Allt är relativt. Jo 50kr för en automat är dyrt om du jämför med andra masstillverkade produkter. Det gäller nästan all elmateriel. Jag skulle tro att direkt tillverkningskostnad för en Hager automat ligger på max 2kr, den kanske kostar 20öre mer att tillverka än sopan från Malmbergs.

Men det är inte dyrt i perspektivet om vad ett hus kostar att bygga, jag tycker inte heller att 25kr per automat eller 50 är så mycket att bråka om i en totalräkning från elektrikern som dessutom innehåller arbetskostnaden. Nu tror jag iofs att Hager kostar mer än 50kr om du köper dem via en elektriker, 50 är ungefär vad de kostar på nätet.

Köper men en Hager hos grossist kostar den runt 25 -30:-
Köper man en Malmbergs hos grossist (Malmbergs) kostar den runt 20:-
Hager köper en del av sina automater från Kina, Malmbergs köper alla sina automater från samma tillverkare i Kina. Hur dom skiljer sig i specen till tillverkaren vet jag inte, men troligen är det vissa skillnader i matr.

Jag har heller inte så mycket gott att säga om Malmbergs. Det är väl som någon skriver tidigare att det beror på vad man köper. De gånger jag varit i kontakt med Malmbergs produkter så har skillnaden på kvaliteen redan kännts när man tagit i det

jag säljer 10 A för ca 50-75 kr ink.moms lite beroende på hur många det är.

Stor central lite billigare.

Jag har inte ryggrad att ta 120 kr för en säkring... av en privatperson.

Men det kanske därför man har jobb i dessa såkallade "kristider", man får sova som man bäddar.

Och jag sover otroligt skönt.....

rent otroligt igentligen att en automatsäkring kan vara så billig.. såg en transparant modell på grossisten, så man såg hur den såg ut innuti.. herregud.. det är en massa delar! ;)

Hörde talas om ett teveprogram, typ uppdrag granskning eller nå sånt.. Kanske +Sverker?! Som sändes nyligt där man med en blåslampa hettade upp plastkapslingarna till strömbrytare under kort tid, rent ut sagt man brände dem! De dyrare fabrikaten av erkänd standard blev förvridna och förstörda av värmeutvecklingen medans de billiga budget-alternativen i något fall flammade upp och började brinna vid samma behandling! Har någon hört om detta program?

det är 100 % säkerhet att det är det han menar...

el_richard skrev:
jag säljer 10 A för ca 50-75 kr ink.moms lite beroende på hur många det är.

Stor central lite billigare.

Jag har inte ryggrad att ta 120 kr för en säkring... av en privatperson.

Men det kanske därför man har jobb i dessa såkallade "kristider", man får sova som man bäddar.

Och jag sover otroligt skönt.....
Bra beskrivning av den oseriösa prissättningen i branchen ;)
En säkring som kostar några kronor att tillverka kan kosta långt över hundringen för en privatperson att köpa. :eek: i min värld är inte det seriöst.

Ett tips, kolla prissättningen i klädbranchen om ni vill se påslag.

Hörde talas om en större firma i min närhet som var ute hos en bekant för att räta upp en snebelastning i hans villa, elektrikern var där och gorde "något" och for sedan hem. Senare, tror det var samma dag så gick ännu en huvudsäkring och killen som inte var hemma själv tvingades tillkalla samma firma för att reda upp det ev fel som den första elektrikern varit inblandad i. Denne elektriker var ej anträffbar så elektriker nr 2 kommer ut och byter huvudsäkring i villan och åker sedan hem.
Räkningen på säkringsbytet låter inte vänta på sig utan landar efter 2 dagar i postlådan på 700 kr för ett säkringsbyte.. Bytet tog bara 30 min efter påringning så någon typ av jourersättning tillämpades visst trots att det var ljusan dag, före 4 och felet kunde härröra till den förste elektrikerns ingrepp!

elmont skrev:
Ett tips, kolla prissättningen i klädbranchen om ni vill se påslag.
I dom allra flesta branscher förekommer hiskeliga prispåslag, om inte annat på reservdelar.
Just klädbranchen är lite speciell då man kan ta ordentligt betalt för "det senaste" eller för en viss logga på tvättlappen. Vissa är beredda att betala extra för dendär loggan för att det är så fantastisk kvalité eller design.
Lite så är det tydligen även i elbranschen;)

Nog är det märkligt att man trots 70% rabatt på en kabel ändå kan köpa den billigare helt utan rabatter på ett annat ställe :rolleyes:

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.