Går alldeles utmärkt, så länge du använder rätt sorts kabel och förläggningsmetod.

Jag tänkte använda EKLK 3g 1,5.. men man kanske MÅSTE använda EKRK? Det finns ingen risk att det blir spänning eller brandrisk utan jord? har aldrigjobbat utan jord innan.. :confused:

EKLK är bättre än EKRK...

Så det är ok...

Men klipp inte jorden i vägguttaget, bra att använda i framtiden...

Jag läser ordet "seriekoppla" i den andra bilden och tänker genast att det är fel. Är du helt säker på att du verkligen menar serie- och inte parallellkoppling?

el_richard skrev:
EKLK är bättre än EKRK...QUOTE]

Är inte det lite beroende på vart det ska klamras kabel? Om vi säger att TS ska ha installationen i ett rum i en villa så är det väl bättre med EKRK, inte sant?

//Patrik

Vilka fördelar skulle EKRK ha, menar du? EKLK är ju styvare och därmed lättare att klamra snyggt. Dessutom är den bättre skyddad mot mekanisk åverkan, så även om det är en torr miljö så föredrar åtminstone jag EKLK eftersom priset brukar vara ganska lika.

Vet inte om jag skulle säga att EKLK är styvare än EKRK

Iskra skrev:
Vilka fördelar skulle EKRK ha, menar du? EKLK är ju styvare och därmed lättare att klamra snyggt. Dessutom är den bättre skyddad mot mekanisk åverkan, så även om det är en torr miljö så föredrar åtminstone jag EKLK eftersom priset brukar vara ganska lika.
Ja, jag antar att det finns en anledning till att man brukar använda EKRK i torra, bebodda rum i alla fall. EKRK är väl aningen smalare är EKLK också, har jag för mig.

//Patrik

Enda fördelen med KULO mot EKLK är att den är smalare och lättare att klammra snyggt. Därför man använder den.

Eller varför inte EXQ ultra light ??

Halogenfri
UV beständig
Styvare än EKK o EQQ
Slipper biledaren som EKRK o EKLK har.
Kan ersätta EKRK EQQ EKK

Maxwells_Demon skrev:
Jag läser ordet "seriekoppla" i den andra bilden och tänker genast att det är fel. Är du helt säker på att du verkligen menar serie- och inte parallellkoppling?
Jo, det kommer att bli lite mer "skumt" i rummet om du seriekopplar.

tänkte koplla från VU 1 till VU 2 till VU 3, förstår ni? eller ska jag rita med mina super talanger :D

Leifvarnamo skrev:
tänkte koplla från VU 1 till VU 2 till VU 3, förstår ni? eller ska jag rita med mina super talanger :D
Parallellkoppla, alltså? Ex. VU 2: inkommande fas och utgående fas under samma skruv och inkommande nolla och utgående nolla lika så. (Antar att du tänkt så).

//Patrik

Tyckte ritningarna såg rätt bra ut! EKRK är ju en bra mycket snyggare kabel att installera än både EKLK å (gudbevare!)EKK light!
EKRK finns förresten att köpa utan gulgrön ledare om ja inte tar fel, och om rummet inte har någon jord så kan ju knappast skärmen behöva jordas heller utan kan klippas avom den inte känns trevlig!
Men varför inte sätta lampettuttag om uttagen ska monteras närmare taket?!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.