2 749 läst ·
25 svar
3k läst
25 svar
AFCI - Arc Fault Circuit Interrupter
Nu hamnar det här lite i fel tråd men kort, dom hempul som jag ser som mycket riskabla är inte dom som några få pålästa och genuint intresserade utför. Det jag är orolig för är dom som använder brun som jord för att brun är den som är mest lik jorden, dom som lägger ihop paren på ekkx och monterar stickpropp och uttag, dom som gör skarvsladdar med stickpropp i bägge ändarna för att kunna mata lekstugans uttag mm mm. Det är dom som har hört nått att det blir säkert om man sätter in en JFB och det kan ju inte vara nån konst. Det är dom som vet att allt blir säkert bara man sätter in en apparat, och det fixar dom lätt.
Amen.elmont skrev:Nu hamnar det här lite i fel tråd men kort, dom hempul som jag ser som mycket riskabla är inte dom som några få pålästa och genuint intresserade utför. Det jag är orolig för är dom som använder brun som jord för att brun är den som är mest lik jorden, dom som lägger ihop paren på ekkx och monterar stickpropp och uttag, dom som gör skarvsladdar med stickpropp i bägge ändarna för att kunna mata lekstugans uttag mm mm. Det är dom som har hört nått att det blir säkert om man sätter in en JFB och det kan ju inte vara nån konst. Det är dom som vet att allt blir säkert bara man sätter in en apparat, och det fixar dom lätt.
Jo tillbaka till ljusbågar, annars är diskussionen lätt förutsägbar. Det som oroar mig mest är att folk tror att bara för att en behörig elfirma gjort jobbet är jobbet bra gjort, eller ännu värre, bara för att jobbet är bra gjort enligt vid för tillfället gällande regelverk, är installationen trygg, eller värst av allt, dagens regelverk för vem som får göra vad är bra nog för att behovet av skyddande utrustning typ jordfelsbrytare ur säkerhetssynpunkt skall kunna ses som ljuset på tårtan.elmont skrev:Nu hamnar det här lite i fel tråd men kort, dom hempul som jag ser som mycket riskabla är inte dom som några få pålästa och genuint intresserade utför. Det jag är orolig för är dom som använder brun som jord för att brun är den som är mest lik jorden, dom som lägger ihop paren på ekkx och monterar stickpropp och uttag, dom som gör skarvsladdar med stickpropp i bägge ändarna för att kunna mata lekstugans uttag mm mm. Det är dom som har hört nått att det blir säkert om man sätter in en JFB och det kan ju inte vara nån konst. Det är dom som vet att allt blir säkert bara man sätter in en apparat, och det fixar dom lätt.
--- Mats ---
Jordfelsbrytare osv ÄR ljuset på tårtan, du kan aldrig rädda en rutten installation och /eller felaktigt handhavande med en jordfelsbrytare.
Ett justering till Fotografens inlägg.
En jordfelsbrytare KAN rädda person från farlig strömgenomgång vid rutten installation eller felaktigt handhavande. Men den kan inte ERSÄTTA en korrekt installation.
Fotnot:
Tråkigt nog verkar alla riskfaktorer sammanfalla i sommarstugor. Sämsta underhållna elsystemet, obefintlig jordfelsbrytare, sämsta och äldsta elapparaterna som dessutom används utomhus.
/m
En jordfelsbrytare KAN rädda person från farlig strömgenomgång vid rutten installation eller felaktigt handhavande. Men den kan inte ERSÄTTA en korrekt installation.
Fotnot:
Tråkigt nog verkar alla riskfaktorer sammanfalla i sommarstugor. Sämsta underhållna elsystemet, obefintlig jordfelsbrytare, sämsta och äldsta elapparaterna som dessutom används utomhus.
/m
Precis den tanke jag oroar mig för att folk luras in i. En jordfelsbrytare KAN rädda en person från farlig strömgenomgång vid rutten installation eller felaktigt handhavande. En jordfelsbrytare KAN dessutom rädda en person från farlig strömgenomgång vid en perfekt installation. Den största faran är från det som koppla sin och görs efter att installationen är klar, eller har blivit gammal och omodern.Fotografen skrev:
Om vi nu går tillbaka till ljusbågar då jordfelsbrytare är så utredda att vi inte behöver ifrågasätta om dessa anses kunna rädda i olika situationer, så är frågan hur många situationer de kan rädda som vi faktiskt har idag trots korrekt gjorda installationer
--- Mats ---
Intressant att ni har vakter installerade. Vad är det för typ/fabrikat?_coffe_ skrev:Jag tycker ljusbågsvakter är en väldigt bra idé... Själv så har vi haft det i våra vindkraftverk de senaste 6-7 åren, om inte mer.... Det funkar kanonbra, förutom att man får tänka på att inte fota med blixt, det är så tråkigt att klättra ner och slå på brytaren och sen klättra upp igen
Hur funkar det i staterna? Har dom ljusbågsvakter enbart i centraler eller finns det inbyggt i vitvaror o.dyl också??
I USA sitter ACFI-vakterna endast i centralerna vad jag vet. Finns kombinerade med dvärgbrytare eller JFB. Möjligen kan det finnas andra typer för tyngre utrustning.
Jag kan inte minnas just nu vad det är för fabrikat, men jag kan kolla upp det när jag får lite tid över.... Det sitter 2 optiska detektorer inne i traforummet samt 1 detektor på inkommande skenpaket i styrskåpet... De är kopplade till en liten elektronisk box, som får in signalen och sänder ut en tripp-signal till ställverket...mycke_nu skrev:
Jag visste faktiskt inte att det fanns andra varianter än optiska vakter, men där ser man...
Jag kollade precis upp fabrikatet och det är Camto LTD, ett danskt företag...
http://www.camto.dk/Dansk/Produkter/oversigt.htm
Där är deras produktlista, och det som sitter i verkena är:
1 st : 601D0400 - Samlebox
1 st : 601D0900 - Lysbuerelæ AC (lite modifierad, då våran heter 601D0925S)
3 st : 601A0200/0300 - Detektor
http://www.camto.dk/Dansk/Produkter/oversigt.htm
Där är deras produktlista, och det som sitter i verkena är:
1 st : 601D0400 - Samlebox
1 st : 601D0900 - Lysbuerelæ AC (lite modifierad, då våran heter 601D0925S)
3 st : 601A0200/0300 - Detektor
På jobbet har vi ABB's optiska ljusbågsvakter i ställverken sen c:a 15 år tillbaka, men som sagt det är ju en helt annorlunda detekteringsmetod än AFCI.
en video som förklarar den amerikanska varianten: http://www.youtube.com/watch?v=GUI5S27jM_w&feature=related
Klicka här för att svara