nimhed skrev:
Nja, det är väl inte helt sant. om det är en 3-fas spis behövs väl alla faser. Om det däremot är en spis med tre faser och en nolla kan det du säger stämma, eller?

Man måste skilja på en spis med 230V ellementspänning och en med 400V ellementspänning.

En spis som skall ha 400V ellementspänning måste kopplas med "äkta" tre (eller minst 2 äkta faser) fas. En med 230V ellementspänning kan rent funktionellt elektriskt kopplas på en, 2 eller 3 faser. Man väljer ofta att koppla en sådan på 2 eller 3 faser, och nolla. Detta för att fördela effekten bättre mellan faserna.

Det är idag mer och mer ovanligt med 400V spisar.

Sedan så är det inte aldeles självklart att en spis avsedd för 3 faser 230V rent elsäkerhetsmässigt får kopplas på bara en fas. Det blir större ström i nolledaren än vid 3 fasinkoppling. Ledningen till spisen från centralen kan man då öka arean på, men det är inte säkert att nollan internt inne i spisen tål den ökade strömmen. Dvs om spisen inte har Enfas alternativet i inkopplingsanvisningen från tillverkaren så får man inte själv uppfinna en enfas inkoppling.

Alltså offerten var på en komplett köksrenovering inklusive montering av kök, vvs, el och målning osv. När han var och inspekterade det gamla köket poängterade jag att jag ville ha att man ska kunna köra typ allt samtidigt och att vi kom fram till att trefas skulle användas. Det var draget till innanför ytterdörren så de skulle koppla in det till centralen.

"elmatning 3-fas från central" står som en punkt bland typ 40 andra som t.ex. "inkoppling av diskmaskin" eller "inpassning bänkskiva" osv.

Samtliga vitvaror är från Ikea och 230v vad jag minns. "Spisen" är en separat häll och inbyggnadsugn.

Men fördelen med tre huvudsäkringar är väl bland annat att allt inte ska slocka samtidigt om t.ex. hällen orskar nåt strul?

Mikael_L
Ja då verkar det ju som att dom inte uppfyllt det offererade.

madcat1980 skrev:
Men fördelen med tre huvudsäkringar är väl bland annat att allt inte ska slocka samtidigt om t.ex. hällen orskar nåt strul?
Ja, det är en fördel, ja. Men med tillräckligt dimensionerad huvudsäkring brukar det gå bra med enfas med, till lägenheter.

Dom som levererar kök har inte så mycket koll.

Frågade på Gotlands största vitvarubutik om anslutningen av en Husqvarna häll som hustrun snöat in på.

"Det skall var 230 V 2x16 A OCH 1x25A" blev svaret. Yes, sure..

Sedan kom det

"Men det går bra att köra på 16A för man kan överbelasta säkringarna med 100% i 90 minuter."

suck..

Redigerat:
Hos jätten? De brukar inte kunna skilja på en tvättmaskin och en platt-TV! :D

Man skulle kunna tro det, men det var en lokal gammal välrenomerad firma som börjar på H..

Hos jätten handlar jag aldrig om det inte handlar om absolut nödfall, typ 12:55 på julafton. ;)

Redigerat:
O
Jätten funkar om man inte behöver fråga personalen om annat en vägen till kassan....
Dom är billiga men man får göra jobbet själv, både läsa på innan och efter.
Och som sagt ovan, man får absolut inte fråga dom om skillnaden mellan platt-tv å en dammsugare

Ok men om jag ska ha enfas, behöver jag en 20 eller 25amp huvudsäkring?

Tänkte även lägga till värmeslingor i badrummet i framtiden. Är sånna krävande?

I vilket fall borde jag ju ha trefas eftersom det var inkluderat i offerten.

Har de offererat trefas så får de väl stå för det. Vill du behålla enfasen så får du nog säkra upp till 20 eller 25A, men exakt hur mycket beror på hur många säkringar du har, hur många Amp de är på och vilka kablar/ledningar du har. Svårt att uttala sig om.
Värmeslingor: Beror på hur stor yta du vill värma upp.

Jag fatt det som att du bor i lägenhet. I så fall är det hur kablarna ser ut i föreningen som avgör om du kan ha 1- eller 3-fas. Sitter det en 3-fasmätare i din lägenhet betyder det inte automatiskt att du har 3-fas, den kan mäta bara 1 fas också. Har du blå passdel kan du stoppa in 20 A säkring, gul betyder 25 A.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.