Hej
Jag ska sätta två apparaturdosen jämte varandra där den ena är vanligt eluttag och den andra är datanätverk och telefon.
De ska sedan ha en gemensamram. 16mm till elen och 20mm till det andra. Alla amatörbygghandlare tillhandahåller 20mm VP men väldigt få säljer dosor som passar. Och finns dosorna kostar dem 5 ggr så mycket som en vanlig.

Hur hade ni gjort?

I dagsläget har jag använt två vanliga dosor och borrat upp den ena och tejpat och buntbandat 20mm så det sitter helt ok, men väggarna är inte igensatta, så det är inte för sent att ändra. Är jag dumsnål, eller fungerar det?

Så, igen, hur hade ni gjort?

Inte kostar dosorna 5 gånger så mycket?

el_horn_2_smal.jpg

Köp en övergångsmuff som är 16mm i ena änden och alltså passar i dosan, och 22mm i andra änden, alltså storlek som en skarvmuff till vp 20.

ByggaNytt: Vilket märke är det på de dosorna? Måste jag köpa dem i proffsfackhandeln?

Danne031: Då får jag väl en flaskhals på 16mm precis vid dosan?

Skarvmuff till VP20 går att trä över dosans 16 mm muff.

Editerat:
Eller om det kanske var VP 20 röret som gick att trä på dosans muff. Jag gjorde i a f det på par ställen. Fick tipset från elektrikern.

Redigerat:
nimhed skrev:
ByggaNytt: Vilket märke är det på de dosorna? Måste jag köpa dem i proffsfackhandeln?

Danne031: Då får jag väl en flaskhals på 16mm precis vid dosan?
Ja det stämmer, fast flaskhalsen blir ca 2cm lång, alltså inget att bekymra sig över.

Sen är det ju som Linnex skriver, jag glömde bort det i ett hjärnsläpp :P En muff till vp20 passar rätt på de allra flesta vanliga apparatdosor.

Och flaskhalsen blir inte så stor när man trär muffen utvändigt. Ett 20 rör är väl 18 invändigt och 16-dosans muff är då 16 invändigt.

Annars finns Eljo VP2-dosor, finns med både 16 och 20-studsar. Tror de kallar den kopplingsdosa, 2 16 å 1 20 studs.

E 1422240 passar både till 16 och 20 har många stosar och kan byggas ihop den är mycket bra men kostar lite mera enkel och dubbla skivor ( min favo)
E 1420050 2 st 16mm och 1st 20mm billigare kan byggas ihop enkle och dubbla skivor

Ok, tack for all input. Jag ska ut och leta muffar :) Och dra om min cat6 :(

alternativet är dubbla vp16 fram till dosan

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.