1 558 läst ·
15 svar
2k läst
15 svar
Solcellsanläggning
Sida 1 av 2
Hej
Är det någon som vet hur man går in i fastighets fördelningscentralen från en solcellsanläggnings apparatskåp. Växelström har fixats till med växelriktare. Kan det tänkas vara så att man kopplar inkommande kabel som "utgående" på fördelningscentralen, men i detta fall matar man in istället. Kan väl vara bra att ha en arbetsbrytare innan.
ELnissen
Är det någon som vet hur man går in i fastighets fördelningscentralen från en solcellsanläggnings apparatskåp. Växelström har fixats till med växelriktare. Kan det tänkas vara så att man kopplar inkommande kabel som "utgående" på fördelningscentralen, men i detta fall matar man in istället. Kan väl vara bra att ha en arbetsbrytare innan.
ELnissen
En solcells anläggning tillräckligt stor för att driva en fastighet kostar nog några miljoner.
Så några dagars elektrikerhjälp är nog den lilla kostnaden.....
Skämt åsido. Jag förstår inte vad du ska göra.
Ska du driva något med solceller.
Förklar lite bättre.
Så några dagars elektrikerhjälp är nog den lilla kostnaden.....
Skämt åsido. Jag förstår inte vad du ska göra.
Ska du driva något med solceller.
Förklar lite bättre.
Jo tanken är inte att driva hela anläggningen med solel, utan ha den som en lite reklam att man använder miljömässig energi. Säg att den är på 20 kWp och då kanske kan ge 14-17 kWh/år. Tanken är att den får mosa på så mycket det går och sedan komplettera med resterande del från elnätet.
Frågan är därför hur man ska göra när man går in i fördelningscentralen. Jag har läst mig till att den el som kommer från solcellsanläggningen kommer att användas först p g a tröghetslagarna i nätet, så man ska kunna koppla in elen direkt i fördelningscentralen utan någon särskild utrustning.
Och det är därför jag undrar om man då kan gå in i centralen som en "utgående" matning men strömmen går in i fördelningscentralen istället.
ELnissen
Frågan är därför hur man ska göra när man går in i fördelningscentralen. Jag har läst mig till att den el som kommer från solcellsanläggningen kommer att användas först p g a tröghetslagarna i nätet, så man ska kunna koppla in elen direkt i fördelningscentralen utan någon särskild utrustning.
Och det är därför jag undrar om man då kan gå in i centralen som en "utgående" matning men strömmen går in i fördelningscentralen istället.
ELnissen
Du behöver typ en sådan här eller liknande: http://www.solarlab.se/datablad/DatasheetSoladin600-2.pdf
Går lös på drygt 30 papp om jag minns rätt. Ger ca 500kWh/år så det tar en stund innan den betalat sig.
Går lös på drygt 30 papp om jag minns rätt. Ger ca 500kWh/år så det tar en stund innan den betalat sig.
Jo tyckte samma sak från början. Har varit i kontakt med flera leverantörer av solcellsanläggningar ang. detta. Enligt dem så behövs ett abonnemang till om man vill sälja ut eventuell överskott på elnätet, men om man inte räknar med någon överproduktion så får man bara räkna med att får bjuda på den el som eventuellt läcker ut till nätägaren. Men jag trodde som du att nätägaren borde vara intresserad av vad det är för "skit" som kommer ut på deras nät samt att det finns något uppkopplat mot deras nät som genererar ström.
Det är nog bara din nätägare som kan instruera dig i hur inkopplingen ska göras, jag tycker det låter lite väl luddigt.
Har man t.ex. ett elverk eller liknande så måste det ju finnas en omkopplare så att du bara kan förbruka antingen elverket eller nätet, inte båda samtidigt.
Har man t.ex. ett elverk eller liknande så måste det ju finnas en omkopplare så att du bara kan förbruka antingen elverket eller nätet, inte båda samtidigt.
Jo Danne031 det verkar vara så eftersom det är trögare för elektronerna att gå mot "strömmen". Så länge det finns något som förbrukar elen i husnätet så kommer alltid den egenproducerade elen gå ut i husnätet och därmed förbrukas mindre köpt el från elnätet. Och i det fall då igen förbrukning sker i husnätet så räknas väl det som ett oändligt motstånd och då går egenproducerade elen ut genom elservisen ut på elnätet
Jo elnisse.
Det jag tror du skall göra är nog ingen bra ide.
Dels verkar du inte ha tillräckligt med kunskap inom el + att du har säkert fel grejer.
Anläggningar som kopplas upp mot elnätet /fördelningscentral kostar mycket mycket pengar och är relativt komplicerat för en okunnig.
Prova inte dig fram... Det kan gå riktigt illa.
Det jag tror du skall göra är nog ingen bra ide.
Dels verkar du inte ha tillräckligt med kunskap inom el + att du har säkert fel grejer.
Anläggningar som kopplas upp mot elnätet /fördelningscentral kostar mycket mycket pengar och är relativt komplicerat för en okunnig.
Prova inte dig fram... Det kan gå riktigt illa.
b2b2 gå in och titta på denna länk !http://www.vattenfall.se/www/vf_se/vf_se/Gemeinsame_Inhalte/DOCUMENT/196015vatt/815695priv/815911elan/P02123079.pdf#search="vindkraftverk%20-vfse"
Gäller vindkraftverk.....men har pratat med Vattenfall om samma sak gäller för solcellsanläggningar Se sista sidan punkt A)
Gäller vindkraftverk.....men har pratat med Vattenfall om samma sak gäller för solcellsanläggningar Se sista sidan punkt A)
Man kan plugga den i ett vägguttag. Sedan sköter den resten själv.ELnisse skrev:
Kolla runt lite på olika fabrikat. Det finns några stycken.
När man kommer upp i så stora effekter att du ska in och mecka i elskåpet så är det lite andra grejor som gäller.
Jo de växelriktare jag tittar på ger 6,4 kW = 240V och ca 13A styck, de mäter av el från externt elnät och anpassar egentillverkad el gällande frekvens m m.
Så jag kan tänka mig att man går in med matarkabeln från solcellsanläggningens apparatskåp efter elmätaren för den inkommande elservisen och sedan in i fördelningscentralen
Så jag kan tänka mig att man går in med matarkabeln från solcellsanläggningens apparatskåp efter elmätaren för den inkommande elservisen och sedan in i fördelningscentralen