1 355 läst ·
5 svar
1k läst
5 svar
Säkringsstorlek
Hej!
Har nyligen flyttat in i mitt nybyggda enplanshus på ca 140kvm.
Har en fråga om säkringsstorlek.
Vilken storlek är rimlig?
Har en IVT490, frånluftsvärmepump. I den tekniska specen står både 16 och 20 A och jag antar att det har med storleken på eltillskottet at göra.
Som mest har jag sett att drygt 6kw använts av värmepumpen, enligt mätaren i elcentralen.
Som sagt? Vilken säkring är rimlig? Just nu har vi 20A.
Vi tillhör nog medelförbrukaren av hushållsel.
/Acerman
Har nyligen flyttat in i mitt nybyggda enplanshus på ca 140kvm.
Har en fråga om säkringsstorlek.
Vilken storlek är rimlig?
Har en IVT490, frånluftsvärmepump. I den tekniska specen står både 16 och 20 A och jag antar att det har med storleken på eltillskottet at göra.
Som mest har jag sett att drygt 6kw använts av värmepumpen, enligt mätaren i elcentralen.
Som sagt? Vilken säkring är rimlig? Just nu har vi 20A.
Vi tillhör nog medelförbrukaren av hushållsel.
/Acerman
Till många elpannor finns det en effektvakt som tillval. Den mäter den totala elkonsumtionen i hushållet och begränsar pannans effekt om det behövs. När man har en 16A huvudsäkring så brukar man bli rekommenderad att köpa till en sådan. Det enda som händer då är att det blir kallt ifall strömmen inte räcker till. Det finns ofta också en inställning på pannan där man ställer max förbrukning. Rekommenderad inställning på min panna är 9kw för 3x16A (om jag minns rätt).
Om du bara tittar på energiförbrukningen på mätaren och räknar baklänges till uttagen effekt måste du tänka på att det är en medeleffekt du får fram, säkringarna måste även klara normala topplaster, (Värmepump + Belysning + Spis + Kyl&Frys + Diskmaskin + Tvättmaskin ev bastu etc...). Effektvakter används normalt om man har rena elpannor för att klara detta (pannan minskar effekten om andra förbrukare drar för mycket). Så länge bara värmepumpen går i IVTn klarar du dig nog med 16A, men går den inbyggda elpatronen in är det mer osäkert. Det går dock antagligen att begränsa maxeffekten i IVTns elpatron genom inställningar av den, läs bruksaanvisningen.
Sen går det ju att logga momentan strömförbrukning också, borde finnas prylar för det att hyra eller köpa. Mäter man strömmen under vintersäsongen i alla faserna har man ju svart på vitt hur det ser ut i verkligheten....
Klicka här för att svara