3 101 läst ·
8 svar
3k läst
8 svar
Jordning av armering
När vi byggde ut vår verkstad här på jobbet så fick ett armeringsjärn sticka upp på ett ställe vid en yttervägg så att elektrikerna kunde ansluta en jordledare där.
Fråga ett: måste jag göra på samma sätt i mitt garagenybygge?
Fråga två: ska jordledaren i så fall anslutas till jordplinten i undercentralen i garaget?
Fråga tre: vilken area krävs/rekommenderas i så fall på denna jordledare?
Jag har 4-ledare fram till huset och 5-ledare från huvudcentralen till planerad undercentral i garaget.
Fråga ett: måste jag göra på samma sätt i mitt garagenybygge?
Fråga två: ska jordledaren i så fall anslutas till jordplinten i undercentralen i garaget?
Fråga tre: vilken area krävs/rekommenderas i så fall på denna jordledare?
Jag har 4-ledare fram till huset och 5-ledare från huvudcentralen till planerad undercentral i garaget.
1.Ja. Fast på annat vis. Du ska dra en potentialutjämningsledare (PU-ledare) mellan alla armeringsmattor, och fästa på på två ställen på varje matta.
2. Egentligen en PU-skena. Där även PE-skenan från elcentralen ansluts. Din elektriker har koll.
3. Har för mig att det är halva PE-arean dock minst 6 mm2.
Så i ditt fall är det troligen 6 mm2, dvs > 3mm dia varmgalvad wire. Men sätt 5 mm ifall du har 5mm matta, 6 mm ifall du har 6mm matta, tycker jag.
Kolla även: http://www.elrond.se/sitespecific/elrond/files/PUS-Elrond.pdf
2. Egentligen en PU-skena. Där även PE-skenan från elcentralen ansluts. Din elektriker har koll.
3. Har för mig att det är halva PE-arean dock minst 6 mm2.
Så i ditt fall är det troligen 6 mm2, dvs > 3mm dia varmgalvad wire. Men sätt 5 mm ifall du har 5mm matta, 6 mm ifall du har 6mm matta, tycker jag.
Kolla även: http://www.elrond.se/sitespecific/elrond/files/PUS-Elrond.pdf
Är inte hundra på att det är aluminium man använder om jag ska vara ärlig, det var därför jag skrev t.ex.Mikael_L skrev:
Det kanske är någon galvad historia? Böjlig och lätt har den i alla fall varit de gånger jag lagt på armering.
redigerat; kollade just din länk, där står ju att det är varmförzinkat stål i linan och inte aluminium som jag trodde först.
Redigerat:
jag har köpt ett lb-hus och när dom gjöt plattan såg jag att det stack upp en "pinne" som satt fast i armeringen, det så ut som aluminium, men det kändes inte som det. Vet faktiskt inte vad det var gjort av. Blev faktiskt lite överraskad att det gjordes, jag trodde inte att man gjorde så
mvh Andreas
mvh Andreas
Klicka här för att svara