3 814 läst ·
39 svar
4k läst
39 svar
Ska jag klaga över propp som gått?
Sida 1 av 3
Jag har ett litet dilemma. Hantverkare har nyligen renoverat mitt kök. När jag idag för första gången skulle laga mat hade jag två plattor (glaskeramikhäll) och en fläkt igång i köket samtidigt som två datorer, en monitor, en plattv och en gamecube i vardagsrummet igång. plus belysning då. Bor allså i en etta på 33kvm.
Då när jag som bäst höll på med att steka köttbullarna så slocknar allt i hela lägenheten. Bytte då ut huvudsäkringen (tror jag det heter, är sämst på allt sånt här) på 16amp och då funkade allt igen. Jag körde samma maskiner igen och kunde då laga färdigt min mat. Frågan är då om detta var en engångsföreteelse eller om det kommer hända igen?! Den proppen som jag bytte ut var förresten så varm att jag inte kunde hålla i den längre än någon sekund men så kanske det brukar vara när de går.
Det ska tydligen vara trefas men jag fattar inte varför bara en av de tre huvudsäkringarna har en propp i sig?! Räcker det med en på 16amp? Har alltså ett skåp med tre säkringar (där mätaren från Fortum sitter) och ett till med 9st. Rent intuitivt känns det ju smartare att använda sig av tre eller iaf två av huvudsäkringarna? (eller vad de nu heter) Typ så att inte allt ligger på samma?!
Någon som kan hjälpa mig? Säg till om nåt är otydligt. Är som sagt inte så insatt i sånna här frågor. Kan säkringen ha gått för att den inte varit bytt på länge?
Vill ha lite kött på benen innan jag ringer de som gjort jobbet.
Då när jag som bäst höll på med att steka köttbullarna så slocknar allt i hela lägenheten. Bytte då ut huvudsäkringen (tror jag det heter, är sämst på allt sånt här) på 16amp och då funkade allt igen. Jag körde samma maskiner igen och kunde då laga färdigt min mat. Frågan är då om detta var en engångsföreteelse eller om det kommer hända igen?! Den proppen som jag bytte ut var förresten så varm att jag inte kunde hålla i den längre än någon sekund men så kanske det brukar vara när de går.
Det ska tydligen vara trefas men jag fattar inte varför bara en av de tre huvudsäkringarna har en propp i sig?! Räcker det med en på 16amp? Har alltså ett skåp med tre säkringar (där mätaren från Fortum sitter) och ett till med 9st. Rent intuitivt känns det ju smartare att använda sig av tre eller iaf två av huvudsäkringarna? (eller vad de nu heter) Typ så att inte allt ligger på samma?!
Någon som kan hjälpa mig? Säg till om nåt är otydligt. Är som sagt inte så insatt i sånna här frågor. Kan säkringen ha gått för att den inte varit bytt på länge?
Vill ha lite kött på benen innan jag ringer de som gjort jobbet.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
du har troligtvis enfas, de andra 2 finns där men är inte kopplade då mätartavlan är anpassad för 3fas.
iom. att hela lägenheten slocknade tyder det på 1-fas.
och ja, allt det där på en 16A säkring går ju inte... 16A 230v blir 3680watt, du kan belasta den säkringen med 4000w i över en timme.
normalt brukar det vara 25A säkring om man har enfas i lgh.
säker på att det inte är en gul botten i säkringshållaren, så att du kan sätta i en 25:a? är det grå botten så kan du ju inte ha mer än 16.
du får helt enkelt coola ner och inte göra så mycket samtidigt!
iom. att hela lägenheten slocknade tyder det på 1-fas.
och ja, allt det där på en 16A säkring går ju inte... 16A 230v blir 3680watt, du kan belasta den säkringen med 4000w i över en timme.
normalt brukar det vara 25A säkring om man har enfas i lgh.
säker på att det inte är en gul botten i säkringshållaren, så att du kan sätta i en 25:a? är det grå botten så kan du ju inte ha mer än 16.
du får helt enkelt coola ner och inte göra så mycket samtidigt!
Ok så om jag tolkat det rätt kan det omöjligtvis vara trefas om bara en av tre huvudproppar används? för det står klart och tydligt på offerten från hantverkarna att "elmatning 3-fas från central" ska ingå.
Det är helt vansinnigt att man inte ska kunna använda sin lägenhet på ett normalt sätt utan att en propp skall gå. De måste ju ha gjort nåt fel.
Det är helt vansinnigt att man inte ska kunna använda sin lägenhet på ett normalt sätt utan att en propp skall gå. De måste ju ha gjort nåt fel.
Japp.madcat1980 skrev:
Säkringarna åldras ganska lite vid normal drift.
Men framförallt om dom blivit lite överbelastade då och då, så ökar åldrandet och säkringen går slutligen för mindre last än den tålt tidigare.
Kolla färgen på porslinsringen i botten av hålet där säkringen ska sitta.
Det verkar väldigt snålt med 16A enfas till en lägenhet.
Låter som en standardtext, men för just ditt jobb behövde dom ingen trefas.madcat1980 skrev:
Förresten, har du bytt spis?
Du har kanske en som drar betydligt mer ström nu, då är det därför som säkringen går nu, men klarade sig förut.
Och jag som bodde 10 år i lägenheter med 10A enfas utan att säkringen gick någon gång. Hade iofs gasspis men annars funkade det bra då det inte är så vanligt att man får för sig att dammsuga samtidigt som kaffebryggaren går.
Tack för alla svar. Jag har haft gasspis tidigare men jag gjorde ju klart för de som skulle göra jobbet att jag ville att elförsörjningen skulle räcka till för att ha mycket igång samtidigt.
Ringde honom nu och han sa nåt om att det är tre faser på en grupp eller nåt. De ska iaf komma ut och balansera om lite i skåpet. Hoppas det hjälper. Enligt Fortum har jag iaf tidigare haft enfas 20amp. Skumt att det då sitter 16amp. Får kolla igen när jag kommer hem
Ringde honom nu och han sa nåt om att det är tre faser på en grupp eller nåt. De ska iaf komma ut och balansera om lite i skåpet. Hoppas det hjälper. Enligt Fortum har jag iaf tidigare haft enfas 20amp. Skumt att det då sitter 16amp. Får kolla igen när jag kommer hem
Som jag tror mig veta så ligger huvudsäkringens amperetal till grund för Fortums debitering. Efter att du har fått felet åtgärdat av elfirman och det i alla fall slutar med 16 A huvudsäkring, så kan du ha rätt till en lägre "grundavgift" från Fortum. Kan vara värt att kolla upp i alla fall, kan röra sig om några hundra kronor per år? Någon som kan detta bättre?
Eller så ber jag elfirman fixa det så det blir 20amp?! 
Moderator
· Stockholm
· 57 887 inlägg
Fixa så du får minst 20A.
jag är inte elektriker så jag vet inte hur han tänkte. men han snackade som sagt nåt om att det visst är tre faser. på något sätt.
Men om jag fattat det rätt ska jag alltså ha tre huvudsäkringar om jag har trefas? Har idag plats för tre men bara en används och då med en 16amp-propp.
Men om jag fattat det rätt ska jag alltså ha tre huvudsäkringar om jag har trefas? Har idag plats för tre men bara en används och då med en 16amp-propp.