Datainsamlingsnörd som jag är skulle jag gärna vilja mäta förbrukningen på olika grupper i mitt gamla proppskåp (gammal = propphuvar och inte automatsäkringar). En anledning är att jag vill veta varför jag betalar en redigt hög räkning.

Jag har förstått att detta är besvärligare än jag först kunde föreställa mig men skulle gärna vilja höra lite idéer om hur man kan göra.

Då jag har 16A och 10A proppar måste jag ha något som potentiellt klarar 3840 W och jag skulle typiskt vilja mäta tre faser samtidigt under en period, t.ex. spisen, bastun, vattenpumpen, mm.

Den enda idén jag har är kanske lite väl vansinnig (och kostar en slant) och kan summeras av följande två länkar:

http://www.trinergi.se/Produkter/Tillbehor/Propphuv-for-strom-och-spanning

http://shop.conrad.se/websale7/?sho...p1}{md5/3ed545718e1ef664a22f539aa9b39623/md5}

/Tyrre

Utan ingrepp i anläggning är det nog ett bra alternativ. Annars kan du ju alltid försöka få tag på en gammal elmätare.

Men lagrar den blåa tångamperemetern mätvärdet, eller visar den bara aktuellt värde? Det framkommer inte. Isf är den nog inte mycket att ha, om du inte vill sitta och titta på den ett helt dygn

Nähä, det var bara propphuven med kabelstump som ingick...

3 såna propphuvar som du klipper av kablarna på, och skarvar dem till en vanlig elmätare som du hänger upp på väggen bredvid centralen..

Rikard: En gammal mätcentral går säkert att ordna fram men då var det ju det där med att kunna välja grupp. Skulle förvisso kunna använda propphuvarna med sladdarna till detta... Eller hade du någon annan tanke.

Electrocuted: Detta var min ursprungstanke. Men det känns som en lite udda lösning. Och sen eftersom jag vill mäta 3 faser i taget blir det drygt 3000 pix för allt. Man får ganska mycket el för det :)

Redigerat:
kostar dom 1000kr styck??? gör egna av gamla propphuvar då..
en elmätare får du för runt 200kr..
vad du än hittar på så blir det ju en udda lösning, så gör det så att det blir säkert så är det ju grönt, det är ju bara en tillfällig grej så då kan man ha lite "special"

Tyrre skrev:
En anledning är att jag vill veta varför jag betalar en redigt hög räkning.

Det är enkelt, det är all mätutrustning som drar ström. :-))

Protte

• Haha
Wheelabrator
  • Laddar…
electrocuted: Nä. De kostar runt 500 pix men förbrukningsmätarna kostar 500 pix de oxo så med dessa blir det 3000 pix.
Angående de för 200kr så läste jag på en tråd på M3-forumet (tror jag det var) att den på Conrad var en av mycket få tillförlitliga mätare när man ger sig på annan förbrukare än ren resistiv (typ glödlampa) och det känns fånigt att slänga ut pengar på nåt som inte mäter hyggligt rätt.

prototypen: Sant. Jag har funderat på att kompensera för det på något sätt men vetskapen driver mig ändå att kanske prova :)

Det där Rikard nämnde med en gammal mätare känns mer som en bra lösning. De klarar ju höga strömstyrkor och borde vara ganska väloptimerade för uppgiften. 3 ingående och 3 utgående sladdar till propphuvar som får flytta runt i systemet känns som en möjlig väg. Är det någon som vet hur väl en gammal elmätare mäter rätt om man bara utsätter den för en fas? T.ex. kopplar in L1 på proppen "Belysning hall uppe" och låter de andra inte vara inkopplade?

Rikard Ågren skrev:
Men lagrar den blåa tångamperemetern mätvärdet, eller visar den bara aktuellt värde? Det framkommer inte. Isf är den nog inte mycket att ha, om du inte vill sitta och titta på den ett helt dygn
Den visar inte ens värdet. Dessa strömtänger ärt till för att anslutas till deras instrument tex Powervisa, som används till olika sorters elkvalitetsmätningar. Dock får du punga ut 50-60000 för hela paketet...men de funkar bra!

nu tror jag du missuppfattade lite..
jag menar en sån här vanlig elmätare: http://www.blocket.se/vi/20670285.htm?ca=16_s

så tar du dina 3 huvar, klipper kabelstumpen på dom, skarvar på meterlånga kablar (2.5 kvadrat för 16a) och ansluter till mätaren.
så hänger du mätaren bredvid på väggen och skruvar dit dina propphuvar på valfri grupp, vill du mäta en enfasgrupp så skruvar du bara dit en propphuv.

edit.
läste hela ditt inlägg och såg att du förstod...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.