prototypen skrev:
Elmontörn, roru måste ha nolla i alla kopplingsalternativen du anger.

Glaskeramik eller induktion har ingen betydelse, det kostar lika mycket energi att få maten varm oberoende.

Protte
Induktionshäll är energieffektivare pga att det ej blir massa eftervärme som bara värmer köket i onödan. Däremot så brukar induktionshällar vara på samma effekt (om inte mer) än "vanliga" hällar.

Jag har omvänt problem. Har 3-fas till spisen men alla jäkla induktionshällar verkar vara 230 v... Blir det lika krångligt att lösa detta?

magnuse74: Blir inga problem. Det är själva värmeelementen som har 230V. Du kan ändå dela upp hällen på två faser, och sätta ugnen på den tredje. Det enda som kan bli problem är om du i nuläget har 3fas + jord och därmed saknar en nolledare.

hmmm..vet inte riktigt va jag ska göra..vill jag ha inbyggnadsugn + häll så måste de dra en utanpåliggande kabel från hallen till köket till ugnen,blir kanske inte så snyggt...eller så får jag köpa en vanlig spis/ugn 230v...

fick svar från sollentuna energi...de sa att jag har en huvudsäkring på 25a...å att jag kan ha 5700W samtidigt...hur mycket är det ungefär?

vad drar hällen (2 plattor) plasmatv..dator+kylfrys å nån lampa..komer det upp i det?

Redigerat:
En vanlig säkring/propp kan belastas ganska länge med hygglig överlast, så du klarar dig nog på 1-fas 25A ganska bra ändå. Som sagts tidigare: det har gått med den gamla spisen och ska du inte börja med storkok helt plötsligt så kommer det att funka.

Hällen drar säkert 5000W och ugnen 3500W :) som MAX alltså.. sällan man kör allt för fullt.

Rrrrr skrev:
Hällen drar säkert 5000W och ugnen 3500W :) som MAX alltså.. sällan man kör allt för fullt.

då menar du väl om man kör alla 4 plattor på 6:an + ugnen?

jag använder mest typ 1 platta på 1:an...kokar ris...å den andra på 3-4 :an ..kokar pasta potatis med lock..då borde man väl ha god marginal...

lite mera frågor...

den säkringen jag har är ju en 20a som går till spisen...men i själva kåpan,som proppen sitter i står det 25a....kan jag ha en sån,å gör det nån skillnad?

å den lediga proppplatsen jag är en 10/500(har gått till en tvättmaskin som ej används)...å om elektriken drar en ca: 10-12 meter lång kabel till köket till inbyggnadsugnen...måste man då byta ut själva propphållaren så man kan ha en 16a i den,eller har den samma mått som en 10/500???

Redigerat:
roru skrev:
den säkringen jag har är ju en 20a som går till spisen...men i själva kåpan,som proppen sitter i står det 25a....kan jag ha en sån,å gör det nån skillnad?
Vad är det för färg på "bottenkontakten" inne i fattningen där proppen sitter?

den är mörkgrön å det står 20/500

Blå betyder 20, dvs du kan max ha 20 A säkring där. Däremot går det att stoppa in en 25 A säkring (gul) i säkringshållaren som är DII. För större säkringar över 32 A krävs DIII-hållare.
Du har mest troligt 25 A som huvudsäkring.

Och på din andra fråga så är det samma mått, dvs du kan ansluta en 2,5 mm2 kabel och säkra med 16 A.

Redigerat:
Mörkgrön? Inte blå? Jag menar längst in i fattningen.

Ifö skrev:
Mörkgrön? Inte blå? Jag menar längst in i fattningen.
om du menar längst in,där spetsen på säkring ska va...det ser ut som mörkgrön,men det är nog blå..ser inte så bra...=)

har även börjat titta på vanliga spisar..

har tittat på 60cm glaskeramiksspisar med varmluftsugnar på230v...men när man går in på produktbladen,så står det att de ska ha 25a säkringar...fan..måste man skaffa en vedspis...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.