Att lägga elvärme i ett badrum kräver behörighet det har jag inga problem att acceptera
MEN
för att inte framstå som den nolla på området jag är så skulle det nog vara värdefullt att få veta VAD det är som knepet med att lägga slinga.
Med lite mer kunskap kanske man kan prata med elektrikern på lite mer jämnbördigt vis å slippa stå där och säga ja och amen till allt

Det är en fast installation vilket kräver behörighet.

Det handlar dels om att lägga slingan så att det inte blir tätare än tillverkaren specificerar (då blir det överhettat), dels att se till att kabeln inte läggs så att den hamnar under framtida möbler, kan också ge överhettning. Att den inte ligger direkt mot brännbart material (OK för vissa fabrikat).

Men så handlar det om att kabeln måste mätas. Mna gör dels en resistansmätning för att kontrollera att kabeln fungerar som värmare, dels isolationstest. Just isolationstestningen kräver en isolationstestare (kallas ibland megger). Det är ett instrument som testar kabeln vid högre spänning (500 eller 1000V). Det instrumentet ingår oftast inte i en hempulares instrumentuppsättning. Det är INTE samma sak att kontrollmäta med en vanlig multimeter.

Ioslationstesten skall utföras flera gånger under arbetet, i princip mellan varje moment som kan skada kabeln.

Detta är en säkerhetsfråga, om man inte har utfört isolationstestningen så har man i praktiken slagit ut en av säkerhetsfunktionerna, risken för personskador blir dramatiskt högre (men är fortfarande låg).

Redigerat:
Suveränt svar HEMPULAREN nu har jag en massa punkter att ta upp med elektrikern
Tusen tack

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.