- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
ojojoj......vad ska man säga???
Läser med förfäran och ögonbrynen går högre och högre upp i pannan.....
Detta med behörighet....att var och en som inte har det ska kringgå lagarna och på enklast möjliga sätt försöka få till sig egen behörighet.
Coffe tycks vara en mästare och expert på el, om han får säga det själv. Han kan allt .Det är bara hans praktik som saknas.....ja, jag säger då det.....suck!
Han förråder sin okunskap i sitt första inlägg genom att kalla saker och ting vid egna namn..... t.ex att inkommande kabel är ansluten till en "sån där skitstor handske". Alla ni andra som läser här på forumet och är yrkeselektriker förstår precis vad jag menar. Och det återkommer gång efter gång när jag läser de olika inläggen.
Coffe, om det bara är din praktik som saknas, alltså hur man praktiskt utför en installation, så skulle du inte behöva fråga några frågor alls, men innerst inne så vet du ju själv, om du är ärlig, att du saknar kunskapen.
T.ex om du river ut hela den gamla installationen så SKALL nyinstallationen vara jordad. Självklart, det är ju en ny instllation. Det vet alla riktiga elektriker. Speciellt de med många kurser i ryggen....
En annan sak jag också tycker är beklämmande är att det är så många som tror att en annan elektiriker kan "besiktiga" och godkänna den egna installtionen. Detta är helt felaktigt och tyvärr så är det våra egna kolleger som bjuder på detta. De borde veta och vet säkert också, att deras behörighet inte kan gälla för någon annan, om inte ett anställningsförhållande finns mellan hem-installatören och den som står med behörigheten.
Jag har själv fått frågan flera gånger från folk som gjort installationen själva och sedan vill att jag ska komma och "godkänna" den, men jag har nekat och fått utstå mycket hån för detta. Det är trots allt min behörighet sm står på spel om något skulle gå snett senare. För det kan vi alla vara säkra på, att om Coffes hus brinner ner pga av elfel, så kommer Coffe helt klart att skylla på den stackars elektrikern som "kontrollerade och godkände" hans installation och skrev på färdiganmälan till nätägaren. Elektrikern å sin sida kan inte heller hävda att det inte var han som gjort installationen för han har ju skrivit på. Dessutom har troligen inte Coffe och elektrikern ett anställningsförhållande, så elektrikern ryker dit på det och Coffe går kanske fri. Men bara kanske. Det brukar vara ganska uppenbart och synas på långt håll om det är proffs som gjort installationen eller ej.
Nej, kom igen alla yrkeselektriker och ni som har behörighet. Låt oss sluta oss samman och kämpa mot alla dessa el-experter och hempulare. Jag uppmanar er alla, Gå inte med på att "kontrollera och godkänna" installationer som ni inte varit delaktiga i att utföra. Det handlar inte om tjurighet utan om säkerhet för liv och lem och att följa de regler som är satta för omtanke om oss alla.
Läser med förfäran och ögonbrynen går högre och högre upp i pannan.....
Detta med behörighet....att var och en som inte har det ska kringgå lagarna och på enklast möjliga sätt försöka få till sig egen behörighet.
Coffe tycks vara en mästare och expert på el, om han får säga det själv. Han kan allt .Det är bara hans praktik som saknas.....ja, jag säger då det.....suck!
Han förråder sin okunskap i sitt första inlägg genom att kalla saker och ting vid egna namn..... t.ex att inkommande kabel är ansluten till en "sån där skitstor handske". Alla ni andra som läser här på forumet och är yrkeselektriker förstår precis vad jag menar. Och det återkommer gång efter gång när jag läser de olika inläggen.
Coffe, om det bara är din praktik som saknas, alltså hur man praktiskt utför en installation, så skulle du inte behöva fråga några frågor alls, men innerst inne så vet du ju själv, om du är ärlig, att du saknar kunskapen.
