Hej!

Jag ska göra en lite lättare renovering av köket och tänkte köpa en ny spis. Idag har jag en hel gasugn men tänkte byta till gasspis med elugn (hel modul från SMEG). Jag har kollat med försäljaren av spisen och elugnen räcker att kopplas enfas men med 16A säkring. Mitt problem är att jag bor i en gammal lägenhet där vi ej har 3-fas. Elstammarna är dock bytta för ett antal år sedan med 3-fas framdraget till lägenheten och ny elcentral med automatsäkringar. I elcentralen finns det förberett 3-fas samt 16A-säkringar för dem. Dock har de tidigare lägenhetsägarna inte dragit vidare någon sådant in i lägenheten pga ren gasspis. Jag vet verkligen inte mycket om el och framdragning av kablar så jag behöver all hjälp jag kan få. Jag har hört att vanliga kablar till 10A-säkringar inte räcker så då kanske jag måste dra fram nya. Hur vet jag om jag måste göra detta? Hur ser jag vad som är framdraget till köket? Vad ska jag leta efter när jag öppnar dosorna för att se vad som finns där? Snälla förklara det gärna som "el för dummies"....

Det är inget alternativ att fräsa in nya vp-rör och dra fram nya kablar till köket då el-centralen sitter ett par rum bort samt att rummen där emellan är relativt nyrenoverade och inte bör förstöras. Jag har även svårt att lägga kablarna i en list längs taket i skarven då det är en gammal lägenhet med stora radier mellan vägg och tak. Vad har jag för alternativ?

Tacksam för all hjälp!!! :confused:

Många elektriker är riktigt duktiga på att dra fram kabel snyggt. Med lite latexfog och färg kan det bli riktigt bra. Ta hem någon som kan titta på det.

Hej! Har du inte en 16A säkring så har du med all sannolikhet inte kabeldimensioner som räcker för 16A, i.o.m. att du f.n. har en gasspis. Om du har flera grupper framdragna till köket så kan du använda en av dessa till spisen - men bara till spisen - och se om säkringen på 10A håller. Du får låta bli ugnstemp >150gr;).
Skämt åsido, jag hade inte chansat med 10A. Det blir nog till att "säkra upp" till 16A och sedan dra nya ledare eller ny kabel. Om du har tur får du fler råd via forumet, det finns en hel del elektriker som hänger här.

Det du behöver göra är att dra fram en kabel från centralen till spisen. Denna kan klamras längs lister eller läggas i kabelkanal. EKLK 5G2,5 eller EKK 5G2,5 kan vara lämpligt. Kolla med någon kunnig.

Slugge, vad ska TS med EKLK 5G2,5 till en enfas ugn till, räcker gott med en 3G2,5 som är klenare, kanske inte läst att TS ska ha gasspis.

Fast nu var det ju bara till ugnen, det bör räcka med enfas 16A, dvs 3 ledare.

Det är som sagts mycket osannolikt att du idag har 2,5kvmm framdraget till köket, vilket du behöver.

För framtiden, ingen större skillnad i pris, sitter ju en trepolig säkring där idag. Men visst en 1-fasgrupp funkar ju också men då är du fast med gasen vilket kan vara en nackdel vid försäljning!
Men ett annat alternativ kan kanske vara om du lyckas dra fram en grupp till i befintliga rör men då kan du bara säkra spisen med 10 A. Dvs du har en 1-fasgrupp idag och lägger till en fas så du får en 2-fasgupp.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.