Hallå, tänkte om det finns någon efterfrågan på ett slags sakregister till detta uppslagsverk, detta skulle enligt mig spara en massa tid istället för att läsa en x antal massa sidor för att hitta vad man letar efter.
Någon mer än mig som känner att detta är något som behövs?

Finns det inget register i uppslagsverket?

Det är väll att ta i med att kalla det ettt register, det registret som finns är enligt mig väldigt svårt att tyda och hita i, och är mer en översikt på vad en paragraf handlar om. skulle vara mycket bättre med ett register som innehåller tex på vilka sidor det står om jordfelsbrytare

Det gäller att träna på att läsa det, men det är ofta onödigt komplicerat. Speciellt vissa formuleringar.

Det är möjligt att lägga in Elinstallationsreglerna som en PDF-fil på datorn (dock vet jag inte hur man själv gör det) och sedan starta den med Adobe reader. Då är det möjligt att söka på sökord, t.ex. "badrum".
Så har jag det, både med Elinstallationsreglerna och Starkströmsföreskrifterna. Mycket praktiskt!

//Patrik

Men det är inte alltid man har tillgång till en dator, men vet att det är en möjlighet och att det blir mycket lättare på det viset, därför bordes det göras ett på papper ;)

Skriv ut PDF-filen....;):D (se upp! dåligt skämt.)

Länken funkar dåligt.

jag tycker att dessa regler/standard mm borde vara gratis...

Rrrrr skrev:
Funkar bra för mig

Annars så finns en länk dit direkt från första sidan: [länk]
Jaha. Ok dyr bok, men antagligen värd summan. Är den baserad på standard eller föreskrifter?

Mikael_L
Ifö skrev:
Jaha. Ok dyr bok, men antagligen värd summan. Är den baserad på standard eller föreskrifter?
Tja, det är väl en standard, baserad på Elsäks föreskrifter samt vissa harmoniserande standarder, typ.

Dom kan ta bra betalt för sånt här eftersom de inriktar sig till företag som måste ha dom. Denna är ju inte dyrast. Jag har köpt små häften typ A5 10sidor som varit dyrare!

Dataprogrammet EL-VIS 7.1 har fullt me standarder samt PDF-sökfunktionen som omnämns här, den har även självräknande funktion för bl.a utlösningsvillkoret samt för dimensionering av kabelskydd!
Ja, jag vet den är knappast helt gratis men ändå..

Tror det kostar mer att köpa alla standarder osv som ingår i EL-vis separat, än vad EL-vis kostar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.