Funderar på att skaffa en Siemens inbyggnadsugn och häll som har en anslutningseffekt på tillsammans 14300 w, framdraget finns det trefas femledare 2,5 kvmm avsäkrat med 16 A.
Detta räcker väl inte för dessa energislukare?
Redigerat
Vilket är att föredra?
1. Använda 2 faser till Hällen (anslutningseffekt 10800 W) och använda 1 fas till ugnen 3500 W.
2.Dra ut ett extra perilexuttag(fullkopplat) från befintligt perilexuttag och koppla båda apparaterna 3 fas.
Detta räcker väl inte för dessa energislukare?
Redigerat
Vilket är att föredra?
1. Använda 2 faser till Hällen (anslutningseffekt 10800 W) och använda 1 fas till ugnen 3500 W.
2.Dra ut ett extra perilexuttag(fullkopplat) från befintligt perilexuttag och koppla båda apparaterna 3 fas.
Redigerat:
Har det räckt till för den gamla spisen så räcker det för den nya också. Om du inte tänker öppna storkök förstås 
Du kan ta ut 11 kW kontinuerligt med 3 x 16A.
Det är väl dock knappast troligt att du kör allt på full effekt samtidigt, så det går nog bra i praktiken.
Kolla huvudsäkringarna. Är även dom på 16A kan du behöva gå upp till 20A eller mer om du har andra stora förbrukare i huset.
Det är väl dock knappast troligt att du kör allt på full effekt samtidigt, så det går nog bra i praktiken.
Kolla huvudsäkringarna. Är även dom på 16A kan du behöva gå upp till 20A eller mer om du har andra stora förbrukare i huset.
jag har i åratal klarat mig med 3x10A till spisen, har ALDRIG gått en säkring!! inte ens då jag kom hem efter en långresa och huset var svinkallt för att värmepumpen stoppat efter strömavbrott så jag vred på alla plattor på högsta i en halvtimme..
Alternativ 1 brukar vara det vanliga.
Alternativ 2 beror på om dina apparater verkligen kan utnyttja 3-fas.
Alternativ 2 beror på om dina apparater verkligen kan utnyttja 3-fas.
kaimal skrev:
Om du kör på den vänstra kopplingen på bilden så skall du kunna ta ut 19.200w på 400V/16A eller 11040w på 230v/16A. Kolla om spisen använder 230 eller 400v elementspänning - det brukar stå i manualen eller hör med kundtjänst.
Man kan visst koppla in spisen på två faser och sedan ugnen på den tredje via sladden, men jag tycker det är smidigare att sätta dubbla perilexuttag och sedan se till så att spisen använder de två första faserna och ugnen den tredje via stickpropparna. På så sätt slipper du strul om du nån gång i framtiden behöver byta spis/ugn - allt kan gå sönder eller man vill förnya.
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 57 885 inlägg
I det vänstra fallet så blir det max 11Kw oavsett om det är 400V eller 230V koppling i spisen. Efffektuttag vid 3 fas 400V räknas som roten ur 3 gånger 400V * 16A.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 057 inlägg
Den vänstra kopplingen är att föredra på spisen.
Inte ofta ugnen används samtidigt som spisen går för fullt.
Protte
Inte ofta ugnen används samtidigt som spisen går för fullt.
Protte
Tack för alla svar, jag blev bara lite konfunderad över den andra kopplingen (tvåfaskopplingen); varför inte alla nollledarna är ihopkopplade två blå och den vita, kollade sedan i monteringsanvisningen och där står det att bilden gäller för Nederländerna.
Aj aj aj... Du har alldeles rätt, antingen var hjärnan inte inkopplad eller så var det för lite kaffe när jag skrev inlägget.hempularen skrev:
Klicka här för att svara