Har ett litet dilemma med brytarna i vardagsrummet. Har tre apparatdosor vid entrén, där ska det vara två dimmers (spotar ovanför teven och i fönstersmygarna) och en 3-polig brytare till taklampan över soffbordet samt fläktbelysning och fläkten.
Nu till mitt problem. Jag behöver en brytare utanför sovrumsdörren också (dörr från vardagsrummet), som ska gå till fläktbelysningen. Alltså måste jag få in en trappkoppling i trippeldosorna. Hur löser jag det? 3-poliga brytare finns väl inte med trappkoppling?

Tveksamt om de finns i trippelbrytare men kan lägga en utanpåliggande brytare eller en kombiram för 4 över apparatdosorna å flytta ut alla 4 från väggen ett par cm!

Eller så borrar du in en dosa till och sätter trappbrytaren i, sedan en 4 apparaters ram och allt är fixat

Misstänkte att det var den enda lösningen. Så då har vi tre val, skippa dimmer på spotarna i fönstersmygarna, skippa brytare på fläktdelen och tvingas dra i sladden på fläkten istället, eller dra dit en fjärde dosa. Lutar nog åt det sistnämnda då jag ogillar kompromisser, och för att vardagsrummet inte är helt färdigt heller. Inte SÅ himla krångligt att dra dit en dosa till i det här läget.

Kör med en dosdimmer, då kan du styra från hur många platser som helt med bara brytare (alltså inte trappfunktion).

Eller krondimmer+dubbeltrapp+trapp.

EDIT:
Krondimmer+kron+dubbeltrapp + en trapp vid sovrumsdörr

Redigerat:
Sätt i en dosa till, kostnaden för en senil + ditt jobb är mindre än alla specialare som finns. Sedan kostar det på att gå och gräma sig över något som blev nästan bra.

Protte, har under åren utökat från 2 till 4 dosor i vardagsrummet

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.