El
el_richard: [citat] Bara tillfälligt, d.v.s full fart i 1-3 timmar. först då kan du känna om byte av en termostat skulle hjälpa.
imported_Benno: [citat] 15 cm är lite lågt om man får för sig att ha allmogegolvsocklar. Det blir trist att behöva karva ur för varje uttag.
kaked08: Fullöjdsfrys Electrolux cirka sent 70-tal: Hittills 7 timmar och 0,55kwh
Rikard Ågren: Hur vet man att man dragit rätt moment med Ensto-plinten? Har bara använta sådana med brytskruv
el_richard: Står bara i standarden 1200 mm uttag mm. Inget i den så kallade blå boken. Så det är fritt fram att placera vägguttaget lägre. Dock får man ej ha vägguttag i golvet i badrum... (det är ju iofs inte så konstigt)
snaggletooth: Om du känner att du har tillräckligt med kunskap och färdigheter så finns inget som hindrar dig att byta trafo. https://www1.elfa.se/elfa~se_sv/b2b/start.do
BobbyEwing: Detta var för mig en stor anledninga att välja Eljo Senso, för i den serien finns det trevliga diagonala dubbeluttaget, som får plats i en enfacksram. Det gör att jag vid skrivbordet kan ha en femfacksram med både två nätverksuttag samt 8 jordade uttag. Bra vid TV'n också, där sitter det en liknande konstruktion men med nätverk, antenn och 6 eluttag.
el_richard: [citat] Be elektrikern ta med sig "riktiga" transformatorer som man kopplar in med sladd, inget IKEA trams. Jag tycker det ser asfult ut med klumpar i varje uttag. S
elmont: Normalt sett är det inga problem att koppla om till två tändningar, det sitter normalt två separata drosslar på 36 wattare. Men det kostar mer att "bygga om" än den lilla förtjänst du kan göra. Vill du spara på energi sikta in dig på varmvatten och värme, det är där som man har möjligheten att spara.
elmont: Det går bra även om det finns en golvbrunn, i vanliga bostäder klassas tvättstugor i allmänhet INTE som våtutrymme, oavsett golvbrunn eller ej.
prototypen: [citat] Nää Men du vet ju att det är något vaj i karet så använd det inte mera. Protte
aspa-hasse: Efter att ha googlat lite på det där med "högsta förekommande spänningen" hittade jag följande på Elsäkerhetsverkets hemsidas Q&A: Fråga Enligt 521.6 får ledare tillhörande olika strömkretsar ligga inom gemensam kabelmantel, i samma rör eller ledningskanal under förutsättning av att ledarna är isolerade för den högsta förekommande spänningen i någon av ledarna inom
Mats: Och regelverket ser ut som det gör. Likaså modellen för marknadsekonomi. Vill någon ha förändringar i ngon av frågorna så tag kontakt med riksdagen. Behörighetsfrågor finns det redan trådar för så här släcker jag
pefo: [citat] Det normala är väl att man har 'tariffsäkringar' och sedan 'gruppsäkringar'. Vi har alltid haft huvidsäkringar och sedan sitter de olika byggnaderna på egna 'gruppsäkringar'.
mycke_nu: Det låter som en högst normal trappkoppling. Den nya lampan måste kopplas in parallelt med den existerande. Anslut ledningar till de två anslutningarna på den befintliga lampan och dra dem till den nya.
it-snubben: Tillåtet eller otillåtet? I vilket avseende? Finns inga regler som säger att man inte får göra på endera eller andra sättet, som det finns tex inom el. Men det finns egenskaper som kan påverkas av monteringen. Brytning eller klämning av kabeln kan resultera i diverse fel. Precis som suspekta fel som kan bli av att man gör en snygg ihoprullning av en för lång kabel. Men klamras den
hempularen: Om nu inte effekten räcker så har elbutik.se någon modell som kan köras med slavar. Dvs flera ihopkopplade dimrar som styrs av en master. De kostar en del har jag för mig...
aspa-hasse: Tack för det mycke_nu, jag har jordfelsbrytare så då slipper jag klaga på elektrikern då...
Rikard Ågren: Fil och falukorv klarar man sig länga på. Har man dessutom ett lager tjockpannkaka i frysen så är det ju snudd på lyxmat :)
Rikard Ågren: Arbete nära spänning blir det ju nu och då. Det gäller att ha sunt förnuft och inte stressa.
GK100: [citat] De strömtrafo som har använts av de stora tillverkarna av belastningsvakter är i de fall som är aktuella för bostäder utförda med omsättning 1:300 eller 1:500. De flesta var tillverkade av fd Transduktor i Växjö. Primärt max 90A ger 300mA resp 180mA sekundärt dvs inga stora strömmar och detta vid kortsluten utgång. Dessa trafos är även utförda med klent dimensionerad
hempularen: Den här tråden känns som väldigt avlägsen från forumets syfte: Ett forum för konsumenter. Jag stänger.
Logano: Kontrollera om du kan ändra kopplingsfrekvensen i omriktaren. Ökar du den så blir motorn tystare men samtidigt ökar förlusterna.
Patrik_Hed: http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=55296373 En förgreningsbox kanske kan vara något, men det skulle nog bli snyggast med ett dubbelt lamputtag i taket. http://shop.textalk.se/se/article.php?id=3269&art=1117389 //Patrik
prototypen: Paren är: 1 vit-blå 2 vit-orange 3 vit-grön 4 vit-brun 5 vit-grå 6 röd-blå 7 röd-orange 8 röd-grön 9 röd-brun 10 röd-grå sedan fortsätter det med svart och gul som grundfärg äldre kabel hade ljusgrön och lila som grundfärg men det ändrades så det ligger en blå bommulstråd eller plastband runt par 1-10 och 11-20. sedan är det orange tråd. Skalar man upp kabeln 15 cm och är
Smile.75: [citat] Du har inte funderat på att fråga elektrikern? Mycke kan du nog få hjälp med här men jag tror inte du kan få hjälp med att läsa din elektrikers tankar här...........
sa3afc: Hur ska du göra med mätaren (mätartavla), huvudsäkringar, huvudbrytare och dom grejerna, ska dom få sitta som dom är, eller ska dom också bytas ut?
-MH-: Så istället för att övervaka 1 av 30-talet säkringar, så övervakar man 3 (plus de extra man eventuellt behöver?). Tja, altid något. :)