T.ex om du river ut hela den gamla installationen så SKALL nyinstallationen vara jordad. Självklart, det är ju en ny instllation. Det vet alla riktiga elektriker. Speciellt de med många kurser i ryggen....
En annan sak jag också tycker är beklämmande är att det är så många som tror att en annan elektiriker kan "besiktiga" och godkänna den egna installtionen. Detta är helt felaktigt och tyvärr så är det våra egna kolleger som bjuder på detta. De borde veta och vet säkert också, att deras behörighet inte kan gälla för någon annan, om inte ett anställningsförhållande finns mellan hem-installatören och den som står med behörigheten.
Jag har själv fått frågan flera gånger från folk som gjort installationen själva och sedan vill att jag ska komma och "godkänna" den, men jag har nekat och fått utstå mycket hån för detta. Det är trots allt min behörighet sm står på spel om något skulle gå snett senare. För det kan vi alla vara säkra på, att om Coffes hus brinner ner pga av elfel, så kommer Coffe helt klart att skylla på den stackars elektrikern som "kontrollerade och godkände" hans installation och skrev på färdiganmälan till nätägaren. Elektrikern å sin sida kan inte heller hävda att det inte var han som gjort installationen för han har ju skrivit på. Dessutom har troligen inte Coffe och elektrikern ett anställningsförhållande, så elektrikern ryker dit på det och Coffe går kanske fri. Men bara kanske. Det brukar vara ganska uppenbart och synas på långt håll om det är proffs som gjort installationen eller ej.
Nej, kom igen alla yrkeselektriker och ni som har behörighet. Låt oss sluta oss samman och kämpa mot alla dessa el-experter och hempulare. Jag uppmanar er alla, Gå inte med på att "kontrollera och godkänna" installationer som ni inte varit delaktiga i att utföra. Det handlar inte om tjurighet utan om säkerhet för liv och lem och att följa de regler som är satta för omtanke om oss alla.
Coffe hade väl inte ens rätt utbildning för att börja som lärling? Var de inte elektronik?
Så coffe om du ska göra detta själv så behöver du "bara":
1. Se till så du har rätt utbildning
2. Få anställning som lärling på ett företag
3. Jobba där i minst 3 år.
4. Sen kan du jobba hemma, och använda dig av företagarens behörighet.. om du får dennes tillåtelse alltså..
Tror de allra flesta här är sjungande överrens om att Coffe inte ska göra detta jobb själv. Iaf inte om han bryr sig om sitt och sina nära å käras liv!
Så coffe om du ska göra detta själv så behöver du "bara":
1. Se till så du har rätt utbildning
2. Få anställning som lärling på ett företag
3. Jobba där i minst 3 år.
4. Sen kan du jobba hemma, och använda dig av företagarens behörighet.. om du får dennes tillåtelse alltså..
Tror de allra flesta här är sjungande överrens om att Coffe inte ska göra detta jobb själv. Iaf inte om han bryr sig om sitt och sina nära å käras liv!
Att du överskattar elektrikeryrket och blir förnärmad när någon antyder att det inte är raketvetenskap och svart magi utan att vem som helst med lagom mycket ellära och sunt förnuft klarar av att göra de flesta installationer på ett säkert och riktigt sätt ändå?Sangris skrev:
Upp till kamp kamrater! Hål fanan högt! Alltid lika tråkigt att se skråväsendets sista förkämpar stå på barikaden och skrika sig hesa. Nu när el blivit en så central del av vårt samhälles infrastruktur är det bara en tidsfråga innan elbranchen får acceptera att flera yrkesgrupper och privatpersoner kommer att få rätt att utföra små och stora arbeten.Sangris skrev:
Slutligen är det väl på sin plats att inflika att det finns en särskild tråd för evighetsdebatter angående hemmapuleri och behörighet. Är det inte dags att någon moderator stänger den här tråden och flyttar lite inlägg dit nu?