El
el_richard: Ja, det hos mig själv, undrar faktiskt fortfarande hur jag kunde glömma det. beror säkert på att jag bytte från 4-ledare system till 5. Mer och mer av huset blir klart, sakta men säkert. Hon jag bor med köper fortfarande lampor på IKEA/järnaffären.... (jag glömer att ta köpa det på grossisten) Kan bara konstatera att när allt är klart så tar man kanske och gör ett ordentligt
Fraggo: [citat] Gjorde jag ju.. förstår ändå inte varför det skulle fästa i gipset bara för att den är bredare.. :p Tycker inte bilden är så tydlig..
pellefant: du kanske känner någon elektriker som kan köra en test på dom? det händer någon enstaka gång att dom inte uppfyller kraven fast det är "märkes" jfbar. jag köpte 4 billiga vägguttagsjfbar på ok, endast en uppfyllde kraven, av dom andra 3 var det bara en som fungerade men ej var godkänd!
Joukko: Lysrören var det inget fel på. Jag satte dem i tvättstugan istället men med nya tändare och då funkade dem fint. Jocke
Danne031: [citat] Man testar att putta i givare eller en bit FK, innan man gjuter/spacklar whatever ;)
MB77: På tok för många spottar för min del, dra ner antalet och satsa på lite annan belysning med. En spott per m2 är väldig mycket, hemma hos oss så har vi 1 per ca 3m2, 35w.
Immobil: Din nya spis är säkert trefas, men du har bara enfas framdraget i lägenheten. Be din elektriker att kolla på baksidan av spisen eller under inkopplingslocket. Där brukar det sitta ett kopplingsschema och har du tur kan han koppla om den till enfas istället. Edit: Attans, Protte hann före.
petersv: När de vanliga kablarna brinner avger plasten rejält otrevliga gaser som är skadliga för människor och dessutom jobbiga att sanera. I ett hem har man oftast andra plastsaker som är värre än kablarna. Åtminstonde tidigare var det inte lika mycket kablar i ett hem som i t.ex. ett kontor. Slutligen är det oftast kortare utrymningsvägar i ett hem, så man är utsatt för rökgaserna
el_richard: Trend Kombidimmer [bild] Kombidimmer för infällt IP20 montage i apparatdosa eller i utanpåliggande dosa. Med dimmerkrets för glödljus och konventionella transformatorer 300VA
el_richard: dra ut röret strax ovan för ventilations hålet. Klumpen är uppåt på skrället...
FRS05: Jo allt handlar om spekulation, likt med bankräntan. Rätt roligt att läsa på Skellefteå Krafts hemsida och bläddra lite i deras nyhetsarkiv. De har vad jag kunnat hitta 2 pressmeddelandet om förväntade energipriser. Det första skrivet i Juni 08 och då rekommenderar de kunderna att binda i höst och med start i September. Med tanke på att det visade sig att September var 2008 års
niklashuke: ok, tack, ville veta vad som var lämpligt ut synpunkt att inte skada isolerings etc. så tack för svaren. //Niklas
davidnordin: allt beror på vilken typ av material som finns i närheten av spottarna, vilken typ av spot du har, samt vilken modell av ljuskälla. Bra hellre att vara över gränsen än precis på.
Patrik_Hed: Jag vet inte om du kan hitta något med hjälp av detta tips, men om du googlar "Gira händler" så hittar du i alla fall tyska återförsäljare för Gira grejer. Kanske att du hittar något med radiobuss grejer. Vem vet! :D Duktig på tyska? ;) //Patrik
el_richard: Eller så har han köpt ett rejält förråd med varma strumpor......
PST: En ryss lär ha uppfunnit trådlös radio också. (Aleksandr Popov ?) men Marconi tog äran..... Tesla var kroat...(Österrike-Ungern på den tiden iofs), men sedemera Amerikansk medborgare...Men visst brukar han betraktas som uppfinnaren av trefassystemet..(Eller rättare sagt, han tog en del patent kring detta)
el_richard: Dra ner en EKK där mikron/micron ska stå, ta till lite extra med kabel. Sedan när maskinen äro införskaffad så kan du montera vägguttag där det finns plats kvar.
domarniklas: lite fantasi var allt som behövdes. :D
mycke_nu: Det blir nog minst två tråkiga 90-böjar på rören, så det känns lite vanskligt med oskalad EKLK. Synd att man inte kan få in ett 50 mm rör, det hade blivit en fin kabelkanal!
Kjelle64: Det är nog som Danne031, och jag för min del trodde, att tillverkaren skriver så bara för att ha ryggen fri. Eftersom jag inte själv kunde hitta någonting i Elsäkerhetsföreskrifterna som stödde detta krav ställde jag frågan till tillverkaren (Nordhem) vad de stödde sig på. De gjorde själva en grundlig undersökning och kom fram till att det inte behövs någon allpolig brytare när