1 075 läst ·
6 svar
1k läst
6 svar
Brytarproblem i vardagsrummet
Har ett litet dilemma med brytarna i vardagsrummet. Har tre apparatdosor vid entrén, där ska det vara två dimmers (spotar ovanför teven och i fönstersmygarna) och en 3-polig brytare till taklampan över soffbordet samt fläktbelysning och fläkten.
Nu till mitt problem. Jag behöver en brytare utanför sovrumsdörren också (dörr från vardagsrummet), som ska gå till fläktbelysningen. Alltså måste jag få in en trappkoppling i trippeldosorna. Hur löser jag det? 3-poliga brytare finns väl inte med trappkoppling?
Nu till mitt problem. Jag behöver en brytare utanför sovrumsdörren också (dörr från vardagsrummet), som ska gå till fläktbelysningen. Alltså måste jag få in en trappkoppling i trippeldosorna. Hur löser jag det? 3-poliga brytare finns väl inte med trappkoppling?
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Misstänkte att det var den enda lösningen. Så då har vi tre val, skippa dimmer på spotarna i fönstersmygarna, skippa brytare på fläktdelen och tvingas dra i sladden på fläkten istället, eller dra dit en fjärde dosa. Lutar nog åt det sistnämnda då jag ogillar kompromisser, och för att vardagsrummet inte är helt färdigt heller. Inte SÅ himla krångligt att dra dit en dosa till i det här läget.
Moderator
· Stockholm
· 57 885 inlägg
Kör med en dosdimmer, då kan du styra från hur många platser som helt med bara brytare (alltså inte trappfunktion).
Medlem
· Västra Götaland
· 344 inlägg
Eller krondimmer+dubbeltrapp+trapp.
EDIT:
Krondimmer+kron+dubbeltrapp + en trapp vid sovrumsdörr
EDIT:
Krondimmer+kron+dubbeltrapp + en trapp vid sovrumsdörr
Redigerat:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 057 inlägg
Sätt i en dosa till, kostnaden för en senil + ditt jobb är mindre än alla specialare som finns. Sedan kostar det på att gå och gräma sig över något som blev nästan bra.
Protte, har under åren utökat från 2 till 4 dosor i vardagsrummet
Protte, har under åren utökat från 2 till 4 dosor i vardagsrummet
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden