VP-clips

12k läst  61 svar

1. T
    Renoverare Nivå 13
  2. E
    Medlem Nivå 12
    Vanliga skruv clips är inte dom bättre?

Vad ska du ha dom till?

3. F
    Medlem Nivå 10
    Tycker vanliga klammer antingen spik eller skruv är 10 ggr bättre. De där clipsen ser inte så smidiga. Sen också dubbelt arbete. När man bara skruvar å så sitter allt fast

4. Cinolin
    Medlem Nivå 5
    Just de där Biltema-clipsen är skit, de spricker och går av när man trycker dit vp-röret på plats. Verkar vara usel plastkvalitet, iallafall när jag provade dem för något år sedan.

5. T
    Renoverare Nivå 13
    Jag har använt ett 50-tal nu till flexslangarna och de är hur bra som helst. Ännu bättre att de går att koppla ihop också. Men som sagt, finns det likadana till 20mm?

6. E
    Medlem · Nivå 21
    Använd vanliga spik clips, prata lite fint med nån installatör så kanske du kan göra ett clip

7. T
    Renoverare Nivå 13
    Vill inte ha såna clips, jag vill ha såna här som jag nämnt i första inlägget, tycker de är hur bra som helst. Mycket smidigt att kunna sätta fast clipsen innan man sätter fasten slangarna/rören.
    Borde ju finnas som 20mm också.

8. G
    Medlem Nivå 2
    Vad jag vet så äfr det inga installatörer som använder dessa. Man lägger slang och sen så tar man fram spikklammer och fäster alla slangar alt rör.

9. T
    Renoverare Nivå 13
    Vad har det med saken att göra?

10. pefo
    Medlem Nivå 10
    Snygga! Och ser säkert fint ut när man kopplar ihop flera och drar rören parallellt. Men sitter rören riktigt ordentligt? Jag skulle vara orolig att de kan hoppa ur när man drar i kabel och tar i lite.

11. T
    Renoverare Nivå 13
    Har bara dragit slangar än så länge men de sitter stenhårt. Är väldigt trögt att få dit dem, måste vrida för att få dem på plats. Sen sitter de som berget, inte en chans att de lossnar.

12. E
    Medlem · Nivå 21
    På VVS sidan finns det liknande klammer, och orsaken till att du inte hittar olika storlekar är nog att inga fackmän använder dom och då blir marknaden ganska begränsad.

13. H
    Moderator · Nivå 25
    Då tar vi det igen, diskussioner om vad man som obehörig får göra eller inte tar vi i huvudsak i den klistrade tråden om "törs du henpula etc.".

Jag har städat lite här, kommer kanske att ta bort lite till när jag hinner titta lite mer i detalj på inläggen.

14. Fotografen
    Verktygstokig · Nivå 15
    Vi fäste rören med tretumsspik när jag jobbade på elfirma, sitter som berget. Men det gäller att öva upp snitsen på det hela när man lägger slang så att man inte plattar till den.

15. Peter2400
    Medlem · Nivå 17
    Jag har köpt både 16 och 20mm på Hornbach i göteborg, tror att det finns större också.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: