, skall uttagen i denna trappa eller hall ses som ett eget rum eller skall man se detta som en förbindelse mellan rum där jordat och ojordat möts?

En del trådar ifrågasätter elektriker och ber om svar på om denne som gjort en installation är oduglig eller ej och det är förbannat svårt att svara på utan att dels själv se hur saker ser ut och hur den normala användningen kommer att fungera.

Det känns lite grand som att folk tror mer på vad de läser på forumet här än vad de tror på en yrkesgrupp.

Rörande rumsbegreppet så vad jag vet så är det förutom naturliga begränsningar även de naturliga användningsområdena som styr valet. Om t ex en villa med helt öppen planlösning på bottenvåning byggd 1974 har blandat ojordat/jordat på detta plan så gäller de naturliga användingsområdena och man skall som elektriker då följa detta.

Sådana bedömningar kan man nog inte läsa sig till på ett forum utan det är erfarenhet som elektriker tillförskaffar sig genom åren.

Men åter till frågan, stämmer min definition rörande saker eller är jag helt ute och reser och har missat något nytt i föreskrifterna?

/Kent
 
Helt rätt, enligt mitt sätt att se på "problemet"
 
Sedan kan man ju undra varför man inte får blande ojordade & jordade uttag. Enda anledningen jag kan tänka mig är att man av misstag inte skall ansluta jordade don till de ojordade uttagen. Blandingen är ju inte farlig "i sig".

Men då kan man ju alltid göra misstaget i ett annat rum....

Det borde alltsp vara tillåtet att ha smala Klass II uttag blandat med jordade
 
Sedan kan man ju undra varför man inte får blande ojordade & jordade uttag. Enda anledningen jag kan tänka mig är att man av misstag inte skall ansluta jordade don till de ojordade uttagen. Blandingen är ju inte farlig "i sig".
Skulle vilja påstå att just blandningen i sig ÄR farlig. Ett elfel i en ojordad apparat kan strömsätta höljet, vilket i sig inte är så farligt om man inte samtidigt håller i ett jordat föremål. Då har man riktiga problem. Dock tycker jag att reglerna skulle kunna ändras om man har jordfelsbrytre som skyddar hela anläggningen.
 
Men varför inte då kravet att hela byggnaden måste ha jordade uttag...Jovisst så är det ju för nyinstallationer...men

Det är väl isåfall farligare att ha ojordade uttag överhuvud taget. Att "blanda" gör väl varken till eller från, dvs om man sätter in jordade uttag på ett korrekt sätt i en byggnad som inte haft några jordade uttag alls tidigare, så borde det vara säkrare även om man inte byter alla uttag i samma rum !!!!!

(Risken att plugga in en jordad "apparat" i ett ojordat uttag minskar ju trots allt)

Men alltså borde "smala" klass II ojordade eurouttag vara tillåtna bland "vanliga jordade", apparater med dessa kontakter är ju dubbelisolerade/har ingen jordanslutning...

De äldre "Schuko donen" (Klass 0 ?) är ju litet märkliga här, de tillåter anslutning av jordade apparater i ojordade uttag, men de gamla Klass 0 ojordade donen passar inte i jordade uttag... Iofs litet logiskt att "osäkra ojordade", dvs ej dubbelisolerade gamla apparater inte kunde användas i miljöer där man förr hade jordade uttag, typ blöta utrymmen, med tillgång till tex jordade ytor som diskbänk mm. Numera har ojordade apparater ojordade KlassII proppar som passar även i jordade uttag, men de är ju litet säkrare än de som fanns förr....
 
Jo, kan väl hålla med om att klass II uttag borde ju kunna funka ihop med jordade uttag. Iom dubbelisoleringen har man ju minskat risken avsevärt. Antar att reglerna är lite generella i det här läget. Känns inte som reglerna hinner med utvecklingen nått vidare. Men då jag är lite trött just nu så missar jag säkert en hel del tankegångar runt detta, men det lär väl någon annan reda ut åt mig;)
 
:)Ja, har man jfb och bara modern elmateriel är det knappast ngn risk att tala om att blanda jordade och ojordade uttag, det är tvärtom säkrare än att bara ha ojordade uttag....
 
Att blanda klass 0 och klass 1 är dunt verkar vi vara överens om, (även om vi för protokollet bör poängtera att det i utrymmen med endast klass 0 ofta förekommer sann jord i form av element, fönsterbläck på plåtfasad etc)
Men jag ser ingen orsak till att inte kunna blanda klass 1 och klass 2.
Här har vi ju dessutom den lilla intressanta detaljen att eljo har i sitt sortiment ett mig veterligt godkänt uttag som har en vanlig klass 1 schukobrunn samt två (med införing från sidan parallellt med väggen) klass 2 smala europlug.

om man inte fick blanda borde ju inte den här kontakten vara godkänd kan man ju tycka...
 
PST skrev:
Det är väl isåfall farligare att ha ojordade uttag överhuvud taget. Att "blanda" gör väl varken till eller från, dvs om man sätter in jordade uttag på ett korrekt sätt i en byggnad som inte haft några jordade uttag alls tidigare, så borde det vara säkrare även om man inte byter alla uttag i samma rum !!!!!

Själva principen med ojordat är att att det inte skall finnas någon jord i rummet. Även om ett chassi skulle bli spänningssatt finns ingen risk att beröra det eftersom du samtidigt inte kan få kontakt med något jordat. För du in ett jordat uttag så finns risken att du kan ta i en felaktig apparat i ett ojordat uttag, där chassit är spänningssatt, samtidigt som du tar i en annan apparat jordad via ett jordat uttag.
 
