El
yps: Jag köpte ett paket från http://www.nseffektivareenergi.se, med 16 x 5W spottar, 2 trafos och en dimmer. Jag satte LEDarna med i 3 rader, med 0,4m från väggarna och med 1,2mx1,4m från varandra. Blev kanonbra. /Magnus
serch826: Tog ner luftpumpen, öppnade och det var mycket vatten i ,så jag torkade den och lämnade över natten på elementen och på morgonen satt den tillbaka och allting funkar som det ska, jag är säkert på att vatten kom in när vi tog den i hissen, jag fick ställa den stående pga liten hiss, sedan när man bärde in i badrumet liggande på sidan, då måste ha kommit vatten in. Man borde tömma
marw77: Fruppe vad är det för led du har köpt? jag vill ha något energisnålt över köksbänken i köket. Vill även ha ha en metall remsa i framkanten så som man kan ta på för att tända och släcka. vet dock inte om en sådan transformator fungerar med led. ( http://www.elbutik.se/product.html?product_id=349388&category_id=1016&search_page= )
Mäster: Trasig huvudsäkring kanske, och bakström genom spisen t.ex, brukar kunna ge upphov till konstiga fenomen..
mrfrenzy: Se till att få jordfelsbrytaren inkopplad på hela anläggningen när elektrikern väl är där. Det är en bra livförsäkring på en gammal (och eventuellt tattarmässig installation), räkna med några timmar felsökning för att hitta evt jordfel.
GK100: Jo, utlösningsvillkoret kan man klara men får ingen selektivitet ens med 25A mätarsäkring. Lika bra då att köra med elförzinkad 3"-spik.:)
prototypen: Hmm var tror du jag fick E nummret ifrån.... Fasteus. SELGA har den inte upplagd Elbutik.se kommer jag inte fram till idag Ahlsell har så krånglig med katalog på nätet. Fortsätter att leta. Protte
Odjuret: [citat] För en gångs skull håller jag med... ser man inte skillnad på en jfb och en strömbrytare så kanske man bör akta sig... Man bör ha en viss kännedom. Jag är ingen elektriker men även jag ser att det inte är en jfb...
hempularen: Som sagts tidigare behörighetsfrågor tar vi i den klistrade tråden "törs du hempula...". Jag stänger den här tråden.
pefo: CE-märkningen är ett krav för att maskinen skall få marknadsföras och säljas till konsument. Märkningen är ett bevis för att tillverkeren/importören garanterar att maskinen uppfyller alla krav i de föreskrifter som är tillämpliga. Garantin är ett avtal mellan näringsidkaren och kunden om att avhjälpa fel. Garantin är till viss del tvingande och till viss del frivillig. Dessutom
pellefant: man kan sätta lysrören på kontaktor(relä), knapparna har en tendens att eldas upp med tiden om man har många rör på samma knapp.impulsrelä är inte så dumt om man vill tända och släcka på flera ställen
marla32: Tackar för hjälpen. Hittade EKKX på classe för en billig penning. Skönt att det inte var någon specialkabel som skulle ha kostat skjortan.......
Mikado: [citat] Nej,ingen värmeväxlare , och huset ligger i Uppland...:)
Rrrrr: [citat] Behövs inte JFB heller. Räcker med säkring som är godkänd frånskiljare.
hempularen: Det är tydligen ganska vanligt att det är termostaten som är felaktig. Så det kan vara värt att göra en riktig felsökning.
Simpsson: Hej! Någon här som läst in allmän behörighet på distans via EUU? intresserad av synpunkter på deras utbildning. //s
electrocuted: vänta tills det smälter ner istället så får du reda på om det verkligen var nåt fel, och då kommer de 50 sura snickarna att bli glada över att du lagar felet...
el_richard: Men det är ett hål på 10 x 16 cm nu. djävla italienskt skit (värmepump) Specialaren blir: En stor grå kopplingslåda med FL 21 fläns, 63 mm hål i en FL 21 fläns. Såga ett hål i den grå lådan. Hålet är på sidan av burken, och kabeln kommer uppifrån... Självklart kommer jag montera ett CE-märke p åden gråalådan....
Bezt: Hängde inte riktigt med hur du menade, men går det inte med en sådan här och konvertera så det blir radio ist för rf till röststyrningen . Det följer med batterier som konverterar ir till rf. http://www.netonnet.se/index.asp?iid=148106
Fam Kall: Nu är spisen på plats! Följde de fina instruktionerna här på forumet och allt gick galant. Turligt nog var nollan framdragen. Fick även detta utmärkta mail från gorenjes helpdesk: Elementspänningen på denna spis är 230V därav att du får 3 varianter att koppla in den på där den bästa är 3 faser a 16A, 1 nolla och 1 jord. Det 4:de alternativet är till för den norska marknaden
gadu^: [citat] Står infor samma "problem"... Consensus, har du möjlighet att skissa upp detta så jag har lättare att kommunicera med elektrikern och även förstå honom?
pefo: [citat] Nej, det är en kombination av bägge + varaktigheten. Utan spänning ingen ström - Ohms lag gäller. Att spänningen måste upp beror på hudens förmåga att isolera är riktigt bra upp till en viss nivå. Faktum är att hud isolerar ganska bra upp till 100-150V vilket faktiskt kan ses som en fördel för de som har 115V elsystem. Men sedan ökar ledningsförmågan avsevärt som kan
Rikard Ågren: [citat] Cewe 2-vägs lättmetall. Dock har de skyddslock :)
Fourier: Tack för svaren. IP-klassningen på prylarna hos expressel visste jag att den var otillräcklig men orkade inte leta på nätet efter någon med högre klassning innan jag skickade frågan. Hursomhelst, räknas den som installationsströmställare som elmont säger så får jag inte ha en sådan oavsett IP-klass.
bjarne1: Ahh, nu äntligen är det klart. Allt gick bra men långsamt.. Elektrikern var billig men arbetar inte heltid med det. Dock hade jag gjort ett litet tankefel. Jag har ju en JFB för hela centralen förutom garage (psa), kyl/frys (psa), och llvp som fas 3 i en 3-fas grupp (psa) Att dela en 3-fas grupp där fas 1,2 körs med huvud jfb och fas 3 går på en psa går ju inte så bra med en gemensam
SCB: Jag jobbar på ett stålverk och här har vi följande energiåtgång med mål om att minska denna med 5% Aktuell energiåtgång för att smälta, legera och gjuta 1 ton är 2599 KWh 5% av 2599 * årsproduktionen på 70000 ton.. blir en hel del
snaggletooth: Du sa det själv nästan, PEN-ledaren kan glappa någonstans på vägen till dig från nätägarens skåp.