El
fn76: Jag gjöt inte plattan själv utan hyrde in ett proffs. Visst var det bökigare att det stack upp mer saker ur plattan men inte för själva gjutningens skull utan när det skulle glättas med "helikopter". Att det blir skarvar är nästan oundvikligt då rören inte är mer än tre meter långa. Skarvarna sluter tätt så jag behövde inte tejpa med eltejp. Har man SKB så kanske det behövs.
pefo: 1. Vanliga lågenergilampor är inte dimbara pga sin konstruktion (urladdningslampa). Det finns dimbara lågenergilampor som innehåller lite mer elektronik och kostar lite mer och kan dimmras 5-100%. 2. En vanlig dimmer brukar ha en minimibelastning på 40-60W. Försöker man dimmra en lägre effekt så kan dimmern fungera dåligt eller inte alls.
imported_peter: Ja, det är riktigt schyst med kopparrör och klämkopplingar...
Floppman: Det är nog en av anledningarna till att de uttagen finns! Du är inne på rätt spår!
jakim: [citat] Ok, begreppsförvirring altså. En bekant bygger sommarstuga och han blev rekommenderad effektvakt av elektrikern för att myndigheterna kräver det..... Har inkopplings fördröjnings enheten nått speciellt namn? Tillslagsfördröjning kanske heltenkelt?
b2b2: kolla norlys www.norlys.se tror att det finns en sida som heter www.utelampor.se om den finns kvar testa
hempularen: Lite mer detaljer? skall de fortsätta vara trappkopplade? Dvs hur många ställen skall de kunna tändas från?
Holmis: På höger och vänster sida om själva tryckknappen sitter fjädrande plastbitar, sätt försigtigt ned en vanlig skruvmejsel och bänd lite utåt så skall du se att de lossnar.
imported_peter: Mina kom lite låångt in på något ställe. då köpte jag bara lite längre skruv, så var det inga problem. som sagt, bättre innanför än utanför... :-)
Roger Spontare: Jo, det blir perilex bakom ugnen. Men jag tolkade först "lätt tillgänglig" såsom i "oj, det brummar och bildas klotblixtar i ugnen, jag måste dra ur den lätt tillgängliga sladden". :D
OlaE: [citat] Låter som ett sätt för elektrikern att ta mer betalt för sina prylar. /Ola
Floppman: Det du får med dina planer kallas kortslutning. Ring en elektriker!
elmont: Hur löser man problemet med JFB om man inte bryter nollan? Och bryter man nollan så bryter man ju samtidigt alla faserna, så jag ser inte faran.
Logano: Luboflex, VP-slang, flexrör = sak samma Och som jag skrev - gå med flexslang ända fram till aggregatet Kommer man med röret uppifrån så lägger man den bakom isoleringen p.g.a värmen.
hempularen: Överbelastningsproblemet är ETT av många skäl att inte dra sladdar kors och tvärs mellan gupperna. Jag kan komme med ytterligare ETT skäl. Om du har "lånat" jord från en annan geupp så finns det en risk att någon vid framtida underhåll av elanläggningen kopplar ur den tråden i centralen, hela gruppen kanske skrotas. Att det då finns en förbindelse på tvären till en anna grupp ger
MRK: :o Detta är verkligen en mycket märklig diskussion. Köp en vanlig Svensk stickpropp. Klipp av den Engelska modellen och skruva dit den Svenska. Fullt lagligt om man som det heter "...har nödvändiga kunskaper". Om du känner dig osäker, be någon hjälpa dig. Detta påverkar INTE garantin på din symaskin.
Stinger: Vet inte, tänkte försöka ringe dem för mer info nästa vecka. Jag återkommer..
ante_jonta: Hmm, precis som jag trodde då. Det verkade lite i överkant med 32A handske men dom kanske är vanligast? Tack för matten! Det var länge sedan jag räknade ellära. :-)
pefo: Jag har inte sett någon 3-fas effektvakt med separata utgångar per fas (utom avancerade analysinstrument då). Normalt brukar man ju koppla bort någon stor 3-fasförbrukare vid överlast typ värmepatron. Så tre st 1-fas är nog det enklaste alternativet. Har sett 1-fasmätare för ca 900kr/st så totalt blir det kanske inte mycket dyrare än en 3-fas med separata utgångar om det öht finns.
Roger Spontare: Jo, så får det bli. Någon dag så fräschas väl hela systemet upp, och då skadar det ju inte att ha förberett för modern matning heller.
jakim: [citat] Det är inte tillåtet att blanda olika stora säkringar till samma kabel eller till olika ledare i samma rör. Eller som elmont säger, " mindre lyckat".
imported_peter: min står på högkant, tror jag. jag lade den så som den ville ligga om man säger så... :-)
urk: Om du har ett eluppvärmt hus så kan du även tillgodoräkna dig en del av värmen från bastun.
GoForIt: Får man inte se det som att det är en ny, modern lösning på att få fram fler trådar (flera faser) och man tvingas använda utanpåliggande av någon orsak..?
StefanP: den första innehåller bara två faser + nolla + jord medans den undre innehåller en tredje fas. Med tanke på dimensioneringen 1,5 mm2 så antar jag att du kör max 10 amp per fas? Jag antar att du kollar respektive uttag och dess säkringsgrupp? Om du inte har köpt ugnen på blocket så borde du fått med en bra installationsanvisning? edit: Om uttagen är redan satta och ugnen bara går på
Tapio: tack för svaren...ser ut som om jag fått ett bra pris då.. ville bara kolla.. lev väl alla där ute.
sanoj: Hade ett liknande problem. Jorfelsbrytaren slog till när jag startade bastun. trodde också att det var fel på aggregatet. Visade sig vara ett jorfel i en ytterlampa. på något sätt hade igångsättningen av bastun satt igång felet,,. tidigare hade vi inga problem alls. efter jag satt igång bastun löste jordfelsbrytaren allt som hade större strömstyrka. typ pelletbrännare etc. Jag kunde