Detta är olika skyddsprinciper som jag enkelt beskriver nedan:
Ojordade uttag = skydd genom isolerad miljö = klass 0:mad:
Jordade uttag = skydd genom automatisk frånkoppling = klass 1
Uttag för Euro-stickpropp = skydd genom extra isolering = klass 2:)

Dessa skyddprinciper har sina egna krav beskrivna i SS 436 4000 och består av varierande antal punkter som skall uppfyllas.
Ojordade och jordade uttag i samma rum är farligt just för att skyddet i rummet för ojordade apparater är frånvaron av jord. En apparat med jordad kontakt erbjuder då den ansluts i ojordat uttag samma skydd som den ojordade apparaten. Vilket är tillåtet. Men skyddet är frånvaro av jord. Du får inte en krets till elcentralen pga det isolerade golvet trots att apparaten är spänningsförande. Nu var ju inte detta konsekvent då vi har element i de flesta bostäder som blev jordat via pannan, därför beslutade Elsäkerhetsverket till slut att förbjuda nyinstallation av ojordat.

Där vi har ojordade uttag så skall golvet vara av isolerande material vilket finns beskrivet i en SS hur den skall mätas. Byter man golv till tex klinkers där ojordade uttag finns skall man därför byta installationen till jordade uttag.

Jordade uttag är skyddsprincipen sådan att utsatta delar jordas. Uttsatt del är sådan del som vid fel i apparaten kan spänningssättas. Då går strömmen tillbaka till elcentralen och säkringen kommer att bryta automatiskt.

Smala europa uttag är skyddade genom att apparaten som ansluts med dessa uttag är extra isolerad.

Om man nu blandar ojordade och jordade uttag och den ojordade apparaten får ett fel mot utsatt del som du tar på samtidigt som du håller i den jordade apparatens utsatta del. Då får du en strömgenomgång och när säkringen i elcentralen bryter så avbryts strömgenomgången om inte du lyckas komma loss innan. Troligen svårt skadad eller död.

Sedan vad gäller jordfelsbrytare så är de ansedda som ett tilläggsskydd tillsamman med ovanstående skyddsmetoder. Att tumma på skyddsmetoderna som någon skrev och sätta in en jordfelsbrytare är inte säkert. Jordfelsbrytaren räddar liv men varje gång så får du en ström genom kroppen dock så bryter denna vid fel som inte säkringar klarar av att bryta och därför har man denna som komplement till säkringar idag.

Om jag får välja så väljer jag helst att slippa strömgenomgång alls......:D
 
Styrman_jansson skrev:
Själva principen med ojordat är att att det inte skall finnas någon jord i rummet. Även om ett chassi skulle bli spänningssatt finns ingen risk att beröra det eftersom du samtidigt inte kan få kontakt med något jordat. För du in ett jordat uttag så finns risken att du kan ta i en felaktig apparat i ett ojordat uttag, där chassit är spänningssatt, samtidigt som du tar i en annan apparat jordad via ett jordat uttag.
Vi har ojordade uttag i sovrum och vardagsrum och samtidigt vattenburen värme med radiatorer i alla rum. En felaktig och farlig kombination i så fall?

Jag har börjat uppmärksamma den här frågan eftersom vi har satt in en luft/luft-värmepump i vardagsrummet och den ska ha jordad anslutning. Frågan är hur man utformar en korrekt anslutning till den utan att behöva dra om elen i hela rummet. Går det över huvud taget?
 
Rockles: Det där tyckte jag var en mycket bra och lättfattlig beskrivning. :)

Skulle det inte gå att bryta ur en del av texterna från denna tråd och skapa en klistrad/låst tråd angående just detta ämne? Det är ju mycket frågor just om jordat/ojordat kontra rummets användning.
 
A80TD skrev:
Vi har ojordade uttag i sovrum och vardagsrum och samtidigt vattenburen värme med radiatorer i alla rum. En felaktig och farlig kombination i så fall?
En korrekt obsvervation. Denna kombination lär finnas i många hem. Jag har för mig att det har gjorts ett undantag för just radiatorer eftersom de oftast är täckta av ett tjockt lager färg.

A80TD skrev:
Jag har börjat uppmärksamma den här frågan eftersom vi har satt in en luft/luft-värmepump i vardagsrummet och den ska ha jordad anslutning. Frågan är hur man utformar en korrekt anslutning till den utan att behöva dra om elen i hela rummet. Går det över huvud taget?
Osäker om det går men det brukar inte gå åt så hiskeligt många timmar till att jorda ett rum. Har du sedan redan elektriskern där för att koppla in pumpen så...
 
Om du ansluter pumpen via arbetsbrytare går det bra att jorda den, har dessutom för mig att det skall vara minst 2m från innedelen till ojordat uttag.

Men när elektrikern redan är där kan man ju passa på att jorda.
 
mrfrenzy skrev:
Om du ansluter pumpen via arbetsbrytare går det bra att jorda den, har dessutom för mig att det skall vara minst 2m från innedelen till ojordat uttag.

Men när elektrikern redan är där kan man ju passa på att jorda.
Varför skulle det göra någon skillnad?
Chassit på pumpen är ändå jordat och tar man i det samtidigt som en felaktig apparat ansluten via ojordad stickpropp så är fallet lika som om den vore ansluten via jordat vägguttag
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.