Hej, lite nyfiken på vad ni har för storlek på huset och hur er el-förbrukning ser
ut, tyckte att jag själv har höga elräkningar men utan något att jämföra med
så är det ju svårt att veta...

jag har 1½ plan nybyggt hus om 115 kvm
en IVT490 samt elgolvvärme i badrum och hall..
plus en braskamin, det är mina värmekällor.

Jag har för februari månad en beräknad dygnsförbrukning på 80Kwh...

inne temperaturen är 19 grader... har visserligen mycket fönsteryta
24 st totalt...

hur har ni?

80 kWh/dygn låter väldigt mycket för ett nybyggt hus som är så litet med frånluftsvärmepump. Jag hade spontant förväntat mig kanske hälften, såvida du inte bor på Norrlands kallaste plats och förbrukar väldigt mycket hushållsel.

Nu går det inte att jämföra men vi gjorde av med 65 kWh/dygn i snitt i februari, 125 kvm hus byggt 1966 med 95mm isolering och stora glaspartier (i Skåne) och luft-vattenvärmepump. Då har vi 21 grader inne och har ingen braskamin.

Hej,
Det är alltid intressant att jämföra... viktigt är dock var i landet man bor också.

För mig ser det ut som följer:

Hus: 1,5 plans trähus (buggår 2006). 165 kvm Göteborgsområdet
Uppvärmining: FLVP Nibe 310P och vattenburen golvvärme i båda våningarna. Undantag är en liten tillbyggnad på 14 kvm med el-golvvärme. Contura kamin, eldar ca 2 kvällar i veckan (ingen stor påverkan...)
Boende: 2 vuxna + 2 barn.

Elförbrukning (inkl. uppvärmining, varmvatten och hushållsel):

Dec 2008: 93 kWh / dygn
Jan 2009: 92 kWh / dygn
Feb 2009: 89 kWh / dygn

Jag tycker detta är för mycket och funderar nu på att komplettera med (dock till FLVP) en LVVP (Nibe F2025-6)

Om det är fler som går i liknande tankar eller redan har liknande lösning, vore det intressant att komma i kontakt samt få se hur det fungerar.

Ok, jag bor i roslagen, stockholms län..

ska försöka sammanställa vad som drar elen...
kyl/frys : 1.5 Kwh / dygn
extra frys 1.1 Kwh / dygn (gammal frys)
diskmaskin; 0.6 Kwh/ dygn (1.05 per runda, varannan dag)
spis 2.0 Kwh /dygn (räknat på två plattor, 1 timma om dagen)
ugn 0.6 Kwh / dygn ( utslaget på 30 min per dag)
köksfläkt 0.3 Kwh/ dygn (räknat på 1 h per dag)
micro; 0.1 Kwh / dygn (utslaget på ca 15 min per dag)
tvättmaskin 0.4 Kwh / dygn
Lcd tv ; 0.8 Kwh / dygn (räknat 4 timmar per dygn)
PS3; 0.4 Kwh / dygn (räknat 2 timmar per dygn)
dator, 0.6 Kwh / dygn (räknat 3 timmar per dygn)
Golvvärme 10 Kwh / dygn
utomhusbelysning 1.0 Kwh / dygn (räknat på 9 timmars drift / dygn)
inomhusbelysning 0.5Kwh / dygn
frostvakt vatten 7.0 Kwh / dygn
element gäststuga 3.0 Kwh / dygn
larm+kameror 0.1 Kwh / dygn

detta ger alltså totalt 30 Kwh/ dygn

kvar är, VP:n, vattenpumpen samt en liten frostvakt i pumphuset...
Det skulle alltså bli resterande 50 Kwh? hmmm...

157m2 hus i blekinge, byggt 1976, 2+2 boende, luft luft VP, 20-23 grader inne, beroende på var i huset. Ganska stora ytor.
45kWh/dygn (totalt) i februari, har varit mellan nån minus och max 4 plus här under månaden.
Värmekostnaden ligger på ca 33-50 % av detta

49m2 timmerhus från 1880-talet i östra Värmland, inte tilläggsisolerat, 10-15 cm sågspån i vindsbjälklaget. 2 st elradiatorer plus en liten elradiator som frostskydd i en liten källare, vedspis och kakelugn (eldar morgon, eftermiddag och kväll för det mesta) plus ett rum i uthus med elvärme på (ca 5 grader)

Förbrukning strax under 10000 kwh per år plus ca 6 kubik ved

jaha, vad 17 kan det vara som gör att det drar så mkt då, vi har haft ca 1-3 minusgrader.... elementens yttemperatur är 33 grader, inomhus är det ca 19 grader...dvs lite för kallt!!

vad ÄR det som äter all el?

nån dold grej nånstans... typ avfuktare i krypgrund, elslinga i betongplattan, ventilationsaggregat med elektrisk tillskottsvärme...

Närmare 300 m2 dragigt kalkstenshus i blåsigt läge.. ja ni fattar vartåt det här är på väg..

Elvärme, 4 kW LLVP, braskamin, vedspis. 20 000 kWh, 30 m2 ved trots att temperaturen ute praktiskt taget aldrig går under -2C.

Kåken bara delvis uppvärmd. 14 grader i köket på morgonen..

Skall bli jordvärme, förhoppningsvis i år.

Ca 220m2 (120+100) trähus från 1980 extra isolering uppe på vind.
Bergvärme (6 kW Thermia)
Förbrukning 7500 - 8000 kWh/år (separat mätare på värme o varmvatten)
Årsmedel 2 -3 grader
Jämtland

300 kvm i blekinge delsvis tilläggsisolerat 20-21 grader inne 7500kwh hushålls el + 25 kubik meter ved för uppvärmning

40-tals 2-plans funkis, 130m² + källare, endast dåligt tilläggsisolerad vind, fasadtegel, 3-glasfönster, 19-20°C, c:a 3.8MWh hushållsel, c:a 5.5t pellets

Hus byggt 1940 1,5 plans på ca 120kvm + 60kvm källare (oupvärmd), stående plank med kuterspån imellan, ca 18cm tjocka väggar totalt. På vindén ca 20 cm sågspån. Totalt 10st 2-glas fönster (kopplade från 1940).

Uppvärmning : 1 st LL-Pump på max 9kw (drar max 3kw).

Temp :ca 22grader

Vart : Gävle

Förbrukning : ca 13000kwh/år inkl allt.

Förbrukare : Det vanliga + 2 bilar med motorvärmare, husvagn som står på ibland, luftavfuktare i källaren, elgolvvärme i badrum, 3 st datorer. 2 st boende i huset varav en duschar tills 110 liter v/v tar slut varranan dag.

Nu ska vi snart tilläggsisolera vinden..

jaha, ju fler som svarar desto större frågetecken får jag hur 17 mina 115kvm kan sluka över 20.000Kwh per år...

Har du årsförbrukningen eller har du månadsförbrukningen x 12 ?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.